وزیر بهداشت در جلسه استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی چه گفت؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۶:۵۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۷۵۹۴۷
وزیر بهداشت در جلسه استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی چه گفت؟
وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کووید ۱۹ گفت: اگر بخواهم نمره ای برای استان ها بدهم استان آذربایجان غربی مطلوب ترین استان ها در مقابله با کووید ۱۹ بوده است.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، سعید نمکی افزود: حضور امروز بنده در استان آذربایجان غربی بیشتر به دلیل عرض خسته نباشید و خدا قوت به همکاران ارجمندم در سطح استان است و از سوی دیگر دل نگرانی های که برای امروز و فردای مملکت دارم.

 وی بیان کرد: یکی از اضطراب های بنده این است که به سیاهچاله ای وارد شویم که درآمدن از آن سیاهچاله کار بسیار صعب و دشواری است.

وزیر بهداشت درباره ویروس کووید ۱۹ گفت: در اواخر دی ماه که خبر حضور این ویروس را  در کشور چین شنیدم و از نظر علمی که به عنوان ایمونولوژیست ویروس و آنتی ژن های آن را می شناختم و می دانستم که این ترکیب نامیمون ترکیب وحشتناک هراسناکی برای بشریت است. در آن زمان  به دوستان گفتم که حواسمان را جمع کنیم که این ویروس یکی از پیچیده ترین موجودات است و با تمام موجوداتی که تا به امروز مطالعه کردم متفاوت است و بدانیم که باید خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین آماده کنیم. این نگاه و این عدم سهل انگاری باعث شد که گام های بلند برداریم.

وی درباره روزهای سخت شیوع کرونا گفت: وزارت بهداشت برنامه ریزی مفصلی برای مبارزه با این ویروس اعمال کرد. بسیاری این بیماری را باور نمی کردند و بنده در آن زمان به این افراد اعلام کردم که آتشی بر نیستان این کشور خواهد افتاد که دامن تک تک خانواده هایتان را خواهد گرفت.

وی درباره افزایش تخت های بیمارستانی افزود:  ۲ هزار تخت آی سی یو و ۹۰۰ ونتیلاتور در عرض دو هفته در کشور راه اندازی شد که این رکورد در تاریخ جهان بی نظیر است.

وزیر بهداشت درباره مدافعان سلامت کشور ابراز کرد: پزشکان و پرستاران نجیب و شریف یکبار نگفتند ما بستانکاریم گفتند ما به ملت ایران بدهکاریم. وقتی همه فرار کردند این عزیزان مثل

پروانه به آتش زدند و دور مریض طواف کردند. وقتی عده ای پول پارو کردند این ها در بیمارستان ها رنج جارو کردند. وقتی عده ای در هوای خوش رمیدند این ها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند. در یک شهر من روزی دوزاده تا پانزده پرستار آلوده می شود یا به قرنطینه می رود یا به گونه بروی تخت آی سی یو می رود. ما با یک چنین رشادت بی بدیل در جامعه پزشکی و پرستاری و بهداشت و درمان طرف شدیم.

وزیر بهداشت درباره علت سفر وی به آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی با وجود مدیران عاقل و خردمند، گرفتار یک خیز جدید نفس گیر بیماری هستیم که وزیر مضطرب می شود و می آید هم خسته نباشید بگوید و هم این که چه کارهایی باید در استان انجام دهیم.

نمکی افزود: اعتقادم بر این است که آنچه که در وزارت بهداشت باید به کار میگرفتیم گرفتیم، گرچه ما با یک رویکرد جدید کار را آغاز می کنیم. امروز هزار و ۲۰۰ تست را به ۲۵ هزار تست رسانده ایم که روزانه به طور تقریبی حدودی ۶ میلیارد تومان هزینه است و این تعداد تست به ۴۰ هزار تست در روز میرسد.

نمکی درباره ویروس کووید ۱۹ گفت: با موتاسیون هایی که ویروس پیدا کرده است قدرت انتقال ویروس ۱۰ برابر افزایش یافته است. کرونا بیماری است که نه دارو دارد نه واکسن دارد تنها راه آن پیشگیری است. ویروس با پیشگیری قابل مهار است که پیشگیری شامل فاصله گذاری، استفادا از ماسک و شستن دست ها می باشد.

وی درباره تجهیز بیمارستان های استان آذربایجان غربی گفت: تلاش می کنیم تا بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی که حاصل زحمات بی کران برادر جهادگرم دکتر آقازاده و استاندار ارجمند است تمام کنیم. همچنین ۵ دستگاه سی تی اسکن طی ماه های گذشته به استان تحویل داده شده است. تلاش میکنیم تا بیمارستان های با درصد پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

وزیر بهداشت درباره طرح مراقبت از افراد بالای ۶۰ سال در استان افزود: طرح مراقبت از افراد مسن الگوی بسیار خوبی برای کل کشور است که در این طرح هم دکتر آقازاده را حمایت می کنیم و هم به عنوان مصوبه در ستاد ملی کرونا می آوریم.

نمکی افزود: توصیه می کنم تعداد مراکز ۱۶ ساعته و انجام تست در استان را افزایش دهید.

نمکی درباره تست های تشخیص جدید ابراز کرد: تست های تشخیصی جدیدی که در مدت ۳۰ دقیقه نتیجه سنجش آنتی ژن ویروس را میدهد، وارد می کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در رابطه با عملکرد بیمارستان ها براساس گزارشی که دکتر جان بابایی و دکتر گویا به بنده ارائه کردند، از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بسیار راضی هستم.

وی افزود: بزرگترین خدمت به بیمار کووید وقتی در بیمارستان بستری شد، مراقبت و اکسیژن دهی است.  

وزیر بهداشت بیان کرد: تردید ندارم با لطف خدا، حرمت خون شهدا و حمایت ها و هدایت های رهبری و با دعای خیر همه مردم عزیز با همدلی و مهربانی که در کشور است در آینده ای نزدیک باز هم یکی از پیشگامان مدیریت بیماری خواهیم بود. کادر بهداشت و درمان تا اخرین نفس پای این نظام و مردم ایستاده ایم و به عشق این مردم نفس می کشیم.

نظر شما
پرونده ویژه