سخنگوی شورای شهر کرج:

دیوارهای بتنی به سیمای شهر لطمه جدی زده اند

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۱۲:۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۶۵۱۹
دیوارهای بتنی به سیمای شهر لطمه جدی زده اند
سخنگو و رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج گفت: دیوارها و پنل های بتنی که در نصب آنها شتابی معنادار دیده می شود، بدون در نظر گرفتن هویت مکانی و فرهنگی مناطق نصب شده، کرج را احاطه کرده اند و به سیما و منظر شهری و ارکان هویت ساز شهر لطمه جدی زده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، رحیم خستو اظهار کرد: حساسیت اعضاء شورای شهر در خصوص دیوارها و پنل های بتنی از زمانی شروع شد که این دیوارها رو به افزایش و از حالت طبیعی خود خارج شدند بگونه ای که ارتباط  فضای بیرون و داخل را کاملاً احاطه و سازه های بتنی بدون در نظر گرفتن هویت مکانی و هویت شهری همه شهر را فراگرفتند.

وی افزود: وقتی از شهر و شهرداری صحبت می کنیم آن قدر مقوله سیما و منظر مهم است که شهرداری سازمانی به نام سیما و منظر و معاونتی به نام معماری و شهرسازی دایرکرده است بالطبع بایستی این سازه ها از نظر سیما و منظر و زیبایی شناختی در خور شهر و شهروندان باشند.

خستو با بیان اینکه بازنمایی فرهنگ اهمیت زیادی در هویت‌ بخشی شهر دارد، تصریح کرد: ماهیت و کارکرد دیوارها بر همه مشخص است در گذشته معمولاً برای بنای دیوارهایی که توسط شهرداریها و چه مالکین خصوصی احداث می شد، از دیوارهای آجری و نرده استفاده می شد که هم اصول زیباسازی را حفظ می کردند و هم از لحاظ امنیت مورد اهمیت بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج ضمن انتقاد از شتاب در نصب پنل های بتنی بیان کرد: شتاب در جانمایی دیوارهای بتنی به خصوص در مناطق مهم شهری سئوال برانگیز است البته جای تقدیر است که سرعت عمل این کار بالا بوده اما شتاب زده و بدون توجه به سیما و منظر شهری انجام شده است.

وی یادآور شد: البته در گذشته دیوارهای طویلی همچون دانشگاه آزاد یا باغ سیب کرج کشیده شده است که بحث هویت شهری و زیباشناختی شهر را رعایت کرده اند و به نوعی بازنمایی از فرهنگ و هویت شهر را به تصویر می‌کشند.

خستو گفت: هویت هر شهر را ویژگی ها و امتیازات آن شهر مشخص می سازند؛ اجزاء و عناصر سازنده شکل شهر، نحوه ترکیب آنها و عامل زمان، همگی دارای قابلیت تداعی معنا و ایجاد تصویر ذهنی، ایجاد حس مکان و هویت شهری را دارا هستند.

 رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: در ارتباط با جانمایی دیوارهای حائل باید با هماهنگی عوامل ذیربط و با مطالعه عناصر هویت ‌بخش شهری با ضرورت تبیین مفهوم ‌شناسانه هویت شهری، هویت مکانی و هویت فرهنگی شهر و بازشناخت روابط میان آنها حتماً لحاظ شود و در این راستا باید دیوارهایی نصب شود که تمام هویت ها را داشته باشند و امنیت را نیز تامین کنند.

 

نظر شما