اولین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگو در بندرترکمن/ میگو؛ جایگزین بالقوه طلای سفید در گلستان

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۲:۵۴:۵۲
کد خبر: ۱۰۵۲۶۸۰
اولین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگو در شهرک صنعتی پنج پیکر شهرستان بندرترکمن راه اندازی و در مرحله تکمیل تحقیقات می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ اولین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگو (بایوفلاک) در شهرک صنعتی پنج پیکر شهرستان بندرترکمن در مرحله تکمیل تحقیقات می باشد.

این پروژه، زیر نظر واحد تحقیق و توسعه شرکت آبزی فرآور صدر گلستان، با اعتبار۱۰ میلیارد ریال با هدف توسعه اشتغال پایدار و تکمیل زنجیره تولید میگو در کشور در شهرک صنعتی پنج پیکر شهرستان بندرترکمن راه اندازی شده است.

گفتنی است در سیستم بایوفلاک( پرورش گلخانه ای میگو) ، تولید میگو ۶ برابر ظرفیت سایتهای پرورش متداول کشور خواهد بود و هدفگذاری تولید تحقیقاتی در هردوره ۲ تن در واحد 500 متر مربع و سه دوره در طول سال است.

حسنعلی دیانی  مدیر عامل این مجموعه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف از تولید؛ فرآوری، بسته بندی و عرضه به بازار می باشد، این مجموعه در جهت پرورش، فرآوری و صادرات آبزیان با توجه به ضرورت توسعه استان ایجاد شده است.

ظرفیت تولید 30 هزار تن میگو در گلستان در روش پرورش متراکم 

وی با تاکید بر اینکه میگو را میتوان جایگزین طلای سفید در گلستان در نظر گرفت افزود: در حال حاضر در سطح کشور 40 هزار تن میگو تولید می شود و در صورت راه اندازی و تکمیل تحقیقات در این روش گلستان ظرفیت تولید 30 هزار تن تولید میگو را خواهد داشت.

دیانی یادآور شد: در روش پرورش میگو در سیستم های گلخانه ای از ورود هوای سرد جلوگیری میشود و بجای یک دوره میتوان 3 الی 4 دوره در طول سال برداشت میگو داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در این روش بیماری، آلودگی آب، و ورود افراد تحت کنترل می باشد و این شرایط امنیت و تداوم تولید را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه ساحل محدود می باشد و پرورش گلخانه ای بسیار امکان گسترش دارد افزود: در سطح استان و کل کشور چاه هایی وجود دارد که شور شده اند و امکان کشاورزی وجود ندارد  که با تنظیم کردن آب مناسب برای پرورش، میتوان محیط را برای پرورش گلخانه ایی میگو احیا کرد.

دیانی تصریح کرد: تکمیل این پروژه نیاز به علم، تخصص و تجربه دارد که ما در این مجموعه با بهره گیری از علم روز دنیا و ترکیب آن با نسخه ویژه منطقه در حال تهیه و تدوین نسخه ای کامل هستیم.

وی گفت: در روش پرورش گلخانه ای تولید 4 تا 5 برابر در واحد سطح افزایش می یابد که با توجه به امکان افزایش تعداد دوره در طول سال نسبت به روش های دیگر افزایش چشمگیری را در میزان تولید شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در صورت تکمیل تحقیقات علمی و راه اندازی این روش در سراسر کشور بدون اغراق 10 برابر فروش نفت میتوان درآمد پایدار ایجاد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز