گزارشی از حس و حال ۲۵۰ زائر روشندل که امروز مهمان حرم شدند

چشم دل باز کن که جان بینی...

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۰:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۷۳۰۸۹
چشم دل باز کن که جان بینی...
می‌گوید از نور دیده محروم است و نمی‌تواند با چشم، فیزیک و کالبد را ببیند اما موفق شده از این نقص خدادادی بیشترین بهره را بگیرد و چشم دلش را روشن کرده است.

روشن‌دلان دنیای دیگری دارند. آن‌ها با بصیرت دل، چشم به حقایق می‌گشایند و شاید به خداوند هم نزدیک‌تر باشند. آن‌ها با قلب و روحشان می‌بینند و می‌توانند از یک ضعف وجودی برای تقویت ارتباط درونی خود بهره بگیرند.

در این میان باید تسهیلات لازم را نیز چه در سطح اجتماع چه در اماکن مذهبی برای تردد و زیارت این گروه از اقشار جامعه مهیا کرد. روشن‌دلان از دیرباز وابستگی و دل‌بستگی خاصی نیز به حرم منور رضوی دارند و سالانه به صورت منظم به بارگاه رضوی مشرف می‌شوند.

آستان قدس رضوی نیز برای زیارت آسوده جانبازان، معلولان جسمی و روشن‌دلان فضاسازی مناسب را در اماکن زیارتی در دستور کار قرار داده و در این زمینه گام‌هایی نیز برداشته و اقداماتی انجام داده است تا تشرف جانبازان، سالمندان، روشن‌دلان و سایر افرادی که به نحوی معلولیت یا محدودیت جسمی دارند به حرم مطهر رضوی تسهیل شود.

حرم مطهر رضوی طی مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی میزبان این گروه از اقشار می‌شود و برنامه‌های متنوعی برای آنان پیش‌بینی می‌کند.

امروز نیز حرم مطهر امام رضا(ع) مهمانان ویژه‌ای داشت و گروهی دویست‌وپنجاه‌نفره از جامعه روشن‌دلان مشهد با همراهی یک همراه به زیارت مشرف شدند تا علاوه بر زیارت، مهمان خوان رضوی شوند.

ارتباط خاص نابینایان با امام رضا(ع)

سردار جانباز رضایی، مدیرعامل جامعه نابینایان ثامن‌الائمه(ع) و هماهنگ‌کننده امور، که در هفده‌سالگی در عملیات «یامهدی» در سال 59 و در منطقه غرب کرخه شوش از ناحیه چشم جانباز شده است، در این مراسم می‌گوید: ارتباط نابینایان با امام رضا(ع) ارتباط خاصی است و این توفیق هم‌جواری حضرت امتیاز بزرگی به شمار می‌رود.

افراد نابینا به دلیل شرایط خاصی که دارند کمتر می‌توانند به حرم مطهر مشرف و از فیوضات معنوی آن بهره‌مند شوند. به همین علت، از دست‌اندرکاران آستان قدس رضوی برای فراهم آوردن این موقعیت سپاسگزاریم.

رضایی می‌افزاید: روشن‌دلان می‌توانند فضای معنوی این مکان روحانی را به اطرافیان خود منتقل و بر ارتقای فضای معنوی جامعه تأثیرگذار باشند. افراد روشن‌دل نیز مانند خیلی از مردم اشتیاق بسیاری برای زیارت امام رضا(ع) دارند و شور و حال معنوی موجود در این مکان مقدس بر روحیه آن‌ها تأثیر بسزایی دارد.

وی افزایش تعداد کتب ادعیه به خط بریل و همراهی خادمان با زائرین روشن‌دل را از مواردی دانست که اجرای آن می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که توفیق بیشتری برای تشرف روشن‌دلان ایجاد شود.

حرمی به رنگ سبز

غلام‌محمد جعفری، روشن‌دلی که در هفت‌سالگی به دلیل بیماری، روشنی چشمانش را از دست داده است، امروز به همراه دخترش زائر حرم مطهر رضوی است. او می‌گوید جامعه نابینایان به شکل دیگری با دنیای خود ارتباط برقرار می‌کنند. این روشن‌دل که حرم امام رضا(ع) در ذهن او به رنگ سبز نقش بسته است، به گفته خود، هنگام حضور در حرم مطهر، امام رضا(ع) را در مقابلش حی و حاضر احساس می‌کند.

وی از خواسته قلبی خود می‌گوید: از امام رضا(ع) خواستم این روشنی به چشمانم برگردد اما راضی‌ام به رضای خدا. شاید که نه، قطعا حکمت خدا در این است.

صبور بودن را باید بیاموزیم

رقیه، دختر روشن‌دل دیگری که به دلیل شیوع بیماری کرونا بعد از 7 ماه به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شده است، در گفت‌وگویی کوتاه همه هم‌وطنان خود را به صبر در برابر مشکلات دعوت می‌کند.

رقیه می‌گوید: بارها از امام رضا(ع) خواستم که دنیا را ببینم. هیچ‌گاه به دلیل این موضوع با امام رضا(ع) قهر نکرده‌ام. اینجا پناهگاه من است. اینکه نمی‌بینم حتما مصلحتی هست و باید به آن راضی باشم، اما آرزو می‌کنم زمانی خدا این لطف را به من بکند که دنیا را با چشم سر ببینم.ش

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز