آغاز بازسازی برج تاریخی فخرزاده در گناباد

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۱۰:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۶۲۱۷۶
آغاز بازسازی برج تاریخی فخرزاده در گناباد
مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از آغاز طرح مرمت و بازسازی برج تاریخی فخرزاده واقع در بافت تاریخی قصبه شهر گناباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گناباد، رسول صنوبری افزود: این عملیات بازسازی با هدف حفظ و احیای تمامی آثار تاریخی ارزشمند واقع در عرصه و حریم میراث جهانی قنات قصبه گناباد انجام شده است.

وی ادامه داد: سیاست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد حمایت از آثار تاریخی شامل بناها و میراثهای طبیعی، ملموس و ناملموس واقع در حوزه عرصه و حرایم قنات قصبه است و آثار و مناطقی که در حریم این اثر تاریخی قرار دارند از مزایای ثبت جهانی قنات قصبه منتفع می‌شوند که در این راستا پروژه‌های مرمتی و توسعه‌ای تعریف و اجرا می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: این پروژه از محل اعتبارات میراث جهانی قنات قصبه و با نظارت پایگاه میراث جهانی قنات قصبه با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد آغاز شده است.

صنوبری افزود: با توجه به این که ملامظفر گنابادی منجم دربار شاه عباس اول صفوی از این منطقه گناباد بوده است یکی از اهداف مرمت این برج رصد ستارگان آشنایی با این شخصیت فرهیخته و منجم گنابادی است.

وی اضافه کرد: اعتبار این عملیات مرمتی ۵۰۰ میلیون‌ ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اثر جهانی قنات قصبه گناباد است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد هم گفت: برج فخرزاده در قصبه شهر گناباد جزء آثار ارزشمند از بافت قدیمی شهر است و مصالح به کار رفته در آن خشت و گل است.

 

او افزود: این برج در کنار "حوضخانه فخرزاده" قرار دارد که به شماره ۷۶۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و چندین سال قبل توسط میراث فرهنگی استحکام بخشی شده است.

این قنات به طول ۳۳ کیلومتر از سه رشته اصلی به نامهای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که در مجموع ۴۷۲ میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از ۳۲۰ و حجم افزون بر ۷۳ میلیون متر مکعب برداشت خاک در عمق ۳۲۰ متری با کم ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است.

این قنات شگفت انگیز که تاریخ آن حداقل به ۲۲۵۰ سال پیش باز می‌گردد عمیق‌ترین و یکی از پر آب‌ترین قنات‌های ایران است که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازده گانه ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

گناباد در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

 

نظر شما