ویتامین های اصلی ضد کرونا چیست؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۱۵:۵۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۷۶۴۱۸
ویتامین های اصلی ضد کرونا چیست؟
یک داروساز و عضو انجمن علمی داروسازان ایران گفت: داروهای تخصصی فقط برای کسانی است که در بیمارستان بستری شده‌اند و مردم نباید به صورت خودسرانه این داروها را مصرف کنند و بهتر است به جای آنها از ویتامین های ضد کرونا بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر مهناز شکروی با اشاره به داروهای معروفی که برای درمان بیماری کووید-۱۹ مطرح می‌شوند، درباره میزان اثرگذاری آن‌ها، گفت: کرونا ویروس به خانواده وسیعی از ویروس‌ها با انواع متفاوت گفته می‌شود که نوع کووید-۱۹ از این خانواده برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد و تا امروز هیچ داروی اختصاصی برای درمان این بیماری تولید و عرضه نشده است.

وی افزود: باید توجه کرد که ۸۰ درصد مبتلایان به کووید-۱۹ فقط با درمان‌های حمایتی در منزل که شامل درمان‌های سنتی و درمان علامتی برای کاهش شکایت بیمار از تب، آبریزش بینی، بدن درد و... است، بهبود یافته و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، اما ۱۵ درصد مبتلایان وضعیت‌شان وخیم شده و به اکسیژن نیاز پیدا می‌کنند. این افراد گروهی هستند که با درگیری التهابی در ریه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. همچنین متاسفانه ۵ درصد از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ نیز به ونتیلاتور نیاز پیدا می‌کنند و بیشتر شامل سالمندان، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و... هستند.

شکروی ادامه داد: در نهایت طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی ۸۰ درصدی که وضعیت‌ بیماری‌شان شدید نیست، تا حد امکان از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند و طی دو هفته قرنطینه در منزل استراحت کنند، اما اگر به تنگی نفس و درد قفسه سینه دچار شدند، باید به بیمارستان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه دارو درمانی را برای مبتلایانی انجام می‌دهیم که کارشان به بیمارستان برسد، گفت: در منزل و در قرنطینه خانگی نیازی به داروهای تخصصی نداریم و به هیچ وجه استفاده خودسرانه از داروهای تخصصی توصیه نمی‌شود، اما متاسفانه در ماه‌های گذشته به وفور با افرادی مواجه شده‌ایم که در فضای مجازی به دنبال دارو می‌گردند تا در منزل برای عزیزان‌شان استفاده کنند.

وی در پایان با بیان اینکه برخی ویتامین‌ها ضد کرونا هستند و تاییدیه وزارت بهداشت را هم دارند، گفت: یکسری ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند سیستم ایمنی را مقاوم کنند تا بیماری کووید-۱۹ را مهار کند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین A، E و D و املاح سلنیوم و روی نقش بسزایی در کاهش ریسک ابتلا به کرونا دارند.

شکروی تاکید کرد: در نهایت کل داروهای موجود، فقط درمان علامتی محسوب می‌شوند و تا امروز دارویی که بتواند به صورت اختصاصی ویروس کووید-۱۹ را از بین ببرد، نداریم.

نظر شما