رییس دانشگاه جامع عملی - کاربردی کشور در سنندج خبر داد:

فراهم شدن امکان پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۱۲:۵۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۹۴۶۳
فراهم شدن امکان پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی
رییس دانشگاه جامع عملی - کاربردی کشور گفت: تمهیدات لازم برای پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی فراهم است و از طرفی ظرفیتی هم ایجاد شده تا مراکزی نیز در برخی کشورها بتوانند فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمدحسین امید روز چهارشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار داشت: اولین توافقنامه تبادل دانشجو با کشور آلمان امسال به نتیجه رسید و مقدمات اعزام اولین گروه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه توسعه کیفی و ارتقاء کیفیت دانشگاههای علمی کاربردی کشور در دستور کار قرار دارد، افزود: ۹۳ هزار مدرس در دانشگاه‌های سراسر کشور ارزیابی و ساماندهی شدند که حدود ۲۵ درصد آن یعنی ۲۵ هزار نفر توانستند موفق به ادامه تدریس در دانشگاه های علمی کاربردی شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در زمینه آخرین فراخوان جذب مدرس خانه سال ۹۸ گفت: در این فراخوان ۴۰ هزار متقاضی اولیه داشتیم که سه نفر توانستند حدنصاب لازم را کسب کنند که دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای ۱۶ و بخش اعظمی از آن ها هم مدرک دکترا دارند.

امید با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی تنها زیر نظام دانشگاهی کشور است که سه سال پیاپی  نظام آموزش عالی را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند، یادآور شد: مراکز علمی، کاربردی اگر ۲ سال پیاپی در سطح ۴ بمانند حذف می‌شوند و در همین راستا سال گذشته ۱۸ مرکز حذف شد.

وی تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز علمی کاربردی کشور را بیش از ۲۲۰ هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: برای نیمسال تحصیلی جدید ۳۴۰ هزار نفر ظرفیت داریم که تا امروز ۸۰ هزار دانشجو ثبت نام کرده‌اند.

امید با بیان اینکه فرصت ثبت نام تا ۱۷ مهر ادامه دارد و بدلیل شرایط کرونا ثبت نام به صورت پیوسته است، تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰۰ رشته کاردانی و کارشناسی در بخش‌های خدمات و مدیریت، کشاورزی، صنعت و فرهنگ و هنر در دانشگاه ها تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ اشتغال در دانش آموختگان دانشگاهی مربوط به دانشجویان علمی کاربردی است، اظهار داشت: بر اساس ارزیابی و نظرسنجی انجام گرفته ۷۳ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه شاغل شده‌اند.

امید تاکید کرد: ماموریت گرایی در دانشگاه و اجرای آمایش کمک کرده تا دانشجویان بتوانند در رشته‌های تحصیلی خود شاغل شوند.

وی به وضعیت مراکز علمی کاربردی کردستان هم اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد مراکز در سطح ۲ هستند و یکی از مراکز استان‌ هم در جمع ۱۰ دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

امید با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ مرکز نوآوری در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی در زمینه صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، گفت: ۱۹۰ رویداد شتاب توسط این مراکز برگزار شده و تعدادی از ایده‌ها به محصول و مرحله عقد قرارداد نیز رسیده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی به عنوان اولین دانشگاه مهارتی کشور به دنبال ترویج آموزش‌های مهارتی است تا دانشجویان پس از تحصیل بتوانند متناسب با رشته تحصیلی مشغول کار شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: ترویج آموزش‌های مهارتی، تصویب اساسنامه همه مراکز، تعیین تکلیف روسای مراکز استان‌ها، ساماندهی وضعیت مدرسین دانشگاه و ایجاد مراکز نوآوری تولید محتوای آموزشی، جوان گرایی در ورودی مدرسان دانشگاه، توسعه کیفی و خوشه‌بندی رشته‌ها از رویکردهای مهم دانشگاه است.

امید، توسعه هدفمند کیفی در این دانشگاه را در دستور کار اعلام کرد و یادآور شد: ماموریت همه مراکز استان‌ها مشخص شده و هر جا که به رشته خاصی نیاز بود هماهنگی لازم نیز صورت می‌گیرد.

وی به ساماندهی مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره و تاکید کرد: در گذشته ۹۳ هزار نفر مجوز فعالیت در این مراکز را داشتند که ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی و صلاحیت علمی تدریس می‌کردند که با بررسی تخصصی انجام شده در حال حاضر ۲۵ هزار مدرس به تدریس ادامه می‌دهند.

رییس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کشور گفت: هدف ما این است که دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز جامع علمی کاربردی با کسب بتوانند خود اتکا شده و شغل ایجاد کنند که در این راستا موفقیت‌های خوبی کسب کرده ایم.

امید افزود: مراکز دولتی جامع کاربردی فاقد استاندارد لازم تعطیل می‌شوند که در این زمینه تعداد مراکز از هزار و ۷۰ مرکز به ۶۰۰ مورد کاهش یافته که ۱۰ درصد آنها جدید هستند که با نگاه آمایشی انتخاب شده و فعالیت می‌کنند.

در این نشست همچنین عادل سی‌وسه‌مرده به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان معرفی و از خدمات تیمور جوادی در این سمت قدردانی شد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز