رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان :

سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر کشاورزی استان سمنان ایجاد می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ - ۱۵:۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۳۰۶۸
سامانه ضدتگرگ در مناطق پرخطر کشاورزی استان سمنان ایجاد می‌شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سامانه ضدتگرگ برای مناطقی از کشاورزی استان که خسارت این حادثه طبیعی قابل توجه است ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به بارندگی‌های خوب در استان گفت: ۶۱ هزار هکتار از باغهای استان به دلیل سرمای دیررس امسال خسارت دید و ایجاد سامانه ای برای محافظت از محصولات کشاورزی ضروری به نظرمی رسد.

وی گفت: با بارش‌ها و سرمای دیررس خسارت‌های زیادی در بخش کشاورزی استان سمنان ایجاد کرد و از ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان حدود ۶۱ هزار هکتار از باغ ها به دلیل سرمای دیررس امسال  با خسارت مواجه شد.

میرعماد اظهار داشت: سال ۹۵ سرمای زودرس سبب ایجاد خسارت به برخی محصولات کشاورزی از جمله چغندرقند و محصولات سردرختی شد و یا در سرمای زمستانه در سال ۹۶ سبب وارد آمدن آسیب به تنه درختان میوه و از بین رفتن آن‌ها از جمله انجیر و انار در سمنان، آرادان و مهدی‌شهر شد.

وی ادامه داد: سرمای دیررس بهاره خسارت‌های زیادی را در برخی محصولات همچون زردآلو و گردو به بار می‌آورد و همین سرمای دیررس بهاره امسال نیز سبب از بین رفتن ۸۰ درصد از محصول زردآلو در استان سمنان شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید انگور استان سمنان ۹۵ هزار تن است گفت: تگرگ امسال سبب از بین رفتن ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت تولید انگور استان به‌ویژه در شهرستان شاهرود شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی توصیه کرد: از تک‌کشتی به‌طورجدی پرهیز کنند.

وی یادآور شد: تک‌کشتی یکی از آسیب‌های مهم در بخش کشاورزی است و اگر کشاورزان بخشی از کشت خود را برای مثال در یک باغ ۱۰ هکتاری به کشت زردآلو، بخشی دیگر را به سیب و گیلاس اختصاص دهند، در زمان بروز و ظهور تگرگ با آسیب و خسارت کمتری مواجه می‌شوند و این نوع کشت به نفع کشاورزان و سودآوری بالا و پایداری به دنبال دارد.

میرعماد با اشاره به اینکه در استان سمنان تنها ۲۵ درصد از باغ ها بیمه است گفت: توصیه به کشاورزان توجه به بیمه است چراکه در زمان ورود خسارت می‌توانند بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های وارده را از طریق بیمه جبران کنند.

وی گفت: توصیه فنی به کشاورزان توجه به ایجاد سایه‌بان است، زیرا محصولی که در این سایه‌بان قرار گیرد در مقابل سرمازدگی و تگرگ به‌صورت ۱۰۰ درصد ایمن می‌شود و کشاورزانی که به این مهم توجه کردند در هنگام وقوع تگرگ محصولشان از آسیب در امان ماند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تسهیلات اختصاص‌یافته از سوی دولت برای جبران خسارت محصولات بخش کشاورزی کشاورزان آسیب‌دیده از سرمازدگی و تگرگ گفت: برای تأمین سوخت کشاورزان نیز اقدامات و هماهنگی‌ با شرکت ملی سوخت انجام‌شده است.

وی با اشاره به سرشاخه کاری برای اصلاح باغ های قدیمی و تبدیل آن به باغ های جدید ، این کار را برای افزایش مقاومت باغها در مقابل حوادث مختلف مفید دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز