عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پاسخ داد:

وسواس ناشی از کرونا چیست+راه های درمان

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۸:۵۵:۴۰
کد خبر: ۱۰۶۵۱۵۹
وسواس ناشی از کرونا چیست+راه های درمان
در مقابل کسانی که نسبت به موارد بهداشتی پیشگیری از کرونا کمتر حساس هستند گروهی هم هستند که دچار وسواس می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر عاطفه زندی فر ، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد وسواس در کرونا گفت : اختلال وسواس جبری یک اختلال شایع روانشناسی است که فرد دچار افکار، تکانه و تصاویر تکرار شونده می شود و این امر موجب ترس و اضطراب و بی قراری وی می شود.

وی خاطر نشان کرد: در دوران شیوع بیماری کرونا برخی افراد دچار عارضه وسواس اجباری می شوند و موارد بهداشتی را بیش از حد معمول و استاندارد رعایت می کنند که انجام این اعمال تکراری موجب تسکین اضطراب آنان می شود. اینگونه افراد عملکرد معمول شان دچار اختلال می شود و  به خود آسیب می رسانند.

دکتر زندی فر عنوان کرد: افرادی که قبلا به این عارضه دچار بودند در این ایام بیشتر متاثر  و برانگیخته می شوند.  گاها دیده شده این افراد یک ساعت دست خود را می شورند  و به مدت طولانی در حمام می مانند و آنقدر از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کنند که دست شان کاملا آسیب می بیند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در ادامه گفت: در مواجهه با افرادی که اختلال وسواس اجباری دارند باید به آنان اطمینان دهیم که اضطراب در این شرایط کاملا طبیعی است و این موقعیت سخت برای همه وجود دارد و اگر موارد بهداشتی را در حد تعادل رعایت کنند آسیب نمی بینند.

وی تصریح کرد: خانواده فرد نیز باید از انتقاد فرد اجتناب کنند و برای کنترل اضطراب از او حمایت کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد:باید به این افراد توصیه کرد اخبار را از منابع معتبر پیگیری کنند و از کرونا به اندازه ای که هست بترسند و به افکار خود پر و بال ندهند. همچنین این افراد باید سعی کنند کارهای روزمره خود را انجام دهند و از فکر کردن مداوم به کرونا خودداری کنند و در زمان حال زندگی کنند.

دکتر زندی بیان کرد: اگر علائم فرد با توصیه های گفته شده بهبود پیدا نکرد فرد باید در مرحله وخیم با یک روانشناس و در مرحله شدید تر با یک روانپزشک مشورت کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز