آشنایی با برترین دانشگاه‌های جهان و ایران در رتبه‌بندی جدید تایمز ۲۰۲۱

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۱۱:۳۳:۳۸
کد خبر: ۱۰۵۷۴۳۸
آشنایی با برترین دانشگاه‌های جهان و ایران در رتبه‌بندی جدید تایمز ۲۰۲۱
بر اساس اعلام نتایج رتبه بندی بین المللی تایمز ۲۰۲۱، شاهد رشد چشمگیر حضور دانشگاه‌های کشور در این نظام رتبه بندی هستیم که در این میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کردستان و نوشیروانی بابل و صنعتی شریف و کاشان، صنعتی اصفهان، اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در میان دانشگاه‌های برتر این رتبه بندی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پایگاه رتبه بندی تایمز از سال ۲۰۰۴ یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند. این نظام رتبه بندی در جدیدترین بررسی خود، بهترین دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده که نام دانشگاه‌های کشور در این رتبه بندی دیده می‌شود.

رتبه بندی جهانی تایمز، دانشگاه‌ها را از لحاظ آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این نظام رتبه بندی از ۱۳ شاخص عملکرد با دقت کالیبره شده برای ارائه جامع ترین و متعادل ترین مقایسه ها که مورد اعتماد دانشجویان، دانشگاهیان، رهبران دانشگاه ها، صنعت و دولت ها است استفاده می شود.

شاخص های عملکرد در پنج حوزه گروه بندی می شود که شامل آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (حجم، درآمد و شهرت)، استنادها (تأثیر تحقیق) چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات) و درآمد صنعت (انتقال دانش) است.

رتبه بندی امسال بیش از ۸۰ میلیون استناد را در بیش از ۱۳ میلیون نشریه تحقیقاتی تجزیه و تحلیل کرده و شامل پاسخ نظرسنجی از ۲۲ هزار محقق در سطح جهان است.

به گزارش خبرگزاری برنا و  به نقل از نظام رتبه بندی تایمز، جدیدترین نظر سنجی آکادمیک که به صورت سالانه اجرا می شود، بیش از ۱۵۰۰ موسسه و دانشگاه از ۹۳ کشور جهان را در بازه زمانی نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار داده است.

خلاصه وضعیت نظام رتبه بندی ۲۰۲۱ تایمز نشان می دهد که دانشگاه آکسفورد برای پنجمین سال متوالی در جایگاه نخست قرار دارد، در حالی که دانشگاه Tsinghua در چین اولین دانشگاه آسیایی است که به ۲۰ دانشگاه برتر تبدیل شده است.

پس از صعود دانشگاه کالیفرنیا، برکلی با شش پله صعود به جایگاه هفتم رسیده و ۸ دانشگاه آمریکا در میان ۱۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی قرار گرفته اند که از این لحاظ ایالات متحده امریکا رکوردار تعداد دانشگاه های برتر در رتبه بندی تایمز است.

امسال ۱۴۱ موسسه برای اولین بار در این رتبه بندی حضور دارند که در راس آنها دانشگاه پاریس-ساکلی (Paris-Saclay) قرار دارد.

هند بیشترین تعداد ورودی جدید (۱۴ دانشگاه) را دارد و در نتیجه دارای رکورد تعداد موسسات با رتبه ۶۳ است.

در رتبه بندی اخیر در سال ۲۰۲۱، دانشگاه آکسفورد در جایگاه نخست و دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد، کالتک، ام ای تی، کمبریج، برکلی، ییل، پرینستون و شیکاگو به ترتیب رتبه‌های دوم تا دهم این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. 

در سال ۲۰۲۱ با ورود ۷ دانشگاه جدید شاهد حضور ۴۷ دانشگاه ایرانی در این نظام رتبه بندی هستیم که نخستین دانشگاه ایران، دانشگاه علوم پزشکی کردستان است که در رتبه‌ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ قرار دارد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دومین دانشگاه ایران است که در فاصله رتبه‌های ۳۵۱ تا ۴۰۰ قرار گرفته است.

سومین دانشگاه برتر جمهوری اسلامی ایران نیز دانشگاه صنعتی شریف است که رتبه‌ای را بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ به خود اختصاص داده است.

در میان دانشگاه های استان اصفهان، دانشگاه های کاشان، صنعتی اصفهان، اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در این رتبه بندی قرار دارند که دانشگاه کاشان رتبه ۵۰۱-۶۰۰ جهان را کسب کرده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۶۰۱-۸۰۰ جهان، دانشگاه اصفهان رتبه ۸۰۱-۱۰۰۰ جهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه ۸۰۱-۱۰۰۰ جهان قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز