استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

دستگاه بخور ؛ دوست اصلی ویروس کرونا است

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۴:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۶۰۰
دستگاه بخور ؛ دوست اصلی ویروس کرونا است
متخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن مناسب نیست زیرا باعث رشد بیشتر ویروس کرونا می شود و دستگاه بخور ؛ دوست اصلی و رفیق ویروس کرونا است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ شاداب صالح پور، با اشاره به بازگشایی مدارس، اظهار کرد: در روزهایی که کرونا همچنان ادامه دارد، بازگشایی های حضوری نیازمند رعایت اصول بهداشتی و ایمنی از سوی کادر آموزش، دانش آموزان  و والدین است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان باید با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در کلاس‌های درس حاضر شوند.

صالح پور با بیان این که حضور کودکان در محیط های اجتماعی  ضرورتی انکارناپذیر است توضیح داد: کودکان باید با سایرهمسالان خود در ارتباط باشند چرا که این مهم در شکل گیری شخصیت اجتماعی و علمی کودکان بسیار موثر است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی در دوران کرونا، یک ضرورت است و حضور دانش آموزان در کلاس ها به صورت حضوری بستگی به تامین این زیرساخت ها دارد.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد در صورت تامین زیرساخت ها به شرط رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تجربه برقراری کلاس های حضوری توام با آموزش های مجازی می تواند تا پایان پاندمی کرونا کمک کننده باشد.

صالح پور نسبت به حضور دانش آموزان با بیماری های زمینه ای مانند آسم، بیماری های قلبی عروقی، خود ایمنی و دیابت و همچنین دانش آموزانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی(کورتون) مصرف می کنند در مدرسه هشدار داد و گفت: والدین این دانش آموزان باید ضمن اطلاع رسانی وضعیت عمومی و جسمانی فرزند خود به مسوولان مدرسه پیش از هر اقدامی با پزشک مشورت کنند.

وی تاکید کرد: کودکانی که در گروه های پرخطر ابتلا به بیماری ها قرار دارند بیش از سایرین در معرض عفونت های تنفسی قرار دارند بنابراین باید با دقت و وسواس بیشتری در مدارس حاضر شوند.

صالح پور، ضرورت آموزش نکات و توصیه های بهداشتی را به دانش آموزان مورد تاکید قرار داد و خطاب به والدین توصیه کرد: کودکان کاملا آموزش پذیر هستند و دربسیاری از موارد حتی بیشتر از بزرگسالان قوانین و مقررات را رعایت می کنند بنابراین باید به کودکان آموزش داد مواردی چون داشتن ماسک و دستکش و اصول استفاده صحیح و دفع مناسب آن، رعایت حداقل فاصله یک متری با هم کلاس ها و کارکنان مدارس، ممنوع بودن دست دادن و روبوسی در مدرسه، به همراه داشتن لوازم التحریر و خودداری از به اشتراک گذاری وسایل خود توجه داشته باشند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان ازمدیران مدارس خواست از تجمعات بدون رعایت فاصله مناسب در محوطه مراکز آموزشی و کلاس درس معلمان جلوگیری کنند.

صالح پور افزود: بهتر است دانش آموزان درمنزل وعده غذایی را صرف کنند و درصورت نیاز باید ضمن شست و شوی دست ها، بسته های مواد خوراکی قبل از مصرف کاملا شسته و یا ضدعفونی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه خانواده ها به محض مشاهده علائم بیماری نظیر تب، سرفه و یا علائم گوارشی باید با پزشک در ارتباط باشند، توضیح داد: ارتباط با پزشک صرفا به معنای برقراری ارتباط حضوری نیست بلکه می توان در دوران پاندمی به صورت مجازی و یا تماس تلفنی از مشاوره پزشک متخصص بهره مند شد.

صالح پور گفت: تهوع، استفراغ، دل درد، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست می تواند از دیگر نشانه های ابتلا به کرونا باشد که باید در صورت مشاهده از سوی والدین اقدامات بعدی انجام شود.

وی، بهره مندی از مشاوران تخصصی وزارت بهداشت واستفاده از کتابچه ها و گایدلاین های راهنمای بهداشتی از سوی والدین را یکی دیگر از راههای کنترل و درمان کرونا ذکر کرد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با اشاره به اهمیت تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا تاکید کرد: تغذیه متعادل به سیستم ایمنی کمک می کند ولی هیچ ماده غذایی یا مکملی وجود ندارد که بتواند سیستم ایمنی را فراتر از حد طبیعیش تقویت کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله پیشگیری از بیماری‌های حاد تنفسی و در شرایط کنونی ضرورت استفاده مکرر از مکمل ویتامین D در تمامی گروه‌های سنی را یادآور شد.

صالح پور با بیان این که دریافت ویتامین دی کافی فقط از راه تغذیه کار آسانی نیست گفت: غذاهای سرشار از ویتامین دی انواع ماهی‌های روغنی و تخم مرغ هستند ولی برای دریافت مقدارکافی از این ویتامین باید به صورت روزانه وبا مشورت پزشک ویتامین دی به صورت قطره و یا قرص مصرف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مصرف سایر ویتامین ها نظیر ویتامین A ، C و زینک را با مشورت پزشک برای دانش آموزانی که دچار مشکلاتی نظیر سوء جذب و یا بیماری ضعف سیستم ایمنی هستند ضروری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه تب، علائم تنفسی و گوارشی شایع‌ترین علل عفونت با ویروس کرونا به شمارمی رود توضیح داد: تب می‌تواند به عنوان یک علامت هشداردهنده در شک به عفونت با ویروس کرونا مطرح باشد بنابراین در اویلن اقدام استفاده از داروهای تب بر، مصرف مایعات فراوان و چای کم رنگ توصیه می شود.

این استاد دانشگاه به والدین توصیه کرد: هرگز نباید کودکان را وادار به تغذیه  کنیم چرا که آثار مخرب این اقدام  به مراتب خطرناک تر از منفعت آن است.

پرهیز از مصرف فست فود ها و استفاده از ماست و آب میوه های طبیعی یکی دیگر از مواردی بود که صالح پور، ضرورت آن را در دوران مشاهده علائم بیماری مورد توجه قرار داد و گفت: مصرف گوشت نیز در دوران بیماری هیچ گونه منعی ندارد و گوشت سفید، قرمز، انواع کربوهیدارت ها و میوه ها متناسب با میل کودک باید مصرف شود.

وی تاکید کرد: باید تا پایان پاندمی کرونا و برای کاهش ریسک انتقال ویروس تمامی مواد غذایی بسته بندی نیز با دقت شست و شو، ضدعفونی  و طبخ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رشد بیشتر ویروس کووید ۱۹ در محیط‌ های مرطوب را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن مناسب نیست زیرا باعث رشد بیشتر ویروس کرونا می شود. همچنین والدین توجه داشته باشند اگر در منزل کسی مبتلا باشد با روشن کردن دستگاه بخور ممکن است احتمال انتقال ویروس به اطرافیان افزایش پیدا کند.

 

نظر شما