افتتاح نخستین خانه هلال شهرستان بهاباد

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۵:۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۲۲۶۵
افتتاح نخستین خانه هلال شهرستان بهاباد
نخستین خانه هلال شهرستان بهاباد امروز (سه شنبه) با هدف توانمندی سازی داوطلبان محلی برای مدیریت حوادث طبیعی با حضور تعدادی از مسوولان استان یزد در روستای احمد آباد بخش مرکزی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مسوول حوزه پیگیری و رییس خانه های هلال احمر یزد گفت: تقویت خانه‌های هلال در شهرستان ها سبب آمادگی بیشتر و توانمندسازی جوامع محلی برای مقابله با آسیب ها و کاهش آسیب های ناشی از حوادث غیرمترقبه می‌شود.

سید کاظم بزاززاده اظهار کرد: این فضاها ، مکانی برای گسترش آموزش و برقراری ارتباط با مردم برای ساختن روستا، شهر و استان در زمان حوادث و بلایاست.

وی تصریح کرد: با توجه به زمان طلایی در حوادث و کمبود نیروهای امدادی در این زمان، مردم محلی نقش مهمی در کاهش خسارت و تلفات جانی ناشی از وقوع حوادث دارند که ایجاد خانه‌های هلال نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: این خانه ها بیشتر در دهستان هایی ایجاد می شود که با بقیه روستاها ارتباط داشته باشند تا در زمان های بحرانی مانند حریق و یا حوادث و بلایا طبیعی بتوان به چند روستا دسترسی داشت و اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

بزاززاده  اظهار کرد: خانه های هلال در راستای تحقق شعار (هر خانواده یک امدادگر) و اشاعه آموزش های همگانی برای مقابله در برابر حوادث و سوانح طبیعی راه اندازی می شود که می تواند در بخش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نقش مهمی را ایفا کنند.

رییس خانه های هلال احمر یزد با بیان اینکه ۳۰ خانه هلال در روستاهای استان افتتاح می‌شود و در شهرستان‌های دارای روستاهای بیشتر، واحدهای بیشتری راه اندازی می‌شود خاطرنشان کرد : در سایر شهرستان‌ها هم بر اساس ظرفیت ایجاد شده این واحدها شروع به کار می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه این خانه ها می تواند به عنوان یک جمعیت هلال احمر کوچک با توجه به فغالیت های گسترده ای که دارد، فعالیت کند،افزود: این فضاها حلقه ای به هم پیوسته از توان توانمندان و نیاز مندان است .

بزاززاده تصریح کرد : خانه‌های هلال، در شهرها از سوی مردم، ‌خیران و نیکوکاران و با همکاری شهرداری‌ها، مساجد و اصناف و در روستاها از سوی ‌دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری‌ها، شعبه های جمعیت هلال‌احمر تجهیز و مدیریت می‌شود که ‌با تشکیل این خانه‌ها تمام ظرفیت‌های خدمت‌رسانی جمعیت  مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا ‌و به کار گرفته می‌شود‎.‎

وی بیان کرد : استعدادهای بومی منطقه ای از مزیت های تشکیل خانه های هلال است که از سوی خود داوطلبان و مردم اداره می شود .

همچنین حسین زینلی باغستانی بخشدار مرکز  بهاباد از تمامی مسوولان راه اندازی خانه هلال در روستای احمدآباد تشکر کرد و افزود : فلسفه فعالیت خانه هلال خدمت داوطلبانه مردم به مردم است و به نوعی امدادگر شدن جوامع محلی موجب کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی و بحران می شود.

وی بابیان اینکه طرح ایجاد خانه‌های هلال با هدف تحقق شعار داوطلب‌ محوری و بهره‌مندی از مشارکت افتخاری و داوطلبانه همه افراد متقاضی فعالیت در جمعیت هلال‌ احمر اجرا می شود افزود :  این خانه‌ها  موجب ارتقای سطح تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث و بلایای طبیعی است.

بخشدار بخش مرکزی بهاباد بر ضرورت افزایش آگاهی‌ عمومی و آمادگی مردم در مواجهه با حوادث تاکید کرد و یادآور شد: تشکیل خانه هلال در نهادها و نیز راه‌اندازی آن در شهرها و روستاها می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از بیشتر ظرفیت های مردمی برای ارتقای سطح تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث باشد.

همچنین رییس جمعیت هلال احمر بهاباد افزود : یکی از مزیت های برپایی این خانه ها که به نوعی از اهداف آنها تلقی می شود کاهش تلفات و خسارت در هنگام حوادث است چرا که اعضا در این خانه ها آموزش های لازم جهت امدادرسانی را کسب می کنند.

حسن رضاپور بهابادی با بیان اینکه خانه‌های هلال‌احمر در واقع مرکزی با ساختار داوطلبی بدون نیروی انسانی رسمی، پیمانی یا ‌قراردادی در  شهرها و روستاهاست که آن را اعضا، داوطلبان، خیران، نیکوکاران و ‌واقفان اداره می‌کنند، گفت : در اجرای این طرح از ظرفیت داوطلبان استفاده و تمامی مربیان جز داوطلبان هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز