نماینده ولی فقیه در لرستان :

نرخ بیکاری در لرستان در طول سنوات مختلف نرخ قابل قبولی نیست / بخشی از تسهیلات از طریق توصیه‌ها ارائه می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۱۹:۴۹
کد خبر: ۱۰۷۲۹۷۲
نرخ بیکاری در لرستان در طول سنوات مختلف نرخ قابل قبولی نیست / بخشی از تسهیلات از طریق توصیه‌ها ارائه می‌شود
حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی گفت: قابل پذیرش نیست که سرمایه بانک‌ها در دست افرادی باشد که بخواهند سود جویی کنند و سرمایه بانک را در مسیر دیگری قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛  حجت الاسلام  شاهرخی در دیدار با اعضای شورای بانک‌های لرستان ضمن تسلیت دهه آخر صفر و ایام شهادت در پیش با بیان اینکه رشد اقتصادی بدون توسعه فرهنگی میسر نمی‌شود،اظهار کرد:  اینکه کسی بیت المال را در اختیار بگیرد به این نیت که پرداخت نکند و یا در جهت منافع شخصی و در محلی غیر از اهداف مشخص شده هزینه کند، نشان دهنده این است که فرد از جهت فرهنگی آمادگی و قابلیت لازم را برای کار ندارد.

او با بیان  اینکه بانک‌ها نقش مهمی در چرخه اقتصادی و رونق تولید کشور دارند، افزود: جهش تولید بدون همراهی و همکاری بانک‌ها میسر نمی‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان  اینکه در مقاطعی که رشد اقتصادی خوبی داشته ایم، بانک‌ها در آن نقش تأثیر گذاری داشته اند و فرآیندی که لازم بوده بین چرخه اقتصاد و بانک‌ها رخ داده است، هرجا هم رشد اقتصادی منفی شده این چرخه دچار اختلال شده است؛ تصریح کرد: حساسیت بانک‌ها نسبت به رویدادهای اجتماعی، حوادث طبیعی و غیر مترقبه و… جای تشکر دارد، تلاش‌های کارمندان شریف بانک‌ها در برهه‌های مختلف فراموش شدنی نیست.

او با بیان اینکه نرخ بیکاری در لرستان در طول سنوات مختلف نرخ قابل قبولی نیست، عنوان  کرد: جای بررسی دارد که چرا با وجود اینکه سهمیه سرمایه در گردش استان و برخی استان‌های دیگر را در اختیار تولید کنندگان قرار دادیم اما هنوز به حد متوسط هم نرسیده ایم؛ مثل بیماری است که دارو می‌دهیم اما اثر نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان  اینکه هیئت‌های اندیشه ورزی را پیش بینی کرده ایم که یکی از آنها در بخش اقتصاد است، گفت: نقطه نظرات اندیشمندان و اساتید در این هیئت بیان می‌شود و در مجاری که نماینده ولی فقیه مسئولیتی دارد پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه قابل پذیرش نیست که سرمایه بانک‌ها در دست افرادی باشد که بخواهند سود جویی کنند و سرمایه بانک را در مسیر دیگری قرار دهند، خاطر نشان کرد: یقه سفیدهایی که با حیله و با روش‌های خاصی پول مردم از بانک که وکیل مردم است در اختیار می‌گیرند و به جای اینکه در رشد اقتصادی نقش داشته باشند در تخریب اقتصاد نقش دارند.

او با بیان اینکه مجموعه سازمان‌ها و نهادها و بانک‌ها باید فرآیند را به گونه‌ای فراهم کنند که سود حاصل از تولید و تجارت باشد، نه حاصل از پول باشد؛  تاکید کرد: روش‌ها و مشوق‌های بانکی نباید به سمت کارهای غیرمولد و غیرتولیدی برود.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه متأسفانه بر اساس آمارها، بخش عمده‌ای از نقدینگی به سمت فعالیت‌های غیرمولد است، گفت : دقت نظر در پرداخت تسهیلات و اهلیت افراد در امور باید مورد توجه ویژه بانک‌ها قرار بگیرد.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه گاهی تسهیلات اعطایی متناسب با نیاز واقعی طرح یا پروژه نیست، یعنی سرمایه‌ای که بانک برای طرح می‌دهد کافی نیست و پروژه به اتمام نمی‌رسد که این امر باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: برخی به هر علتی نتوانسته اند کارگاه‌های خود را راه اندازی کنند و امروز پروژه آنها در تملک بانک‌ها هستند و باید احیا شوند.

 اوبا بیان اینکه واحدهای تملیکی مدت هاست رها شده اند، باید وضعیت این کارگاه‌ها به سرعت مشخص شود، عنوان  کرد: واگذاری این واحدها در جهت تولید، اشتغال و رشد اقتصادی در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان  با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بیش از ۲۳۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی روستایی ارزان قیمت پرداخت شده است، بیان کرد: اما میزانی برای سنجش اینکه این میزان تسهیلات چه نقش اشتغالزایی داشته است مشخص نیست.

حجت الاسلام شاهرخی با بیان اینکه پول پخش شده است، همین الان هم تسهیلات پرداخت می‌شود، اما چه تأثیری در اشتغالزایی داشته است؟ از روستا و شهر مراجعه کننده داریم که بیکار و جویای شغل هستند، ادامه داد: قرار بوده از این مبلغ ۳ هزار شغل ایجاد شود، اما وقتی به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنیم می‌گویند چیزی در این رابطه ثبت نشده است.

او با بیان  اینکه بخشی از تسهیلات از طریق توصیه‌ها ارائه می‌شود که یک آسیب است و باید پرهیز شود، یادآوری کرد: مفسده‌هایی هم که ایجاد شده از همین توصیه‌ها بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز