رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود :

۴۵۰ هزار اصله نهال در شاهرود تولید شد

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۱۰:۲۶:۲۸
کد خبر: ۱۰۷۲۵۳۸
۴۵۰ هزار اصله نهال در شاهرود تولید شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: ۴۵۰ هزار اصله نهال در پارک چغولگیر این اداره تولید و برای کاشت در عرصه های طبیعی آماده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ محمدرضا کشاورزیان افزود: بذر مورد نیاز این نهال ها از مناطق جنگلی و بوستان های شهری تهیه شده است.

وی با بیان اینکه نهال های تولید شده در ۲ بخش مورد استفاده قرار می گیرند، ادامه داد: بخشی از نهال ها مانند گلابی و زرشک وحشی، بلوط ، آلوچه و ممرز برای کاشت در عرصه های مخروبه جنگلی استفاده می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تصریح کرد: بخش دیگری از نهال های تولید شده در این نهالستان از جمله زبان گنجشک، اقاقیا، افرا، عرعر، توت، بید ،چنار، تبریزی ، سرو ، کاج و سنجد در فضاهای سبز شهری و روستایی مانند پادگان ، مدرسه ، دانشگاه ، پارک و بوستان ها کاشته می شوند.

کشاورزیان با بیان اینکه نهال ها به ۲ روش ریشه ای و گلدانی تولید می شوند، اظهار داشت: برای تولید نهال ها، بخشی از آن ها به روش بذرافشانی  و بخش دیگر به روش قلمه تکثیر می شوند.

به گفته وی بخشی از نهال های تولیدی مانند نهال تبریزی برای استفاده در طرح های توسعه زراعت، چوب و همچنین جنگل کاری های مشارکتی استفاده می شود.

اسفندماه پارسال به مناسبت هفته درختکاری ۳۵۰ هزار اصله نهال بین مردم در شهرها و روستاها و نیز شهرداری ها توزیع شد.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

 

نظر شما