انتقال زندان مرکزی سنندج به خارج از شهر ضروری است

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۳:۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۳۲۳۴
انتقال زندان مرکزی سنندج به خارج از شهر ضروری است
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به قرار گرفتن زندان سنندج در مرکز شهر و بافت فرسوده آن، انتقال این مکان به خارج از شهر یک ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان، سیدمهدی فرشادان روز سه‌شنبه در دیدار مدیرکل زندان‌های کردستان اظهار داشت: انتظار می‌رود در سریعترین زمان ممکن تدابیر لازم برای انتقال این زندان به خارج از شهر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مسوولین همکاری‌های لازم در این خصوص را به عمل آورده و قطعا این موضوع به صورت جدی در دستور کار نمایندگان مردم در بهارستان خواهد بود،  ضمن تاکید بر ضرورت رفع مشکلات زندان‌ها افزود: کار در زندان‌ها با توجه به کمبود شدید اعتبارات و همچنین نیروی انسانی بسیار دشوار است.

این نماینده مجلس با اشاره به پیگیری‌ها برای اجرای قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون به کارمندان سازمان زندان‌ها در ابتدای سال، اضافه کرد: این قانون در سال ۱۳۹۱ و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در سال ۱۳۹۲ دولت نیز ملزم به اجرای آن شد اما تاکنون بدلیل مشکلات که پیش روی اجرای آن بوده شاهد اجرایی شدن آن نبوده‌ایم.

مدیرکل زندان‌های کردستان هم در این دیدار گفت: رسالت زندانبانی در نظام اسلامی اجرای مجازات حبس با رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی زندانیان و همچنین با هدف باز اجتماعی نمودن آنان است.

مراد فتحی افزود: زندان محل نگهداری افرادی است که به دلیل هنجارشکنی و قانون گریزی، جامعه حاضر به پذیرش آنان نبوده و در همین راستا با حکم مرجع قضایی به صورت امانت در اختیار زندان‌ها قرار داده شده اند تا ضمن نگهداری، فعالیت های بازپرورانه نیز در خصوص آنان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این موضوع از یک سو بیانگر دشواری های شغل زندانبانی و از سوی دیگر نشان دهنده اهمیت این شغل در راستای سالم سازی جامعه است.

فتحی قدیمی بودن و بافت فرسوده برخی زندان‌های استان را مانعی بزرگ در راستای اجرای دقیق و هدفمند فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی قلمداد کرد و اظهار داشت: زندان‌های مرکزی سنندج، بیجار، مریوان و بانه از یک سو دارای بافتی فرسوده است و از سوی دیگر بدلیل قرار گرفتن در داخل شهر مشمول ‌قانون انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی موجود به خارج از شهرها می‌شوند.

وی یادآور شد: مشکلاتی بر سر راه اجرای قانون انتقال زندان‌ها به خارج از شهر در استان کردستان وجود دارد که امیدواریم با حمایت مسوولین و بویژه نمایندگان مجلس شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

مدیرکل زندان‌های کردستان با تاکید بر این موضوع که اعتبارات حال حاضر زندان‌ها به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای این مراکز حساس و مهم نیست، گفت: امسال شاهد قطع شدن بخش سایر از اعتبارات و بودجه دستگاه‌های اجرایی هستیم که این مهم، امور زندانبانی که به راستی فرآیندی بسیار دشوار و حساس محسوب می‌شود را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

وی اجرایی شدن قانون تسری را یکی از خواسته های بسیار مهم حال حاضر مسوولین و کارکنان زندان‌های سراسر کشور دانست و افزود: هفت سال از قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها می گذرد ولی متاسفانه تاکنون دولت هیچ اقدامی در جهت اجرایی شدن آن در میان کارکنان زندان‌ها نکرده است که امیدواریم با پیگیری نمایندگان مردم در بهارستان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

فتحی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد زندان‌های استان در حوزه‌های مختلف اصلاحی و تربیتی،  اجرای طرح آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و همچنین دادرسی الکترونیکی را یکی از مهمترین اقدامات زندان‌های استان در سال جاری دانست و یادآور شد: با حمایت‌های صورت گرفته از سوی ریاست دادگستری شاهد اجرای این دو طرح مهم در استان هستیم که قطعا این موضوع در آینده زمینه کاهش جمعیت کیفری را نیز فراهم خواهد کرد.

 

نظر شما