توسعه گردشگری کردستان در گرو ثبت جهانی هورامان است

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۹:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۵۵۱۲۰
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان گفت: لازمه‌ی توسعه‌ی گردشگری کردستان ثبت جهانی هورامان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان، پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان در جلسه مقدماتی ثبت جهانی هورامان اظهار داشت: منطقه هورامان در دو استان کردستان و کرمانشاه 106 هزار هکتار عرصه و 303 هزار هکتار حریم دارد که در مقایسه با کشورهای دیگر هم اندازه کشوری همچون بحرین است که این اهمیت این منطقه را نشان می‌دهد.

پویا طالب‌نیا یادآور شد: منطقه هورامان بالغ بر 700 روستا و 180هوار که نشان‌دهنده سکونت انسانی متمرکز در این منطقه است که به عنوان مهمترین اثر و سایتی است که ثبت جهانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: سه منطقه حفاظت شده دراین سایت وجود دارد ، یک هزار و 100 اثر تاریخی و باستانی، به صورت تقریبی 60 میراث ناملموس ثبت شده همچون عروسی پیرشالیار و 50 اثر میراث طبیعی همچون کانی بل و یک باغ 700 ساله از قدیمی ترین باغ های غرب کشور، از جمله داشته‌های مهم هورامان است.

طالب‌نیا با اشاره به اینکه دو طرح اضطراری 15 روزه و کوتاه مدت 6 ماهه برای مناسب سازی روستاها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اعتبارات ویژه ای برای این امر مهم در طول این 15 روز لازم است و انتظار از مسئولین استانی تخصیص اعتبار برای این امر بزرگ ثبت جهانی هورامان است.

طالب نیا با اشاره به اینکه اعتبارات ملی هم برای ثبت جهانی اورامان اختصاص داده شده است، یادآور شد: دهیاری‌ها با نظارت این پایگاه، ساماندهی بافت روستاها را از جمله در زمینه نظافت عمومی، جداره سازی، کف سازی، معماری و مرمت را آغاز کرده‌اند.

وی در پایان جلسه در خصوص مستقر کردن تیم های تخصصی در این روستاها گفت: تیم های تخصصی برای کنترل و سامان دهی مشکلات در این روستاها مستقر شده و انتظار از بخشداری و دهیاری ها و جامعه محلی این است که همکاری لازم را با این افراد داشته تا به نتیجه مناسب برسیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز