ثبت درخت افسانه‌ای اَوِرس لرستان در فهرست آثار ملی

۱۳۹۹/۰۶/۱۸ - ۱۰:۴۵:۰۴
کد خبر: ۱۰۵۵۳۶۷
ثبت درخت افسانه‌ای اَوِرس لرستان در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: درخت کهنسال اورس الیگودرز ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛ سید امین قاسمی امروز سه‌شنبه با بیان این خبر گفت: در اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 23 دیماه 1383 و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 26975/ت32915 تاریخ 4 مرداد ماه 1384 این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: درخت کهنسال اَوِرس در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به 600 سال می رسد.

اوگفت: این اثر به شماره 681 در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ 16 شهریور 1399 به استاندار محترم لرستان ابلاغ شده است.

قاسمی بیان کرد:  ارتفاع درخت حدود 24 متر تخمین زده می­شود. قطر برابر سینه درخت 168 سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن 23 مترمربع و محیط آن 52 متر اندازه­‌گیری است.

او گفت: درخت اورس یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد. اُورس و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده‌ و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته ‌است.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز درباره گفت: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به 38 مورد رسیده است.

محسن طرهانی افزود: 6 اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آنها ابلاغ خواهد شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز