نگاهی گذرا به کارنامه استاندار جدید خراسان رضوی

معتمدیان، مرد اندیشه و عمل

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۰:۰۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۷۶۲۰۰
معتمدیان، مرد اندیشه و عمل
یکی از مهمترین ویژگی های یک مدیر، داشتن برنامه کاری و چشم انداز درست است. برنامه ای که در آن با تکیه بر واقعیت گرایی، داشته ها و امکانات موجود را مدنظر قرار دهد و رسیدن به ایده آل هایی درخور را هدف گذاری نماید.

این خصیصه، ویژگی های زیادی دارد که مهمترین آنها مدیریت زمان، استفاده درست و بهینه از امکانات در اختیار، انگیزه کافی برای حرکت  رو به جلو، هدف دار کردن برنامه های عملیاتی، دور کردن مجموعه اجرایی از خمودگی و روزمرگی و... که در نهایت به توسعه همه جانبه می انجامد.

این مدل مدیریتی را مردم خراسان‌ جنوبی، بعد از حضور معتمدیان در این استان در آذر ماه ۱۳۹۷ به وضوح لمس کردند، استاندار هفتم که آمد، اولین گامش تهیه اسناد توسعه ای بود که برای شهرستان ها، چالش ها، مشکلات و... هر کدام جداگانه تدوین شد. سند توسعه شهرستان های ۱۱ گانه، سند سازگاری با کم آبی، سند محرومیت زدایی، سند آمایش سرزمینی، سند توسعه گردشگری و... که هر کدام چراغ راه مدیران و متولیان امر بود.

از مهمترین ویژگی این سندها هم مبتنی بودن آنها بر واقعیت ها را می توان نام برد، چرا که بر استفاده از ظرفیت های موجود تکیه دارند.

معتمدیان که از همان ابتدای ورود به خراسان جنوبی، برنامه های کاری خود را با بازدیدهای میدانی آغاز کرده بود و در این رصدهای جامع چندین هدف کلی را دنبال می کرد، داشته ها و پتانسیل های مناطق مختلف را می دانست، از مشکلات و مسایل مردم مطلع شد و این دو مسئله را پایه و اساس برنامه ریزی ها در اسناد قرار داد.

او و اعضای اتاق فکر همراهش که متشکل از معاونین، صاحب نظران، فرهیختگان،اساتید دانشگاه ها و کارشناسان بودند، در تدوین سند محرومیت زدایی استان، ۱۵ شاخص مهم را استخراج کردند و شرایط مناطق مختلف را در این زمینه ارزیابی نمودند.

آن چه حاصل شد، این واقعیت تلخ بود که برخی مناطق استان، در بعضی از شاخص های توسعه از میانگین کشوری و حتی استانی عقب ترند و چهار شهرستان مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه به نسبت دیگر مناطق شرایط نامطلوب تری دارند.

نتیجه این که برای برون رفت از این معضل، تفاهم نامه هایی با چهار دستگاه حاکمیتی منعقد گشت تا در بازه زمانی سه ساله، شاخص های توسعه را در این شهرستان های مرزی جابه جا کنند، ماحصل این اقدام، بعد از گذشت یک سال، بسیار قابل تأمل بود، نهادهای معین در کنار دولت به رفع مشکلات همت گمارده بودند و توانستند طی چند ماه، ضریب نفوذ دیجیتال را از پایین ترین حد در جدول رده بندی استان ها به میانگین کشوری برسانند، سهم مردم مظلوم این مناطق را از آب شرب بهداشتی افزایش دهند، اشتغالزایی خوبی ایجاد کنند، کشاورزی را رونق ببخشند، دامداری و دامپروری را اقتصادی تر کنند، کیفیت راه های مواصلاتی را ارتقاء بدهند و...

*سند سازگاری با کم آبی

یکی از مهمترین چالش های این استان کویری، کمبود ذخایر آبی ناشی از دو دهه خشکسالی بود، با پیگیری های شخص معتمدیان، خراسان جنوبی، عنوان اولین استانی را بر خگد گرفت که سند سازگاری با کم آبی را تدوین نمود.

در این سند به وضعیت موجود منابع آبی اشاره شده و با تکیه بر این اصل که مدیریت داشته های موجود، بهتر و کم هزینه تر از این است که آب را از جای دیگر تأمین کنند، ضمن این که راهکارهایی برای انتقال آب از دیگر سرچشمه ها به این خطه شرقی ارائه کرده، برنامه هایی در راستای استفاده درست و بهینه از ذخایر موجود طرح نموده است.

کاهش برداشت از ذخایر، کاشت گونه های باغی و زراعی کم آب بر، پرورش دام های پربازده، ذخیره سازی روانآب ها و مهار سیلاب های مخرب، مرمت واحیای قنوات، ترغیب کشاورزان به فاصله گرفتن

 از کشاورزی سنتی، توسعه گلخانه ها و... همه و همه از جمله برنامه هایی است که در سند سازگاری با کم آبی دیده شده و طی یک سال گذشته به منصه ظهور رسیده است.

در دیگر اسناد هم این برنامه ریزی درست و دقیق شکل گرفت و نتایج خوبی هم به همراه داشت.

*از انسجام مدیران تا رضایت عامه مردم

معتمدیان طی مدت حضورش در خراسان جنوبی به خوبی ثابت کرده بود، مرد اندیشه و عمل است، همین موضوع هم سبب شد مدیران دستگاه های اجرایی با هم افزایی و همرایی زایدالوصفی او را در اجرای برنامه هایش همراهی کنند و مهمترین نتیجه این انسجام و همبستگی، پیشرفت قابل توجه پروژه های عمرانی بود، به نحوی که هیچ مانع و گرهی سد راه کارها نمی شد و سرعت عمل در انجام کار کیفی ، اصلی ترین هدف مدیران در اجرای پروژه ها بود.

آن چه بیش از عملیاتی بودن مدیران در این زمان جلب توجه کرد، سلامت اخلاقی و رفتاری آنها در جایگاه مدیریتی بود، موضوع بسیار مهمی که آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز در سفر به خراسان جنوبی به آن تأکید داشتند و صد البته کسب رتبه برتر مدیران استان

در بحث تکریم ارباب رجوع در سطح کشور، گواه دیگری بر این ادعاست.

فراتر از دستگاه ها که شاید بتوان گفت چون مأمورند و معذور، اطاعت امر می کنند مردم استان حتی در دورافتاده ترین نقاط، چون زحمات و تلاش ها را به چشم می دیدند، نشستن های استاندار را بر روی زمین خاکی و در کنار خود حس کرده بودند، به معتمدیان باور داشتند و از لبیک به خواسته هایش دریغ نورزیدند.

انسجام و وحدت مثال زدنی مردم، آرامش حاکم بر استان، کسب رتبه دوم در بحث مشارکت در انتخابات و... نیز از نتایج این همدلی و همراهی است.

معتمدیان، اگر چه غیر بومی بود اما در بین مردم خراسان‌ جنوبی، جایگاهی ویژه یافت و بدون تردید لبخند مرزنشینان، رضایت خاطر روستائیان و امید زنده شده شهرنشینان همه به واسطه خدمات ارزنده ای است که این ابرمرد در استان انجام داده است.

 

نظر شما