رییس کل دادگستری خبر داد:

آزادی هزار زندانی در یزد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۶:۳۰:۵۸
کد خبر: ۱۰۵۹۰۳۲
آزادی هزار زندانی در یزد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
رییس کل دادگستری استان یزد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون با تکیه بر بخشنامه‌ها و قانون کاهش مجازات حبس در ایران، یک‌هزار نفر از زندانیان آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "غلامعلی دهشیری" در جلسه اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری افزود: با استفاده از ابرازهای ارفاقی و اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قوه قضاییه، علاوه بر آزادی این تعداد ، بیش از ۵۰۰ نفر نیز از مرخصی بهره‌مند شدند.

وی  با اشاره به آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده و جامعه، اظهار کرد: با تکامل جوامع نوع، شکل، جنس و مصادیق مجازات‌ها دستخوش تحول و تغییراتی شده است.

وی ادامه داد:  به دلیل روحیه انتقام و سزادهی درقرون گذشته، فرایند آن برای افراد بزهکار مجازات‌های بسیار سنگینی با قساوت قلب در حق محکوم اجرا می‌شد که با رشد اندیشه و تفکر بشر و تقلیل گرایش به سزادهی و برجسته شدن روحیه اصلاح و بازپروری و پیشگیری از وقوع جرم از شدت مجازات‌ها کاسته شد.

این مسوول قضایی خاطرنشان کرد: اما، مجازات زندان با توجه به آثار و تبعات منفی آن کارایی و اثر بازدارندگی غالب خود را از دست داده و حبس ، مجازاتی سوخته محسوب می‌شود، لذا باتوجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش‌های نوین را می‌طلبد که متناسب با جرم و بازدارندگی مجازات داشته باشد که در راستای اخلاق و انسانیت و اجرای صحیح مجازات به منظور تحقق اهداف آن، جایگزین‌های حبس وارد نظام کیفری کشور شد.

دهشیری تصریح کرد: در ایران با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ عملاً ابرازهای ارفاقی جدیدی همچون ؛ تعلیق، تعقیب مراقبتی، نظام نیمه آزادی، تعویق صدور حکم و معافیت از کیفر در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مدنظر قرار گرفت.

رییس‌کل دادگستری یزد از برگزاری جشنواره آراء برتر جایگزین حبس خبر داد و گفت: قطعا برگزاری این جشنواره می‌تواند در ارتقاء کمیت و کیفیت آرای جایگزین حبس و ترویج فرهنگ حبس زدایی در دادگستری استان نقش داشته باشد.

دهشیری ، هدف از مجازات را اصلاح مجرم و تأمین امنیت جامعه ذکر کرد و گفت: گرچه هنوز برای جرایم خشن، راهی جزء استفاده از مجازات حبس با هدف تأمین امنیت آحاد جامعه وجود ندارد، باید اذعان کرد در جرایم خُرد و سبک مجازات‌های جایگزین حبس بالاخص با تحولی که قانون کاهش مجازات حبس ایجاد کرد و شامل جرایم درجه ۲ تا ۴ هم با رعایت شرایطی می‌شود به مراتب تأثیر بیشتری در بازاجتماعی کردن مجرم و اصلاح آنان دارد.

از ابتدای ماه محرم سال جاری تاکنون۴۰ مددجوی جرایم غیرعمدمالی با یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان کمک هیات‌های مذهبی یزد  از زندان آزاد و به آغوش خانواده‌های خود بازگشته اند.

هم‌اکنون ۲۲۵ زندانی جرایم غیرعمدمالی در زندان های استان بسر می برند که برای آزادی آنها ۵۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز است.

 

نظر شما