تولیت آستان قدس رضوی:

عزاداری‌های محرم و صفر تجلی عقلانیت دینی مردم بود

۱۳۹۹/۰۷/۲۶ - ۱۲:۰۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۷۴۱۱۳
عزاداری‌های محرم و صفر تجلی عقلانیت دینی مردم بود
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردم در محرم و صفر عقلانیت دینی و ولایت‌مداری و تبعیت از رهبر معظم انقلاب را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در ویژه‌برنامه «در آستان خورشید» که به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) به طور زنده از صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی روی آنتن شبکه سه سیما رفت، ضمن تسلیت ایام سوگواری دهه آخر صفر، پایان عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر را آغازی برای تجدید عهد و پیمان با اهل‌بیت(ع) و حفظ دستاوردها و نورانیت‌های این دو ماه عزاداری دانست و ابراز کرد: پایان عزاداری‌ها به معنای پایان ارتباط با ائمه اطهار(ع) و نبی مکرم اسلام(ص) نیست. باید به گونه‌ای از این عزاداری‌ها بهره ببریم که ارتباطمان پس از ماه‌های محرم و صفر با اهل‌بیت(ع) عمیق‌تر و قوی‌تر از پیش باشد.

وی افزود: پایان ماه صفر به معنای تجدید بیعت و ورود به صحنه امامت و ولایت با عمق و تعقل بیشتر است. به معنای آغاز سرلوحه قراردادن رهنمودهای پیامبر گرامی اسلام(ص) و آموزه‌های ائمه اطهار(ع) در شئون مختلف زندگی است. ما از این دو ماه برای کسب نورانیت و معرفت بهره گرفتیم تا در ادامه زندگی، از آن‌ها بهره ببریم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه، حسرت و افسوس برای عدم توفیق شرکت در مناسک عبادی و دینی را موجب کمال انسان معرفی و با اشاره به شرکت خود در راهپیمایی اربعین سال گذشته بیان کرد: شرایط امسال وضعیت بسیار سخت و دشواری را برای دلدادگان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رقم زده است. سال گذشته این توفیق را داشتم که در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم و امسال بسیار علاقه‌مند به شرکت در این مراسم بودم تا از آن فضای معنوی بهره کسب کنم.

وی افزود: افسوس انسان به دلیل ممکن نبودن حضور در مکان‌های مقدس و مراسم مذهبی بسیار ارزشمند و موجب کمال انسان است. در روایات داریم افسوس برای از دست دادن انجام عمل خیر، ثوابی بالا دارد و موجب کمال انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی با بیان اینکه گاهی تنگناها، سختی‌ها و محدودیت‌ها موجب کمال انسان و قدرشناسی نعمات می‌شود، اظهار کرد: کرونا درس قدرشناسی نعمات را به ما داد و فرصتی را ایجاد کرد تا نعمت‌های الهی را قدر بدانیم، قدر باز بودن راه زیارت بدون هیچ محدودیتی را بدانیم و این توجه دادن بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به عشق و علاقه بسیار زیاد مردم به امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، بیان کرد: مردم عشق و علاقه ویژه‌ای به امام‌علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) دارند و از زمانی که توفیق خادمی حضرت رضا(ع) را کسب کردم، با تمام وجود این معنا از ارادت مردم به حضرت رضا(ع) را که بسیار زیاد است، درک کرده‌ام.

تولیت آستان قدس رضوی امام رضا(ع) را واسطه رضایت خداوند دانست و اظهار کرد: امام رضا(ع) واسطه رضایت خداوند متعال از بندگان است و اگر می‌خواهیم خوشنودی پروردگار را جلب کنیم، باید رضایت این امام همام را برای خودمان فراهم کنیم.

وی راه رضایت امام رضا(ع) را اطاعت از فرامین و ترک آنچه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نهی کردند، خواند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه با بیان اینکه جای محبان اهل‌بیت(ع) در اقصی‌نقاط دنیا در حرم امام رضا(ع) خالی است، تصریح کرد: همان‌طور که جای ما در ایام پیاده‌روی اربعین در عراق خالی بود، جای محبین اهل بیت(ع)، برادران و خواهران عزیز ما از کشور عراق در حرم امام رضا(ع) خالی است. ما نایب‌الزیاره آن‌ها در حرم امام رضا(ع) هستیم و از آن‌ها می‌خواهیم نایب‌الزیاره مردم ایران در اعتاب مقدسه عراق باشند.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود از زائران بارگاه منور رضوی که در ماه‌های محرم و صفر دستورالعمل‌‌های بهداشتی را بسیار خوب رعایت کردند، تقدیر و تشکر کرد و گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، متدینین در این دو ماه نشان دادند که به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقیدتر هستند. در این دو ماه علی‌رغم همه محدودیت‌ها نه‌تنها نام اباعبدالله(ع) و امام رضا(ع) کم‌رنگ‌تر نشد، بلکه پرفروغ‌تر از سال‌های قبل اقامه شد.

 

وی اظهار کرد: مردم در این دو ماه، عقلانیت دینی و ولایت‌مداری و تبعیت از رهبر معظم انقلاب را به نمایش گذاشتند. رهبری معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) که ظرفیت حضور چندین هزار نفر را دارد به‌تنهایی آیین عزاداری محرم و صفر را برگزار کردند و الگو دادند که می‌توان عزاداری‌ها را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در پایان گفت: در این دو ماه به میزان توان و امکانات تلاش کردیم شرایط زیارت توأم با آرامش و آسایش را برای زائران فراهم کنیم، اما قطعا نتوانستیم آنچه در شأن زائران این امام رئوف بود را فراهم آوریم. از همین رو از زائران به سبب کمبودهای احتمالی عذرخواهی می‌کنم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان از خدام بارگاه منور رضوی در همه بخش‌های حرم مطهر که در این دو ماه بسیار زحمت کشیدند، رسانه ملی که پیام مظلومیت و حقانیت اهل‌بیت(ع) را به مردم ایران و جهان رساند و پزشکان و پرستاران که در این ایام فداکاری کردند و در راه خدمت به مردم شهید دادند، تقدیر و تشکر کرد.

در پایان این برنامه، پرچم گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) برای طواف در اعتاب مقدس کشور عراق به گروه برنامه‌سازی «در آستان خورشید» که هفته آینده عازم سامرا بودند، اهدا شد.

 

نظر شما