برنا گزارش می دهد ؛

روحیه حماسی لرها مستعد برای توسعه ورزش لوکس شمشیربازی/ سرنوشت نامعلوم هیئت و خانه شمشیربازی در لرستان/ آخرین روند احداث دوسالن استاندارد شمشیربازی در لرستان

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۹:۵۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۵۰۸۲
روحیه حماسی لرها مستعد برای توسعه  ورزش لوکس  شمشیربازی/  سرنوشت نامعلوم هیئت  و خانه شمشیربازی  در لرستان/  آخرین روند احداث  دوسالن استاندارد شمشیربازی در لرستان
سرپرست هیئت شمشیربازی لرستان به برنا می گوید :فدراسیون تاکید کرده است تا زمانیکه خانه شمشیربازی در استان راه اندازی نشود مجمع هیئت برگزارنخواهد شد.

خبرگزاری برنا لرستان – گروه ورزشی : شمشیر به عنوان یک ابزار مهم والبته یک  سلاح جنگی از همان آغاز  با حیات  انسان آمیخته بوده  است. زیرا زندگی انسان  اولیه  در برابر حمله حیوانات وحشی  در سایه داشتن سلاح های کشنده  همچون شمشیرهای کارا و تیز امنیت می یافت؛ آنگاه  اقوام کهن به مرور پس از اسکان وشکل گیری تمدن  به همراه ارتش های قوی و به واسطه بهترین جنگجویان وسلاح هایی  مانند شمشیرهای بران  می توانستند قدرت و سلطه خودرا تثبیت کرده و حتی  امپراتوری های وسیع را شکل بخشند. 

مسلما هرجا که دست وپنجه جنگجویان واقوام جنگاور باچکاچاک شمشیرشجاعان می آمیخته، جنگاوران حتما تمرین و ورزیدن شمشیر را نیز پیش از ورود به میدان جنگ مورد توجه جدی قرار می داده اند.

زین سبب می توان پدیده ایی به نام شمشیربازی را ازسطح تمرین و ورزیدن جنگجویان برای حضور پیروزمندانه در نبردها تا عصر ما که به صورت یک ورزش مدرن خودنمایی می کند در زندگی اجتماعی انسان پی گرفت.

* منظری به تاریخچه  ورزش شمشیربازی

اماباتوجه به  تحولات جدید در  زندگی بشر و شکل گیری ورزش های نوین ،این در اروپای مدرن بود که ورزشی به نام شمشیربازی در سایه ظهور  باشگاه های مختص به آن  رخ نشان داد  وشمشیر به تدریج ازسطح  یک سلاح سرد در جنگ های خونبار  به وسیله ایی برای  ورزش و تفریح  ورقابت های  ورزشی برکشیده شد.

 تاریخچه این ورزش نشان می دهد  اول بار در ایتالیا بوده که به شمشیربازی به عنوان یک مبارزه ورزشی توجه شده است ؛ سپس  نخستین باشگاه شمشیربازی در اسپانیا راه اندازی و بعد هم آکادامی سلطنتی شمشیربازی توسط فرانسوی ها تاسیس شد ،آنگاه به مرور این ورزش در کشورهای دیگر توسعه یافت  وکم کم باشگاه های شمشمیربازی در تمام کشورهای جهان  به تربیت شمشیربازان حرفه ایی برای حضور در مسابقات مهم جهانی والمپیک همت گماشتند.

 همچنین  فدراسیون جهانی شمشیربازی در سال   1913 در فرانسه شکل گرفت و شمشیربازی در همان آغاز به عنوان یک ورزش مهم در المپیک معرفی وتثبیت شد.

 در ایران نیز در سال 1328 ورزش شمشیربازی با تشکیل فدراسیون شمشیربازی در کشور رسمیت یافته و در سال   1346 نخستین سالن شمشیربازی  به همت هوشمند الماسی در ورزشگاه امجدیه تهران راه اندازی شد وبعدها نیزبه همت مسئولین وقت  مربیانی برای توسعه این ورزش به خارج از کشور اعزام شدند.

البته شمشیر به شکل سنتی در کشوری مانند ایران با آن تاریخ پر از حماسه ونبردها و دلاوری  ها با حیات انسان ایرانی در آمیختگی داشته  است در این بین  تاریخ  حضور شمشیردربین اقوام  باستانی  زاگرس واقع در  مناطق غربی  نجد ایران ازجمله لرستان برای هر علاقه مندی که به دنبال  شناخت مناطق مستعد برای فرهنگسازی  شمشیربازی نوین  در بین مردم باشد قابل توجه است.

* تاریخچه شمشیر ولزوم توسعه ورزش شمشیربازی در لرستان

 لرها ولرستان از معدود اقوام ساکن در فلات ایران و حتی خاورمیانه وجهان هستند که از یک پشتوانه حماسی و جنگجویانه در حیات تاریخی خود برخوردارندو امروز به آن می بالند .

ایلاتی که هر کدام حماسه های خود را در تاریخ این قوم کهن آفریدند وپیش از ورود تفنگ به  عنوان یک سلاح  بی گمان شمشیر از بهترین سلاح  های جنگی شان در برابر هجوم دشمنان بوده است.

از طرفی مکشوفات  باستانی  گوناگون از جمله مفرغ های لرستان به خوبی از قدمت شمشیر در این سرزمین سخن می گویند ؛ این تبار بلند و پشتوانه حماسی با حضور شمشیر به عنوان یک سلاح در سرزمین الوار وازجمله لرستان نشان دهنده  استعداد ولزوم پروریدن شمشیربازی مدرن درمیان مردم  این استان است ؛خلایی که در حال حاضر در ورزش لرستان مشهود بوده وجا دارد که مدیران ورزش لرستان به این ورزش وتوسعه آن در استان توجه  نشان  دهند.

* سرنوشت نامعلوم هیئت و خانه شمشیربازی لرستان

طبیعتا  توسعه ورزش ها درهر  استان نیازمند  سالن های   مجهز وهمچنین  وجود تجهیزات ورزشی خاص هر رشته بوده ونهادینه کردن ورزش های نوین وجدید  همچون شمشیربازی به دلیل  گران قیمت بودن  تجهیزات مختص به آن هزینه براست ولی معرفی وتوسعه این ورزش ها ازجمله رشته هایی مانند شمشیربازی علاوه بر گسترش تنوع رشته ها  ارزش پروریدن استعداد هاودر نهایت کسب مدال در سطوح جهانی والمپیک را داردکه این مهم نیز نیازمند وجود هیئتی قوی با در اختیار داشتن سالن های شمشیربازی استاندارد  و تجهیزات کافی و پیشرفته است تا هیئت بتواند با پویایی کار خود را پیش ببرد ولی ظاهرا هیئت شمشیربازی در لرستان سرنوشتی نامعلوم داردو سالن های شمشیربازی در لرستان هنوز در این استان نیمه تمام مانده  و به انجام نرسیده اند.

سرپرست هیئت شمشیربازی لرستان  در این خصوص به برنا می گوید : فدراسیون شمشیربازی از وضعیت شمشیربازی در لرستان ناراضی است و تاکید کرده است  که برای  برگزاری مجمع و راه اندازی رسمی هیئت شمشیربازی درلرستان ابتدا باید سالن های شمشیر بازی احداث شوند تا بتوانند در راستای تجهیزآنها کاری انجام دهند  لذا تا زمانیکه  خانه  شمشیربازی در استان راه اندازی نشود مجمع هیئت برگزارنخواهد شد.

سیروس حسنوند می افزاید : من در سال 94 سرپرستی هیئت شمشیربازی  لرستان را در حالی  برعهده گرفتم که  این هیئت  اصلا فعالیتی نداشت ومی توان گفت تعطیل بود .

او بیان می کند: در آن سال سالن شمشیربازی  در طبقه بالای سالن ژیمناستیک خرم آباد قرار داشت ودارای دو اتاق در پایین بود  ولی این سالن به ژیمناستیک بانوان اختصاص داده شد  وقرار بود مکانی دیگر به شمشیر بازی اختصاص یابد ؛ ما به مکانی که در مجموعه ورزشی تختی  به وزنه برداری اختصاص داشت رفتیم و منتظر بودیم تا هیئت وزنه برداری این سالن را  تخلیه کند ولی آنجا را هم به هیئت شطرنج دادندو شمشیربازی فاقد سالن برای تمرین شد.

حسنوند با بیان اینکه سالن شمشیربازی بنا به ماهیت این رشته باید ساختاری طولی با پیست مخصوص خود را داشته باشد  ، تصریح می کند: سپس  یک سالن در استخر کوثر تحویل گرفتیم که نیازمند بهسازی بود ولی هزینه لازم را برای تکمیل این سالن را هم به ما ندادند ؛ البته درهمان  زمان امکانات ،  شمشیرها ،دستگاه الکترونیکی  و... از طرف فدراسیون به هیئت اهداشد ولی تا الان به خاطر نبود سالن در انبار نگهداری می شوند .

سرپرست هیئت شمشیربازی لرستان خاطر نشان می کند:  متاسفانه درزمانی که  هیئت را دردست گرفتم همکاری لازم با من صورت نگرفت تا این رشته لوکس ومدرن در استان فعال شود .

حسنوند با اشاره به سطح بالای  استعداد لرستانی ها در شمشیربازی ،  یادآور می شود: در گذشته بالای 15 تا 20 نفر شمشیر باز در لرستان فعالیت داشتند که در مسابقات کشوری نیز حضوریافته وخوش درخشیدند .

 او با بیان اینکه یک شمشیرباز باید نترس باشد وروحیه تهاجمی داشته باشد، ادامه می دهد:  لرستان به خاطر روحیه حماسی وشجاعت خاصشان  بسیار در این رشته مستعد هستند.

به گفته سرپرست هیئت شمشیربازی لرستان این رشته اگرچه ورزشی  نوپا در لرستان قلمداد می شودولی می تواندبنا به همین روحیه خاص وبنیه جسمانی ویژه  به سرعت در این استان نهادینه شده و درسطح ملی و بین المللی نیز قهرمانانی را به ورزش کشور معرفی  کند؛چون در گذشته  این تعداد شمشیرباز  فعالیت داشتندوتوانستند  در مسابقات کشوری خوش بدرخشند و تحسین بسیاری از مربیان ملی را نیز برانگیزند .

 سیروس حسنوند تاکید می کند: در حال حاضر این ورزش در استان نیازمند راه اندازی سالن اختصاصی و کلا خانه شمشیربازی است که در صورت تکمیل آن هیئت نیز می تواند سامان گرفته و به  سمت کشف ورشد شمشیربازان حرفه ایی در استان  حرکت کند.

*روند ساخت  دو سالن شمشیربازی در خرم آباد وبروجرد

واقعیت این است که بدون وجود سالن استاندارد وپیست مخصوص شمشیربازی  این ورزش بالندگی لازم را نخواهد داشت واین مهم در لرستان نیز صادق است.

بنا به گفته مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش وجوانان لرستان  این استان دارای دوسالن شمشیربازی است که یکی در خرم آباد و دیگری در بروجرد قرار دارداما این دوسالن  هنوز تکمیل نشده واز پروژه های در دست احداث محسوب می شوند.

 سجاد فلاح نژاد ادامه می دهد : عملیات احداث سالن شمشیربازی بروجرد  در سال 91  ودر مساحتی به اندازه  700 متر مربع  شروع  شده وطراحی آن به گونه ایی است که بعدا هم می شود  به صورت دوطبقه  ساخته شود ولی فعلا درصددهستیم آن را  به صورت  یک طبقه  تحویل دهیم.

او پیشرفت فیزیکی  این پروژه را 60 درصد عنوان می کند و می گوید:  در حال حاضر سفت کاری ها انجام گرفته وفقط  نازک کاری های سالن یا بخش داخلی مانده است .

 مسئول دفتر فنی اداره کل ورزش وجوانان لرستان با بیان اینکه اعتبار این پروژه ملی است ، عنوان می کند: تاکنون بیش از 1میلیارد و500 میلیون تومان برای احداث این طرح ورزشی – عمرانی هزینه شده است  و به 1 میلیارد و500 میلیون تومان دیگر برای تکمیل  این پروژه نیازمندیم.

 فلاح نژادبا بیان اینکه به کارگیری بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه در برنامه ما قرار دارد،  یادآورمی شود: به زودی مناقصه برای تکمیل این پروژه برگزار خواهدشدو هدفمان این است تا پایان سال مالی 99 یعنی تیر ماه 1400 پروژه را تکمیل کنیم.

 او در خصوص سالن شمشیر بازی خرم آباد نیز می گوید: این پروژه نیز در سال 91 و در مجموعه شهدا واقع در گلدشت غربی کلنگ زنی شد وتاکنون فقط 25  درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 فلاح نژاد ادامه می دهد: این پروژه در یک بازه زمانی  از اواخر 91 تا اوایل 92 دارای اعتبار بود ولی   امسال با این شرایط بعید می دانم اتفاقی برای تکمیل این پروژه بیافتد .

* بروجردوعلاقه  برای توسعه شمشیربازی

رییس ورزش وجوانان بروجرد نیز در خصوص ورزش  شمشیربازی  در بروجرد می گوید: با توجه به علاقه مندی که در بین مردم بروجرد در خصوص ورزش های نوین ولوکس سراغ داریم مطمئنا با افتتاح سالن شمشیربازی و فعالیت هیئت این ورزش به سرعت رشد خواهد کرد.

سعید رشنو می افزاید : شمشیر بازی دربروجرد  رشته جدیدی است واستعدادهایش تازه پیدا شده است ولی خیلی از افراد مستعد خودشان را در این رشته نشان می دهند وعلاقه مندان به سمتش جذب می شوند .

او تصریح می کند: براساس بررسی که در خصوص وضعیت بیمه شده ها در  این رشته کرده ایم نزدیک به  50 نفر ورزشکار سازمان یافته در ورزش شمشیر بازی وجوددارد  که نشان می دهد هم در بخش آقایان و هم در بخش خانم ها بروجرد مستعد توسعه این رشته است .

به گفته رشنو  علاقه مندان به شمشیربازی دربروجرد  جای خاصی برای تمرین ندارند چون سالن شمشیربازی باید  اختصاصی باشد نیاز است که هرچه سریعترسالن استاندارد شمشیربازی بروجرد  افتتاح شودتا رییس هیئت شمشیر بازی این شهرستان نیز رایزنی کرده  و از فدراسیون وسایل وتجهیزات لازم را فراهم کند.

رییس ورزش وجوانان بروجرد عنوان می کند: سالن شمشیربازی بروجرد جنب ورزشگاه ولایت قراردارد واز موقعیت فیزیکی خیلی خوبی برخوردار است  و استاندارد های لازم را نیز دارد؛ این سالن   دارای سقف کوتاه وتمرینی مخصوص  است که رشته های توپی را شامل نمی شود همچنین تعداد رختکن های مناسب واتاق های همجوار سالن وامکانات جانبی  را نیز دارا است .

او با اشاره به کلنگ زنی سالن شمشیربازی بروجرد در سال 91 نیز خاطر نشان می کند:اعتبارات هرساله تزریق می شد ولی نوسان اعتبار داشته است لذا به صورت مقطعی دارای پیشرفت بوده وبرخی مواقع هم متوقف شده بود ؛تنها سال 97 تا 98اوج پیشرفت این پروژه بوده است.

همچنین رییس هیئت شمشیربازی بروجرد به برنا  می گوید:  سال 98 بنا به پیشنهاد رییس ورزش وجوانان بروجرد مسئولیت هیئت شمشیربازی بروجرد را برعهده گرفتم تا این رشته ورزشی را در این شهرستان راه اندازی کنم .

سید کمال الدین حسینی   می افزاید: از همان آغاز فراخوان زدیم ودر همان زمان 45 نفر علاقه مند شمشیربازی چه آقا وچه خانم ثبت نام کردند که این  تعداد ثبت نام نشان دهنده استقبال بروجردی ها از این رشته  ورزشی زیبا است.

 او با بیان اینکه در حال حاضر سالن تمرینی برای پروش استعداد های شمشسربازی  نداریم ،  عنوان می کند:  این ورزش یک ورزش لوکس وهزینه بر است وتجهیزات ولباس های خاص خودرا می خواهد  که گران است .

حسینی  بیان  می کند: در صورت راه اندازی سالن  بخشی از امکانات وتجهیزات  را خودم هزینه می کنم و بخشی دیگر را هم اگرمطالبه گر باشیم  فدراسیون حمایت می کند .

رییس هیئت شمشیربازی بروجرد با بیان اینکه   به ورزش شمشیر بازی اشراف کامل  دارم، خاطر نشان می کند: البته بروجرد شمشیر باز حرفه ایی ندارد وآماتور هستند ولی علاقه مندان زیادی دارد که درصورت حمایت می توان روی رشد این ورزش در این شهرستان حساب بازکرد.

او با بیان اینکه منتظر تکمیل سالن شمشیربازی بروجرد هستیم ، خاطر نشان می کند:  در صورت وجود سالن تمرینی  برای  آموزش  وتربیت مربی ،داور و شمشسرباز حرفه ایی  برنامه های خوبی داریم .

حسینی تاکید می کند: برای توسعه شمشسر بازی دراستان و بروجرد باید با فدراسیون ارتباط  داشته باشیم که لازمه آن راه اندازی سالن استاندارد و فعالیت هیئت استانی است .

لرستان نشان داده که مردمش در هررشته ورزشی استعداد وپتانسیل های خوبی داشته ودر طی سالها ورود  ورزش مدرن به این استان در هر رشته نوپایی خودی نشان داده اندآنچنانکه  در صورت توجه و بستر سازی لازم در برخی از رشته ها بنا به روحیه خاص حماسی و تهاجمی در وجود قومی شان  می توانند در سطح مسابقات ملی وجهانی  حرف های زیادی  برای گفتن داشته باشندکه شمشیربازی به مثابه یک ورزش نوین ولوکس ازجمله  این رشته ها ست.

 ازسویی دیگر تکمیل  دو سالن استاندارد شمشیربازی در دو شهر خرم آباد و بروجرد که متاسفانه هنوز از لحاظ پیشرفت فیزیکی متوقف شده اند لازمه فعالیت رسمی هیئت این رشته است که نیازاست مدیریت ورزش وجوانان استان تکمیل این دوپروژه عمرانی – ورزشی را در اولویت قرار داده تا هرچه سریعتر ورزش شمشیربازی به جرگه هیئت های فعال استان بپیوندد.

شاید حرف بیهوده ایی نباشد اگر بپذیریم  بنا به روحیه خاص تهاجمی مردم لر راه اندازی  رشته  زیبا ولوکسی مثل شمشیربازی  در کنارایجاد جذبه  وتنوع رشته ایی در فرهنگ ورزشی لرستان   برروی تخلیه روانی  جوانان این استان  تاثیرمثبتی داشته ومی تواند از بروز بسیاری از سرکشی ها وحتی خشونت ها در سطح این جامعه بومی  پیشگیری کند.   

نظر شما