رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد :

افزایش چشمگیر و ۳ برابری تعداد مبتلایان به کرونا در استان

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۲۰:۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۶۶۹۹
افزایش چشمگیر و ۳ برابری تعداد مبتلایان به کرونا در استان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه سیر تعداد مبتلایان به کرونا در کرمانشاه افزایشی است، گفت: در مقایسه با ۱۰ شهریور ماه تعداد مبتلایان تقریباً سه برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمودرضا مرادی با بیان اینکه بیشترین تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ را در ۶ مهرماه با ثبت ۲۰۱ مورد تست مثبت شاهد بودیم، تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که آیا به پیک این بیماری در کرمانشاه رسیدیم یا خیر؛ اما امیدواریم شاهد سیر نزولی تعداد مبتلایان در استان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به آمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ اشاره کرد و افزود: از زمان شیوع این ویروس در استان تا هشت مهر ماه، تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۷ بیمار بستری شده که از این تعداد، تست PCR چهار هزار و ۵۵۶ نفر و تست سی. تی. اسکن پنج هزار و ۹۰۲ نفر مثبت بوده و مابقی بستری شدگان با علائم حاد تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی توضیح داد: از تعداد کل بستری شدگان تا به امروز، ۱۱ هزار و ۷۸۳ نفر ترخیصی و ۶۰۶ فوتی با تشخیص قطعی ابتلاء به کووید ۱۹ داشتیم و هم اکنون ۴۲۵ بیمار در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند.

به گفته مرادی، میانگین سنی فوت شدگان ۶۳ سال و میانگین سنی بستری شدگان ۴۲ سال است که بالاترین و پایین‌ترین سن ابتلاء به ترتیب در سالمند ۱۰۷ ساله و نوزاد یک ماهه بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های کرمانشاه و قصرشیرین به ترتیب بیشترین و کمترین آمار مبتلایان را در استان به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سطح استان ۸۰۰ تخت بخش بستری برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در نظر گرفته شده که در حال حاضر نیمی از ظرفیت این تخت‌ها خالی است.

مرادی با اشاره به پیش‌بینی تدارک یک هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در سطح استان برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹، گفت: در حال حاضر بیمارستان گلستان و فارابی در شهر کرمانشاه برای بستری بیماران مبتلا به این ویروس در نظر گرفته شده است که در صورت وخیم شدن وضعیت استان از لحاظ تعداد بالای مبتلایان، کل حدود ۷۰۰ تخت بیمارستان امام رضا (ع) را به صورت تدریجی در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار خواهیم داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در این صورت مجبور می‌شویم ظرفیت بخش‌های دیگر را به کار بگیریم و بستری و اعمال جراحی غیر اورژانسی را لغو کنیم.

وی با اشاره به ۲۵۰ تخت ICU فعال در استان، تصریح کرد: نیمی از تخت‌های ICU به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته که به تازگی ۵۰ تخت دیگر به مجموع این تخت‌ها افزوده شده و طی روزهای آینده نیز قرار است حدود ۳۰ تخت دیگر به ظرفیت تخت‌های بخش ICU کرمانشاه اضافه شود.

مرادی با اشاره به توزیع هر ساله واکسن آنفولانزا همزمان با شروع فصل پاییز، گفت: طی ۲ روز گذشته، ۱۳ هزار دُوز واکسن آنفولانزا برای کادر درمان و بیماران خاص تحویل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شده است و قرار است به تدریج واکسن بیشتری به استان تعلق بگیرد.

وی بیان کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای استان ۲۵۰ هزار دوز است، اما به طور قطع تاریخ و میزان اختصاص مابقی سهمیه مشخص نیست.

مرادی به تمهیدات و اقدامات در نظر گرفته شده با توجه به آغاز فصل پاییز و همزمانی ویروس کووید ۱۹ با آنفولانزا اشاره کرد و افزود: راه سرایت آنفولانزا و کرونا تقریباً یکسان است، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه و نکات بهداشتی، آمار ابتلاء به آنفولانزا را نیز کاهش می‌دهد.

وی پیش بینی کرد؛ امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم درصد ابتلاء به آنفولانزا نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به رفتار این ویروس برای ماه‌های پیش رو و میزان خسارات آن به بدنه بهداشت و درمان استان، گفت: برای ۶ ماه آینده سه سناریو؛ تعداد کم مبتلایان با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان، مبتلایان حدود یک هزار نفر با هزینه ۴۰۰ میلیارد تومان و مبتلایان یک هزار و پانصد نفر با هزینه ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مرادی تصریح کرد: علاوه بر این میزان هزینه برآورد شده، خسارت‌های دیگری از جمله خسارت به درآمد بخش بستری بیمارستان‌ها نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا ۳۰ تا ۴۰ درصد از درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌های استان کاهش یافته، گفت: درآمد بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه حدود ۱۶ میلیارد تومان در ماه بود که در حال حاضر این درآمد به ۱۰ میلیارد تومان در ماه رسیده است.

مرادی گفت: در صورت نیاز همشهریان کرمانشاهی می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشت و درمان جعفرآباد، مرکز امام (ره)، مرکز ثامن الائمه و مرکز سینا به صورت ۱۶ ساعته تست کرونا را انجام بدهند.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مردم، افزود: در حال حاضر تست ویروس کووید ۱۹ برای همگان انجام می‌شود و هزینه انجام آن ۲۳۰ هزار تومان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز