مدیرکل دامپزشکی لرستان در نشست خبری:

دامهای جوان ازلرستان خارج و دام های پیر در استان کشتارمی شوند / به دنبال جمع آوری سگهای ولگرد در سطح استان هستیم / تاکنون تلفاتی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان گزارش نشده است

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۰۶۸۶۶۳
دامهای جوان ازلرستان خارج و دام های پیر در استان کشتارمی شوند /  به دنبال جمع آوری  سگهای ولگرد  در سطح استان هستیم /  تاکنون تلفاتی از بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان گزارش نشده است
مصطفی زبردست گفت: متاسفانه دامهای جوان ازاستان خارج ودام پیر از استانهای فارس،اصفهان،قم وتهران وارد لرستان شده و کشتارمی شود.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛ زبردست   درنشست خبری با اصحاب رسانه که  به مناسبت 14مهر روز ملی دامپزشکی برگزارشده بود ، اظهار کرد:  هفته دامپزشکی مخصوصا' 14مهر روز ملی دامپزشکی را به تمامی همکاران وفعالین حوزه دامپزشکی تبریک عرض می کنم وبرای تمامی این عزیزان آرزوی موفقیت دارم.

او در تشریح عملکرد دامپزشکی استان در حوزه های مختلف دام،طیور وآبزیان  عملکرد دامپزشکی را در خدمات رسانی به بهره برداران ،مثبت ارزیابی نمکرد  واز خبرگزایها واصحاب رسانه استان خواستار همکاری واطلاع رسانی به موقع فعالیتهای صورت گرفته دامپزشکی درسطح جامعه شد.

 زبردست  در خصوص پیرکشی دام در استان ،تصریح کرد: نزدیک به دو ماه هست که بابرگزاری جلساتی در سطح استان به دنبال راه حلی مناسب جهت جلوگیری از پیرکشی دام در استان هستیم.

 او بابیان اینکه پیرکشی دام نه تنها در مرکز استان ،بلکه در سایرشهرستانها مشاهده می شودکه متاسفانه دامهای جوان ازاستان خارج  ودام پیر از استانهای فارس،اصفهان،قم وتهران وارد استان شده ودر لرستان کشتارمی شود.

زبردست خاطر نشان کرد: این دامهای پیر هرچند از نظر سلامت مشکلی ندارند اما از لحاظ کیفیت،دارای گوشتی باکیفیت نیستند که این موضوع به اطلاع منابع تصمیم گیرنده استان رسانده شده است؛لذا برای جلوگیری از موضوع پیرکشی دام در لرستان فقط دامپزشکی به تنهایی نمی تواند وارد عمل شود ،بلکه نیاز به رایزنی دارد ودستگاههای مرتبط ازجمله استانداری،نیروی انتظامی ،جهادکشاورزی ودانشگاه علوم پزشکی نیز بایستی به این موضوع ورود پیداکنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطر نشان کرد:برای تشخیص دامهای پیر در قصابی ها ،لیبل هایی رامشخص کرده اییم که برای دام جوان ازلیبل قرمز،دام متوسط لیبل سفید  وبرای دامهای پیر درآینده پیشنهاد می گردد از لیبل زرد استفاده شود.

او  در خصوص چگونگی وضعیت بیماری تب مالت در استان نیز  گفت: شناسایی وواکسیناسیون مناطق پرخطر در خصوص بیماری تب مالت را در دستور کار خود قرارداده اییم ،لذا باتوجه به اینکه یکهزارو صدوشصت گونه بیمای وجود دارد که سلامت انسان را تهدید می کند واز این تعداد بیماری 61درصد منشاء حیوانی ودامی دارند که شایع ترین آنها در انسان ودام بیماری تب مالت می باشد.

زبردست ادامه داد: مبارزه با بیماری تب مالت را در اولویت کاری خود قرار داده اییم ودراین راستا دوطرح ضربتی در شهرستان دلفان وروستاههای بخش سپیددشت از توابع شهرستان خرم اباد انجام داده اییم که باهماهنگی بین بخشی ،روستاههای پرخطر را شناسایی وعملیات واکسیناسیون وگندزدایی وهمچنین دوره های آموزشی را دراین روستاهها انجام گرفته است.

او عنوان کرد:32 روستا از توابع بخش سپیددشت در یک طرح ضربتی 3روزه تحت پوشش واکسیناسیون تب مالت قرار گرفته که در این طرح واکسیناسیون هفت هزاروصد راس بزغاله ،2هزار راس گاو  و800 راس گوساله برعلیه بیماری تب مالت واکسیناسیون شده اند ،همچنین 200 لیتر ترکیبات ضدعفونی کننده برای جایگاه دام واماکن مسکونی نیز دراختیار دامداران قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان دردر خصوص بیمای طیور در استان نیز  گفت: خوشبختانه سال آرامی از نظر بیماری طیور دراستان سپری کرده اییم.

زبردست یادآورشد: واکسیناسیون طیور بومی را در استان برعلیه بیماری نیوکاسل شروع نموده اییم که در اجرای این طرح 2میلیون قطعه از انواع طیور بومی بایستی واکسیناسیون شوند که تاکنون 670 هزارقطعه انواع طیور بومی  برعلیه نیوکاسل در سطح استان واکسیناسیون شده اند وکماکان در بقیه روستاههای استان به صورت رایگان انجام می شود.

او تاکید کرد: دربحث آنفلوانزای پرندگان نیز ،750 واحد مرغ گوشتی وتخمگذار در استان داریم که در طول سال جاری تا کنون تلفاتی از بیماری آنفلوانزای پرندگان درسطح استان گزارش نشده واز زمان جوجه ریزی تازمان ورود به کشتارگاه ،کلیه مراحل درمان ،واکسیناسیون  وپیشگیری ،توسط کارشناسان دامپزشکی نظارت می شود وامسال سال آرامی را از نظر بیماریهای طیور سپری کرده اییم.

زبردست در خصوص وضعیت سگهای ولگرد در سطح استان ،یادآوری کرد:   دربیشتر شهرهای استان ،سگهای بی صاحبی وجود دارند که وضعیت نامناسبی در شهرهای استان ایجاد کرده اند،لذا سازمان بهداری وشهرداری با اکیپهایی شامل محیط زیست ،شهرداری ونیروی انتظامی اقدام به جمع اوری ومعدوم سازی این سگها می کردند اما این موضوع مورد استقبال حامیان حیوانات قرار نگرفت واکنون دنبال این هستیم که بامحوریت سازمان شهرداری ودهیاری ها ،سگهای بی صاحب را جمع آوری وبه پناهگاهها واماکنی که در همه شهرها پیش بینی شده منتقل نماییم که این محل در شهرخرم آباد درمسیر پل بابا حسین درنظرگرفته شده است که در آن عملیات درمان وواکسیناسیون روی آنها انجام گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز