پس از بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی ؛

آزمایشگاه مرجع کووید۱۹ لرستان مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۴:۲۶:۵۴
کد خبر: ۱۰۶۴۸۹۶
آزمایشگاه مرجع کووید۱۹ لرستان مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت
آزمایشگاه مرجع تشخیصی سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از طریق شرکت TUV NORD مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛ مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت در این خصوص در جمع خبرنگاران ، اظهار کرد: مسئولین دانشگاه علوم پزشکی لرستان از ابتدا با انگیزه خوبی در بسیج امکانات، ایجاد آزمایشگاه تشخیص مولکولی و پیوستن به شبکه آزمایشگاهی کووید-19 اقدام کردند.

سیامک میرآب سمیعی افزود: مسئولین دانشگاه، متخصصین آزمایشگاهی و از همه مهمتر کارشناسان آزمایشگاههای کووید-19 دانشگاه، مهمترین ارکان پاسخ آزمایشگاهی به این بیماری بوده و در آینده نیز خواهندبود.

او تصریح کرد:  امیدواریم ظرفیت پاسحگویی آزمایشگاههای دانشگاه در شرایط فعلی بطور مستمر افزایش پیدا کند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر دو آزمایشگاه دانشگاهی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی لرستان و همچنین دو آزمایشگاه خصوصی در این حوزه در فهرست آزمایشگاههای تشخیص مولکولی کووید-19 قرار دارند.

 میرآب سمیعی گفت:  به همین دلیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ایجاد شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی بهداشت کشور نه تنها باید به جمعیت تحت پوشش خود خدمت رسانی کند بلکه باید سایر حوزه ها و مناطق را هم پشتیبانی کند.

او یادآورشد: اهمیت این شبکه در این است که خدمات آن نه تنها به تشخیص کووید-19 یا تشخیص مولکولی سایر عوامل مورد نظر برنامه های کشوری (مثل هپاتیت و اچ آی وی) محدود نخواهد ماند، بلکه  اعضای آن بخشی از برنامه  آمادگی و پاسخ آزمایشگاهی کشور در بحران، فوریت و بلا خواهند بود.   

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در خصوص چگونگی ارزیابی آزمایشگاه کووید19 لرستان ،خاطر نشان کرد: ارزیابی بطور مشترک توسط ارزیابان شرکت TUV NORD و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت انجام شد.

 میراب سمیعی اضافه کرد: این پایش بخشی از یک ارزیابی مستقل با هدف کسب اطمینان از انطباق مراکز منتخب با مقررات و استاندارد های بهداشت ‌محیط و حرفه‌ای و ایمنی بیمار در ارتباط با دامنه عملکردشان و تاکید ویژه ا بر الزامات مربوط به نصب و راه‌اندازی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی داشت.

او عنوان کرد: ارزیابی به این شکل در گذشته سابقه نداشته و با این که در بعضی از مراکز منتخب وزارت بهداشت با چالش مواجه بود، ولی در حوزه آزمایشگاهی، خوشبختانه با اقدامات اصلاحی که معاونتهای بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی منتخب انجام دادند بسیاری از مشلات رفع شد.

 میراب سمیعیبیان  کرد: آزمایشگاههای منتخب برای ورود به مرحله دوم ارزیابی، که متمرکز بر حصول اطمینان از سازماندهی مطلوب  و رعایت استانداردهای  تضمین کیفیت و همچنین صلاحیت فنی است، نیاز به کسب امتیاز کافی از ارزیابی محیط زیستی و بهداشت حرفه ای هستند که ساختمان، حفاظت در برابر اشعه،  بهداشت کارکنان،  ایمنی در محیط کار،  مدیریت پسماند،  سیستم های نظارتی،  ایمنی بیمار به عنوان اولویتهای ارزیابی تعیین شده اند.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: این ارزیابی مقدمه عضویت آزمایشگاههای منتخب در حوزه معاونت بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی در شبکه تشخیص مولکولی بهداشت کشور است .

میراب سمیعی ادامه داد: تخصیص بخشی از تجهیزات دستگاهی مورد نیاز در این شبکه بر مبنای نتیجه ارزیابی مقررات و استاندارد های بهداشت ‌محیط و حرفه‌ای و ایمنی بیمار و همچنین موفقیت در ارزیابی رعایت استانداردهای  تضمین کیفیت و صلاحیت فنی است که توسط آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور ایران انجام میشود.

او تاکید کرد:  ارزیابی دوم خود شامل سه مرحله می شود که به ترتیب انجام خواهد شد که در آن ابتدا بوسیله چک لسیت یا ابزار مربوطه خودارزیابی و سپس ارزیابی داخلی توسط دانشگاه انجام میشود نتایج این دو اقدام با ارزیابی مستقل وزارت بهداشت که توسط آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور ایران تکمیل می شود برای انجام ارزیابی مرحله دوم از پشتیبانی سازمان جهانی بهداشت بهره مند خواهد شد.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت :  در حیطه آزمایشگاه، بیشتر مراکزمنتخب در معاونتهای بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی انطباق نسبی با الزامات داشتند و موارد عدم انطباق، بعد از اعلام رسمی از طرف آزمایشگاه مرجع سلامت، غالباً رفع شده است ولی روند اصلاح آنها در بعضی دانشگاهها هنوز در جریان است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز