اگر بوی این ۲ رایحه را متوجه می‌شوید، حتما کرونا ندارید!

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۱:۴۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۵۷۸۲
اگر بوی این ۲ رایحه را متوجه می‌شوید، حتما کرونا ندارید!
پژوهشگران هندی معتقدند در صورتی که شما قادر نباشید دو رایحه خاص را بو کنید، به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده اید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ از دست دادن حس بویایی و چشایی از نشانه‌های اصلی ابتلا به ویروس کرونا به شمار می‌رود. به تازگی پژوهشی به انجام رسیده که نشان می‌دهد در صورتی که شما قادر نباشید برخی رایحه‌های مشخص را بو کنید، زنگ خطر ابتلا به کرونا برای شما به صدا در آمده است.

طبق اعلام پایگاه خبری «یاهو»، در این پژوهش که در هند به انجام رسیده، محققان در ابتدا ۲۵ رایحه را انتخاب و از میان آن‌ها در نهایت ۵ رایحه مختلف که به شکل فراوان در آشپزخانه‌های این کشور استفاده می‌شد را انتخاب کردند. پژوهشگران در این مطالعه دریافتند کسانی به شکل خاص در بویایی «نعنا فلفلی» (که به آن سوسنبر هم گویند) و «روغن نارگیل» با مشکل روبرو هستند، باید تست کرونا دهند.

در این پژوهش که نتایج آن در پایگاه «Medrxiv» منتشر شده، ۵ رایحه کاملا متفاوت که شناسایی آن را برای مخاطب آسانتر می‌کند، انتخاب شد. این رایحه‌ها شامل: نعنا فلفلی (سوسنبر)، رازیانه، روغن نارگیل، سیر و هِل می‌شد. در این پژوهش که هنوز به چاپ نهایی نرسیده و در دست بررسی است، شماری از افراد مبتلا به کرونایی که علائم بیماری نداشتند، شرکت کرده بودند. پس از جمع آوری داده‌ها، محققان دریافتند مبتلایان به کرونایی که علائم بیماری را ندارند، با بویایی دو رایحه یعنی «روغن نارگیل» و «نعنا فلفلی» (سوسنبر) مشکل دارند.

بر اساس این گزارش به ترتیب ۳۶.۷ درصد و ۲۲.۴ درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند بوی نعنا فلفلی و روغن نارگیل را اشتباه تشخیص دادند؛ همچنانکه تعداد زیادی از آن‌ها اعلام کردند نمی‌توانند به طور کامل این رایحه‌ها را بو کنند؛ بطوری که ۲۴.۵ درصد از بیماران اعلام کردند قادر به بویایی نعنا فلفلی (peppermint) نیستند و ۲۰.۴ درصد از بیماران نیز گفتند نمی‌توانند روغن نارگیل را بو کنند.

چند دلیل وجود دارد که افراد مبتلا به کرونا حس بویایی خود را از دست می‌دهند. نخست، افرادی با اختلال در دستگاه تنفسی فوقانی اغلب گرفتگی و سایر علائم مربوط به بینی را تجربه می‌کنند که می‌تواند دسترسی به عصب بویایی را مسدود کند. اما بنابر احتمال بیشتر طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت «Vanderbilt University Medical Center» در ایالت تنسی آمریکا، این ویروس ممکن است باعث ایجاد واکنش التهابی در داخل بینی شود که این مسئله می‌تواند به از بین رفتن حس بویایی و یا سلول‌های عصبی منجر شود.

آزمایش‌های بویایی این چنینی، می‌تواند دریچه‌ای برای تشخیص بیماری فرد باشد. همانطوری که پژوهشگران گفته‌اند، تست‌های خانگی می‌تواند تأثیر فراوانی بر تلاش‌های جهانی برای غربالگری ویروس کرونا داشته باشد.

با توجه به در دسترس نبودن و گران بودن کیت‌های آزمایش کرونا، این چنین آزمایش‌هایی می‌تواند ما را قادر به انجام تست‌های سریع و گسترده کند.

بنابر این اگر از خود می‌پرسید که آیا به کرونا مبتلا شده اید یا نه، به آشپزخانه بروید و این دو ماده را بو کنید. این کار ممکن است راهی باشد تا شما از ابتلای خاموش خود به کرونا با خبر شوید.

 

نظر شما
پرونده ویژه