آغاز سرشماری پاییزه پستانداران علفخوار در استان

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۱۱:۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۶۹۹۷۶
آغاز سرشماری پاییزه پستانداران علفخوار در استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از آغاز سرشماری پستانداران علفخوار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان با مشارکت محیط‌بانان و کارشناسان حیات وحش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تورج همتی گفت: سرشماری پاییزه به منظور بررسی و تحلیل وضعیت جمعیت حیات وحش انجام می‌شود و امسال نیز سرشماری گونه‌های شاخص پستانداران علفخوار شامل قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی و آهو آغاز شده و به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشنامه‌ای به سراسر استان درخصوص الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام مأموریت‌های سرشماری ابلاغ و با جدیت نظارت می‌شود.

 

وی افزود: برنامه سرشماری در ۴۱ منطقه تحت مدیریت انجام خواهد شد و با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش، مناسب‌ترین روش برای سرشماری، روش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است که بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه برروی نقشه‌های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط‌بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط زیست استان مشخص می‌شود.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که نتایج سرشماری بعد از مشاهدات، جمع آوری و به منظور تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: هدف از برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی زیستگاه‌هاست.

 

همتی افزود: به دست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و این که جمعیت وحوش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق چهارگانه تحت مدیریت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز