ویروس کرونا ۲ بار در ماه تغییر ژنتیکی می‌دهد!

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۵:۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۰۷۶۳۵۸
ویروس کرونا ۲ بار در ماه تغییر ژنتیکی می‌دهد!
شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا حداقل دو بار در ماه دستخوش تغییرات ژنتیکی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

این اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا در بخش دیگری از گفت و گوی خود؛ استفاده از ماسک و تاثیر آن بر روند شیوع بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: بدون هیچ گونه تردیدی باید گفت استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است. در نبود درمان های دارویی موثر و واکسیناسیون تایید شده برای این بیماری، استفاده از ماسک‌های صورت و شست‌وشوی مکرر دست ها به عنوان موثرترین مداخلات بهداشتی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه بحث های متعددی بر سر موثر بودن استفاده از ماسک هنوز در جوامع علمی و سیاسی وجود دارد افزود: علت این مناقشات در این است که برخی ها متعقدند که «خودعفونی» (افراد خودشان عفونت را به خودشان منتقل کنند) را نمی توان با استفاده از ماسک کم کرد چرا که فردی که دستش به جای آلوده خورده باشد می تواند با تماس با صورتش، خودش را مبتلا کند. اما عده بسیار زیادی نیز معتقدند که حتی در صورت چنین اتقافاتی، استفاده از ماسک می تواند از انتقال عفونت از یک فرد مبتلا به سایر افراد جلوگیری کند. برای همین است که وقتی درباره استفاده از ماسک صورت صحبت می شود، از اهمیت ماسک صورت و شست‌وشوی دست ها با هم صحبت می شود. بنابراین اهمیت استفاده از این دو اصول، مخصوصا ماسک صورت، در مناطق یا شهرهای پرجمعیت حتی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

این اپیدمیولوژیست در ادامه در پاسخ به این سوال که "آیا می توان گفت ویروس کرونا در روزهای اخیر جهش یافته تر شده و یا تغییر ژنتیک داده است؟" گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت دانشگاه تورنتو کانادا گفت: شواهد علمی نشان دهنده این واقعیت است که ویروس کرونا دستخوش تغییرات ژنتیکی می شود. منابع علمی نشان می دهند که ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کرونا است، تقریبا در هر ماه دو بار تغییر ژنتیکی می دهد اما اثرات احتمالی این نوع تغییرات بر روی شناسایی درمان‌های دارویی و حتی واکسن هنوز مشخص نشده است.

وی در پایان گفت: برای درک بهتر قدرت سرایت پذیری این عفونت و برخی دیگر از ویژگی های این بیماری، بهتر است که آن را با سایر عفونت ها یا پاندمی های مشابه مقایسه کرد. به طور مثال قدرت انتقال پذیری ویروس عامل کرونا (SARS-CoV-۲) بطور میانگین برابر ۲.۵ بوده، که بالاتر از سارس (SARS-CoV) برابر ۲.۴، پاندمی آنفلوانزای ۱۹۱۸ برابر ۲ و پاندمی آنفلوآنزای ۲۰۰۹ برابر ۱.۷ است که این ارقام نشان می دهد که ویروس کرونا بطور میانگین از سرعت انتقال بیشتری نسبت به ۳ پاندمی دیگر برخوردار است.

نظر شما
پرونده ویژه