رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

تجهیز ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به سامانه های نوین آبیاری

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۱:۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۲۴۳۷
تجهیز  ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به سامانه های نوین آبیاری
اسفندیارحسنی مقدم گفت: ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند.

 به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛حسنی مقدم" در جلسه ستاد آبیاری استان با اعلام این خبر  ،اظهار کرد:بر اساس آخرین آمار ، استان لرستان دارای ۱۹۳ هزار هکتار اراضی آبی است که از این مقدار  ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

اوافزود : متوسط اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری در استان لرستان ۳۰ درصد و این نسبت در کشور ۲۶ درصد می‌باشد.

حسنی مقدم تصریح کرد: در سال جاری نیز حدود ۷ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستمهای نوین آبیاری  تجهیز خواهد شد.

او گفت:   کشاورزان  میتوانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها با ارائه درخواست از اعتبارات بلاعوض که دولت به این امر اختصاص داده است استفاده کنند ،  اجرای سیستم های نوین آبیاری باعث ارتقاء راندمان و بهره وری آب و همچنین افزایش  تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح می شود.

حسنی مقدم ادامه داد: نظام بهره برداری از اراضی کشاورزی در کشور به چهار شکل کلی انجام می‌شود؛شکل اول آن کشاورزی خرده مالکی ، معیشتی ، دهقانی و نان شبی است که در استان لرستان بیش از ٩٠ درصد به این صورت  انجام می شود. در این نظام بهره‌برداری ، توسعه با چالش‌های جدی مواجه است ؛ دوم نظامی که مبتنی بر تعاونیهای‌ تولید می‌باشد. در این سیستم مدیریت تعاون روستایی استان لرستان موظف است و باید کمک کند تعاونیهای تولید که غیر فعال می باشند ساماندهی و فعال شوند؛یکی دیگر از نظام های بهره برداری مبتنی بر شرکت‌های سهامی زراعی است که چند سالی است به فراموشی سپرده شده‌اند ، این نظام نیز می‌تواند بخشی از مشکلات کشاورزی استان را حل کند و مهمترین نظامی که در استان خیلی کم به آن پرداخته شده است نظام کشت و صنعت است که اگر این سیستم راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد.

او  تصریح کرد: تا زمانی که ما بر اساس نظام خرده مالکی ،معیشتی، دهقانی و نان شبی کار می‌کنیم نمی‌توانیم الگوی کشت مطلوبی داشته باشیم.

  رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان گفت: برای برون رفت از این وضعیت باید به دنبال تجمیع و یکپارچه سازی اراضی باشیم که بی تردید باعث تامین منافع برای کشاورزی و رفع مشکلات بخش کشاورزی می شود و در این شرایط بهتر می توانیم سیستم های نوین آبیاری و الگوی کشت را اجرا کنیم.

او بر لزوم اجرای سامانه های نوین آبیاری قطره ای در باغات استان تاکید کرد و گفت: در این راستا مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی لازم است نسبت به فرهنگ سازی در بین باغداران بمنظور اجرای سیستم های نوین آبیاری در باغات اقدام نماید .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اس لرستان  یادآورشد:  در حوزه آب و خاک ضروری است پروژه های مشکل دار شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام شود. همچنین طرح های نیمه تمام را به اتمام رسانده  و سپس پروژه های جدید را اجرایی نماییم.

 

نظر شما