بمناسبت روزجهانی عصای سفید

افزایش کتابهای صوتی و توسعه امکانات چاپ کتاب با خط بریل، نیاز اصلی دانشجویان نابینا و کم بینای دانشگاه یزد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۶:۰۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۷۳۳۴۹
افزایش کتابهای صوتی و توسعه امکانات چاپ کتاب با خط بریل، نیاز اصلی دانشجویان نابینا و کم بینای دانشگاه یزد
پنجشنبه بیست و چهارم مهرماه برابر با 15 اکتبر، روز جهانی عصای سفید است.به همین مناسبت با احمد نظری ندوشن مسئول بخش نابینایان کتابخانه دانشگاه یزد به گفتگو نشستیم.

"احمد نظری" دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مشاوره است و نزدیک به 5سال در بخش تهیه کتاب‌های صوتی کتابخانه دانشگاه یزد مشغول به خدمت برای روشن‌دلان دانشجو و علاقه‌مندان به کتاب است.

وی کار خود را از سال94 و به صورت افتخاری در جهت ارتقای سطح توانمندی دانشجویان نابینا و کم‌بینا در دانشگاه یزد و دیگر دانشگاه‌ها شروع به ضبط کتاب‌های صوتی مورد نیاز کرده است.

احمد نظری درخصوص هدف ایجاد کتابخانه صوتی دردانشگاه گفت: بعد از دانش‌آموختگی به دلیل مشاهده عدم تمایل دانشجویان برای به اشتراک‌گذاری جزوات خود با دانشجویان کم‌بینا و نابینا مرا بر آن داشت تا به تولید کتاب‌های صوتی در دانشگاه یزد مثل سایر دانشگاه‌ها در جهت استفاده نابینایان از کتاب‌های آموزشی و جزوات درسی بپردازم.

به گفته وی، در حال حاضر 200 کتاب صوتی در استودیو کتابخانه دانشگاه تهیه و حدود 10 هزار جلد از منابع  مختلف دانشگاهی جمع‌آوری شده است.

 وی افزود: باتوجه به اینکه در بازار بیشتر کتاب‌های صوتی از نوع غیردرسی است، تلاش کردیم حدود 80 درصد از ارشیو کتاب‌های صوتی کتابخانه دانشگاه یزد را به کتب درسی و جزوات اختصاص دهیم که بیشتر در موضوعات علوم انسانی و رشته‌هایی چون روان‌شناسی، جامعه‌شناسی،علوم اجتماعی و حقوق است، چراکه بیشتر نابینایان در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی در خصوص نحوه استفاده ازاین کتابخانه صوتی گفت: دانشجویان با ارائه درخواست نوع کتاب، ابتدا به جستجو در آرشیو کتابخانه ویا آرشیو اشتراکی با کانال کتابداران بخش نابینایان می پردازند.  این مجموعه متشکل از گروهی از نابینایان در سراسر کشور است که با تشکیل این کانون به تهیه و اشتراک  کتاب‌های صوتی مشغولند.

 در صورت نبودن کتاب صوتی مورد نظر، برای ضبط شدن آن کتاب، درخواست خود را به آگاهی کتابداران یاد شده می‌رسانند. سپس گوینده‌ای متناسب و متخصص و مرتبط با موضوع کتاب که اکثرا از دانشجویان داوطلب و صاحب صلاحیت هستند، دراستودیو کتابخانه ضبط می‌شود. البته در حال حاض، به‌ علت شیوع کرونا ضبط کتاب‌ها در منزل خودشان صورت می‌گیرد.

در پایان ضبط کتاب، ویرایش انجام و ضمن نگهداری در آرشیو کتابخانه، لینک آن، داخل گروه کتابداران بخش نابینایان جهت استفاده همگان قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براولویت تولید کتاب‌های صوتی بر مبنای نیاز درسی و جزوات، اضافه کرد: درخواست برای تهیه کتاب‌های دیگری مثل رمان، داستان،شعر و.. از سوی این بخش مورداستقبال قرار می‌گیرد.

این دانش‌آموخته روشن‌دل می‌افزاید: علاوه بر استقبال خوب دانشجویان نابینای دانشگاه یزد، دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها و حتی از افراد بینا هم برای دریافت کتاب‌های صوتی مراجعه می‌کنند.

به عقیده وی، کتابخانه دانشگاه یزد علی‌رغم برخورداری ازمخزن غنی، از وجود کتاب با خط بریل بی‌بهره مانده که همت مسئولان دانشگاه را برای تهیه این نوع کتب می‌طلبد. در حال حاضر فقط چند نشریه با این خط، که در بیرون از مجموعه تهیه شده در کتابخانه دانشگاه موجود است.

او تاکید می‌کند: کتابخانه دانشگاه یزد ظرفیت آن را دارد که کتاب‌های صوتی خود را با قراردادن یا ارسال لینک در فضای مجازی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در اختیار افراد نابینا و کم‌بینا بگذارد.

احمد نظری ندوشن در پایان از مسئولان دانشگاه خواستار مناسب‌سازی مسیرها و معابر سطح دانشگاه شد که در حال حاضر یکی از دغدغه‌های این قشر از دانشجویان است.

همچنین با توجه به اینکه ابتدا یک‌سال به‌صورت داوطلبانه و سپس به صورت شرکتی در این بخش مشغول خدمت‌رسانی شده، امنیت شغلی خود را نیز دغدغه دیگری دانست و خواهان حمایت مسئولان در این زمینه شد.

کلام آخراین کتابدار کم‌نابینا در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه اینکه با توجه به درخواست‌های زیاد دانشجویان نابینا و وجود امکانات چاپ کتاب‌ها با خط بریل و دراختیار داشتن فایل word کتاب‌هایی که استادان دانشگاه تالیف یا تدوین کرده‌اند، می‌توان قدم بزرگی در اعتلای سطح آموزش آنان برداشت.

در مجموع 14 دانشجو نابینا و کم‌بینا در دانشگاه یزد مشغول به تحصیل هستند که تمامی آنان عضو این کتابخانه نیز هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز