رکورد فوت کرونایی در قم طی هفته گذشته شکسته شد!

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۳:۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۶۴۱۶۶
رکورد فوت کرونایی در قم طی هفته گذشته شکسته شد!
شکستن رکورد جان‌باختگان کرونایی قم با ثبت ۱۶ مرگ، بازگشتن محدودیت‌های کرونایی درصورت عدم رعایت بهداشت، کاهش ۱۶ درصدی صادرات قم با شیوع کرونا و وضعیت نگران‌کننده کرونا در قم ازجمله اخبار کرونایی هفته گذشته استان قم بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رکورد جانباختگان کرونایی در قم با مرگ ۱۶ تَن دیگر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها مثبت بود، شکسته شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به چهارم مهرماه، ۱۵۱ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری شدن ۱۰۱ بیمار کرونایی جدید در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان، افزود: ۱۱۶ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری‌شده بودند، نیز ترخیص شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۷۴۷ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که وضعیت جسمانی ۱۲۱ تَن از آن‌ها وخیم است.

محدودیت‌های کرونایی قم در صورت عدم رعایت بهداشت بازمی‌گردد

استاندار قم گفت: اگر تا یک هفته آینده وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در پاساژها، بستی فروشی، نانوایی‌ها، گیم نت و غیره در استان اصلاح نشود محدودیت‌های کرونایی بازخواهد گشت.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران قم در سالن کرامت استانداری، افزود: مابین سلامت و اقتصاد جامعه، سلامت را در اولویت قرار خواهیم داد.

وی افزود: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تجمع مانند پاساژها، بستنی‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها و غیره اصلا مطلوب نیست.

وی گفت: مساله دورکاری برای بانوان شاغل و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای باید باقدرت بیشتری در استان اجرا شود.

سرمست یادآور شد: قم ازنظر بستری و فوت بیماران کرونایی در یک وضعیت بسیار ویژه و خطرناکی قرارگرفته است.

وضعیت کرونا در قم بسیار نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: وضعیت کرونا در قم بسیار نگران‌کننده است و در حال حاضر بیشترین آمار بستری‌شدگان و فوتی‌ها نسبت به جمعیت را با اختلاف فاحش با سایر استان‌ها در اختیار دارد.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم در سالن کرامت استانداری، افزود: بیمارستان‌های قم در حال اشباع است و حدود ۸۰۰ تخت بیمارستان پرشده است.

وی ادامه داد: امروز ۱۰ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست دادند و ما نگران هستیم که‌موج سوم بی‌رحم‌تر از پیک اول آن باشد.

وی گفت: رعایت پروتکل‌ها از ۸۲ درصد به ۶۰ درصد رسیده و تعداد زیادی از شهروندان بی‌توجه به کرونا هستند.

قدیر بیان کرد: در حال حاضر شیوع به‌صورت خانوادگی هم انجام می‌شود و برای ممنوعیت حضور در آموزش عالی و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها رایزنی‌هایی کردیم.

کرونا صادرات قم را ۱۶ درصد کاهش داد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تاثیر منفی بیماری کرونا بر موضوع صادرات و واردات این استان، گفت: صادرات کالاهای تولیدی قم در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش‌یافته است.

مهرداد غضنفری در پایان جلسه کارگروه توسعه صادرات قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: واردات کالا به استان نیز در همین مدت حدود ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ورود کالا به قم در ۶ ماهه اول امسال به ارزش ۱۰۶ میلیون دلار را مورد توجه قرار داد و گفت: کاهش صادرات و واردات این استان دلایل متعددی دارد که تبیین دقیق آن نیازمند تحلیل داده‌ای می‌باشد.

غضنفری شیوع ویروس کرونا را عمده‌ترین علل این کاهش ذکر کرد و گفت: در سه‌ماهه آغازین سال جاری به دلیل بسته شدن مرزها عملیات مبادله صادرات و واردات در استان نداشتیم.

محدودیت‌های کرونایی در قم اعمال شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر شاهد وضعیت افزاینده کرونا در قم هستیم و خواستار اعمال برخی محدودیت‌ها از جمله آموزش‌های غیرحضوری، کم کردن ساعت کاری و تعطیلی مشاغل پرخطر می‌باشیم.

محمدرضا قدیر در جلسه گروه کاری تخصصی سلامت و امنیت غذایی قم، افزود: پشتوانه اصلی ما مردم هستند و اگر ۱۰ هزار تخت جدید نیز اضافه کنیم تا زمانی که همراهی مردم را نداشته باشیم اتفاق خاصی رقم نمی‌خورد.

وی در ادامه به طرح هر خانه یک پایگاه بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح سطح مراقبت‌ها را از مراکز بهداشت به منازل می‌بریم که بسیار بااهمیت است.

حساسیت‌های مردم به موضوع کرونا را افزایش دهیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز در این جلسه با تاکید بر افزایش حساسیت‌های مردم به موضوع کرونا گفت: همه گروه‌های جامعه وظیفه دارند در این خصوص فعالانه عمل کنند.

بیژن سلیمان پور تصریح کرد: یکی از فضاهایی که در این خصوص می‌تواند آگاهی‌رسانی مطلوبی داشته باشند، مساجد هستند که باید از ظرفیت مساجد استفاده و پیام‌های بهداشتی از طریق آن‌ها مخابره شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت موضوع افزایش جمعیت، گفت: این امر باید فرهنگ‌سازی شده و در کنار مسائل اقتصادی باید سبک زندگی مردم نیز تغییر کند.

۱۰ میلیون ماسک بهداشتی در قم ذخیره‌سازی شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تولید روزانه ۳۷۰ هزار ماسک بهداشتی در قم گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۰ میلیون ماسک بهداشتی در قم ذخیره داریم و این علاوه بر آن تعداد ماسکی است که در علوم پزشکی استان به‌عنوان ذخیره استراتژیک وجود دارد.

مهرداد غضنفری در پایان جلسه کارگروه تنظیم بازار قم در تالار کرامت استانداری در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد با اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی ماسک مازاد نیاز استان را تعیین تکلیف کنیم و یا اجازه بدهیم که به استان‌های دیگر صادر شود.

وی  گفت: خوشبختانه در رابطه با تامین ماسک مورد نیاز استان با ظرفیت‌سازی خوبی که در موضوع تولیدکنندگان داشتیم الان به نقطه‌ای رسیدیم که دپوی ماسک بالایی در استان داریم و تولید این کالا به‌صورت روزانه استمرار دارد و به‌وفور در دسترس مردم قرار داده می‌شود.

اوج گرفتن کرونا در قم یک بیمارستان دیگر را وارد مدار کرد

آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم نشان می‌دهد که اوج گرفتن کرونا یک بیمارستان دیگر این استان را وارد مدار پذیرش بیماران کرونایی کرد و از این پس،‌ بیماران مبتلابه کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) نیز پذیرش می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه افزود: با توجه به حجم گسترده بیماران به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، شاهد افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌های قم هستیم.

محمدرضا قدیر اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی، مقرر شد از صبح امروز سه‌شنبه اول مهرماه در بیمارستان امام رضا(ع) قم نیز بیماران با علایم کرونا پذیرش شوند.

وی ادامه داد: بخشی از این بیمارستان در اختیار بیماران مبتلابه ویروس کرونا قرار گرفت که از همکاری مسوولان تامین اجتماعی استان قدردانی می‌کنیم.

۹ مرکز سلامت در قم به بیماران کرونایی خدمات رایگان می‌دهند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: ‌خدمات درمانی رایگان در ۹ مرکز خدمات سلامت قم به بیماران کرونایی این استان ارائه می‌شود.

در اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم آمده است: این مراکز ۹ گانه ویزیت و همچنین درمان سرپایی رایگان بیماران مشکوک به کرونا را در سطح شهر قم بر عهده دارند که مرکز امام حسن عسکری (ع) واقع در شهرک امام حسن عسکری (ع)، رو به روی کوی ۴، جنب مسجد امام حسن (ع) یکی از این مراکز است.

بنا بر این اطلاعیه همچنین پایگاه سلامت بعثت به نشانی نیروگاه، شیرخوارگاه، رو به روی صندوق امام موسی بن جعفر (ع) و مرکز فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، ۱۶ متری ولی‌عصر (عج)، کوی ۴۴ از دیگر مراکزی هستند که این خدمات را ارائه می‌دهند.

در این اطلاعیه آمده است: درعین‌حال سه مرکز دیگر در قم یعنی مرکز پنبه‌چی (خیابان امام خمینی(ره)، رو به روی کلانتری ۱۷)، مرکز شهدا (خیابان انقلاب، بعد از سه‌راه سجادیه، کوی ۳۹، شماره ۴۲) و مرکز جندقیان (خیابان شهید دل آذر، خیابان زاویه، جنب میدان زاویه) نیز از جمله این مراکز هستند.

روزانه یک پزشک یا پرستار قمی به کرونا مبتلا می‌شود

رییس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: روزانه حداقل یک پزشک یا پرستار در قم به کرونا مبتلا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، حسن عادلی در جلسه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی قم، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به بحران کووید ۱۹ شاهد خدمات‌رسانی گسترده جامعه سلامت هستیم.

وی با بیان این‌که روزانه حداقل یک تَن از جامعه پزشکی و پرستاری در قم درگیر ویروس کرونا شده و از چرخه خدمت جدا می‌شود، افزود: تعدادی از پزشکان قمی به دلیل ابتلا به کرونا هم‌اکنون در بیمارستان‌ها و یا منازل خود بستری می‌باشند.

۷۵ درصد نمونه‌گیری کرونا در قم مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: قدرت سرایت ویروس کرونا در قم بالا رفته و حدود ۷۵ درصد نمونه‌های گرفته‌شده در این استان مثبت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در جلسه هیات مدیره سازمان نظام پزشکی قم، اظهار داشت: شاهد پیک سوم و شدید ویروس کرونا در قم هستیم و تعداد بستری‌ها روز به روز در حال افزایش است.

وی گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها کم شده و امروزه شاهد هستیم که فقط ۶۰ درصد مردم قم دستورهای بهداشتی را رعایت می‌کنند که البته بخشی به علت کلافگی و خستگی مردم است، اما باید بدانند که اگر دستورهای بهداشتی رعایت نشود شاهد مشکل‌های بسیاری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نباید کادر درمان احساس بی‌انگیزگی کنند زمانی که یک پرستار و یا پزشک در خیابان مشاهده کند مردم دستورهای بهداشتی را رعایت نکرده و یا از ماسک استفاده نمی‌کنند بی‌انگیزه شده و خستگی در تَن آن می‌ماند.

قدیر افزود: متاسفانه بستنی‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها و مجتمع‌های تجاری کمترین رعایت دستورهای بهداشتی را دارند از این‌رو تذکرهای لازم ارائه و در صورت توجه نکردن برخورد خواهد شد.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه