به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس:

گروه کوهنوردی وطبیعت گردی اوجاقارتال ساوالان به قلعه قهقه صعود کردند

۱۳۹۹/۰۶/۳۰ - ۱۴:۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۰۶۱۲۳۱
گروه کوهنوردی وطبیعت گردی اوجاقارتال ساوالان به قلعه قهقه 
صعود کردند
بمناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس گروه کوهنوردی وطبیعت گردی اوجاقارتال ساوالان به قلعه تاریخی قهقه واقع درشهرستان مشکین شهرصعودکردند.

به گزارش برنا،بمناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس گروه کوهنوردی وطبیعت گردی اوجاقارتال ساوالان با حضور بیش از 30نفراز ورزشکاران رشته های مختلف به قلعه تاریخی قهقه واقع درشهرستان مشکین شهرصعودکردند.

آدیشی مدیر این گروه کوهنودی وطبیعت گردی ضمن تشکر ازحضور بموقع ورزشکاران درمحل وتبریک هفته دفاع مقدس به معرفی قلعه فوق پرداخت وافزود: دژ قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع مشکین‌شهر و در فاصله 75 کیلومتری شمال مشکین شهر در استان اردبیل قرار دارد. این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌ است، در تاریخ شهرت بسیاری دارد.
مرتفع‌ترین قسمت قلعه قسمت جنوبی آن است آثاری در این قسمت دیده می‌شود که حکایت از وجود یک ساختمان که هم اکنون با خاک یکسان شده‌ است و به احتمال قوی محل نگهبانان بوده چرا که از این قسمت اشراف کامل به قلعه و دره‌های همجوار را داراست که با ملات گچ آهگ و آجر ساخته شده بوده‌ است.
مهمترین زندانی قلعه قهقهه اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب یکم صفوی است یا به‌عبارت دیگر شاه اسماعیل دوم است. از دیگر زندانیان قلعه خان احمد گیلانی والی گیلان که در سال ۹۷۵ ق بر اثر شورش دستگیر و در زندان قهقهه زندانی شد و شعر سروده و تسلیم شاه تهماسب کرد:
از گردش چرخ واژگون می‌گریم و از جور زمانه بین که چون می‌گریم
با قد خمیده چون صراحی شب و روز در قهقهه‌ام و لیک خون می‌گریم
و در جواب یکی از ادبای دربار می‌نویسد
آن روز که کارت همگی قهقهه بود با رای تو رای سلطنت صد مهه بود
امروز در این قهقهه با گریه بساز کان قهقهه را نتیجه این قهقهه بود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز