تغذیه گرایی تالاب علت تلف شدن ماهیان زریوار است

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۳:۳۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۲۱۹۷
تغذیه گرایی تالاب علت تلف شدن ماهیان زریوار است
در چند روز گذشته مرگ ناگهانی تعدادی ماهی درتالاب بین المللی زریوار نگرانی هایی برای دوستداران محیط زیست در فضای مجازی به وجود آورده بود که جواب کارشناسی این اداره کل؛ تغذیه گرایی تالاب علت اصلی مرگ ماهیان و این تلفات معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سنندج، رییس اداره شهرستان مریوان گفت: در روزهای اخیر شاهد تلف شدن ماهیان تالاب زریوار بودیم که در چند سال گذشته هم در این موقع از سال تکرارشده است، لذا بررسی این موضوع در دستور حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

ابراهیم همت بلند ادامه داد: در تحقیقات و بررسی های به عمل آمده مشخص شد که افزایش فعالیتهای پلانکتون ها، فیتوپلانکتون ها، زئوپلانکتون ها و جلبکی موجود در تالاب زریوار و افزایش دما باعث کاهش اکسیژن محلول در آب شده و موجب خفگی ماهیان تالاب می شود.

وی افزود: تغذیه گرایی آب زریوار از تهدیدهای این تالاب واحتمالا علت مرگ ماهیان باشد که این مورد هم به دلیل ورود فاضلاب انسانی ناشی از عدم ایفای وظایف توسط آبفای استان و کود حیوانی مورد استفاده کشاورزان به تالاب و از همه مهمتر نحوه صید ماهی به روش استفاده از مواد نیترات زا از جمله جو پوسیده بوده که توسط ماهیگیران در دریاچه زریبار معمول شده است.

وی خاطر نشان کرد: ماهیان تلف شده بیشتراز نوع کاراس، اردک ماهی و فیتوفاک است که در تمام دریاچه وجود دارند و بعد از تلف شدن، باد اجساد ماهیان را به ساحل شرقی دریاچه محل گردشگری می کشاند و گردشگران شاهد ماهیان تلف شده، می شوند.

تالاب زریوار (زریبار) یکی از مهمترین دریاچه های آب شیرین در ایران و منطقه است و از غنی ترین و متنوع ترین اکوسیستم و پدیده زیست محیطی استان و کشور می باشد که با مساحت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار به عنوان پناهگاه حیات وحش جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان کردستان است و به دلیل جایگاه منحصر به فرد آن، از اهمیت اکولوژیکی، گیاهی، جانوری و هیدرولوژیکی بالایی برخوردار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز