۲۸ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان در وضعیت قرمز و حاد کرونایی هستند!

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۱۲:۳۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۸۷۹۶
۲۸ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان در وضعیت قرمز و حاد کرونایی هستند!
تکرار روزهای تلخ کرونا در استان فارس همچنان ادامه دارد تا جایی که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از قرمز بودن وضعیت ۲۸ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ روز گذشته بود که سخنگوی وزارت بهداشت از وضعیت قرمز 175 شهرستان و وضعیت فوق قرمز و بحرانی 43 شهرستان خبر داد، این موضوع یک زنگ خطر جدی در کشور است.

9 ماه پیش که بیماری کرونا در کشور نخستین بار مطرح شد، هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که این ویروس ناشناخته این مدت طول بکشد یا وضعیت به گونه‌ای پیش رود که مجبور به تعطیلی یا اعمال محدودیت شوند اما این موضوع رخ داده و همچنان نیز ادامه دارد.

در استان فارس نیز از ابتدای اسفندماه برای کنترل بیماری محدودیت‌هایی اعمال شد که تا میانه فروردین و اردیبهشت ادامه داشت این اعمال محدودیت در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شد که استان فارس در موج نخست بیماری کمترین تعداد فوتی را داشته باشد و از این لحاظ مورد تقدیر مسئولان وزارت بهداشت نیز قرار گرفت.

البته با برداشتن محدودیت‌ها از نیمه خردادماه وضعیت استان فارس به سمت بحرانی شدن پیش رفت تا جایی که در تیرماه این استان با وضعیت قرمز معرفی شد و دوباره برای مدتی حمل ‌و نقل عمومی تعطیل شد. به دنبال بهتر شدن شرایط و مشکلاتی که برای حمل‌ و نقل مردم وجود داشت، محدودیت‌ها کمتر شد اما همچنان تاکید مسئولان استان بر رعایت دقیق پروتکل‌ها بود.

این موضوع همچنان ادامه داشت تا اینکه با شروع فصل پاییز دوباره استان فارس به وضعیت هشدار رفت. شدت این وضعیت به گونه‌ای بود که ستاد استانی مقابله با کرونا در ابتدا محدودیت‌هایی را به مدت یک هفته تا دوم آبان اعمال کرد.

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا در 23 مهرماه در اعمال دور اول محدودیت‌ها و قرمز بودن نیمی از شهرستان‌های استان سخن گفت و این احتمال را داد که محدودیت‌ها دوباره و دوباره نیز تکرار شود.

این محدودیت‌ها شامل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مدارس شبانه‌روزی، زبان سراها، کتابخانه‌ها، استخر‌های سرپوشیده، سینما، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی بود.

پس از طی شدن این مدت ستاد استانی کرونا محدودیت‌های جدیدی را اعمال کرد، بر این اساس این محدودیت‌ها تا 9 آبان ماه ادامه دارد که شامل تشدید بازرسی و نظارت بر نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی واحدهای صنفی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، کارگاه‌های ساختمانی، طرح‌های عمرانی و اداره‌ها می‌شود.

دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مدارس شبانه‌روزی، زبان سراها و کتابخانه‌ها نیز ملزم شدند که آموزش‌های خود را به شکل مجازی انجام دهند.

در همین راستا نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز زنگ خطر تکمیل ظرفیت بخش‌های بیمارستانی ویژه کرونا را به صدا درآورده و خواهان همکاری ویژه بخش خصوصی در این زمینه شده است.

در همین رابطه مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ظرفیت‌های ممکن برای افزایش تخت‌های بیمارستانی در استان و راهکارهای تقویت همکاری بیمارستان‌های خصوصی را مورد بررسی قرار داد. حجم بالای بیماران نیازمند بستری راهکار استفاده از بیمارستان‌های بخش خصوصی را تقویت کرد.

تکرار روزهای تلخ کرونا در استان فارس همچنان ادامه دارد تا جایی که عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از قرمز بودن وضعیت 28 شهرستان از 36 شهرستان استان خبر داد.

این موضوع یعنی در کمتر از یک ماه تقریبا تمامی استان درگیر وضعیت قرمز شدند. به گفته وی براساس آمار جمعیتی در استان هر 2 ساعت یک نفر بر اثر بیماری کرونا فوت می‌کند که این فراتر از زنگ خطر و هشدار است.

به گفته همتی شدت بیماری سبب شده که مراکز تشخیص و درمان کرونا ویروس در شیراز افزایش پیدا کند. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: تا پیش از این چهار مرکز در شیراز شامل مرکز بوستان در شهرک گلستان، مرکز حضرت ابوالفضل(ع) در بلوار نصر، مرکز توحید در دروازه کازرون و مرکز فاطمه زهرا(س)، ابتدای همت جنوبی در شیراز و مراکز شهرستانی در این زمینه ارائه خدمت می‌کردند که از ساعت 8 صبح تا 22 شب فعال هستند.

به گفته وی مراکز جدید افزوده شده در شیراز  از ساعت 8 صبح  تا 14:30 دقیقه فعال هستند که در این فاز مرکز خدمات جامع سلامت شهید سلطانی در خیابان قصرالدشت، مرکز خدمات جامع سلامت حر ریاحی در ده پیاله، مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع) در بوستان شقایق، میدان پاسارگاد، مرکز خدمات جامع سلامت گل سرخ در بلوار شهید دوران، چهارراه زمزم، مرکز خدمات جامع سلامت داریون واقع در شهر داریون، مرکز خدمات جامع سلامت مفتاحی در شهرک شهید مطهری، میدان عرفان جنوبی، مرکز خدمات جامع سلامت موسی بن جعفر(ع) واقع در خیابان لاله، بوستان هاشمی، مرکز خدمات جامع سلامت بهارستان در شهرک میانرود، بوستان طراوت، مرکز خدمات جامع سلامت امام رضا(ع) واقع در خیابان فراشبندی، پشت بوستان جنت، به چرخه ارائه خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای رسیدگی به افراد مشکوک و دارای علامت کروناویروس آغاز به کار کرده است.

همتی با ابراز نگرانی از بالا بودن آمار ابتلا، بستری و جان باختن هم استانی‌ها در اثر کروناویروس در هفته‌های اخیر از عموم مردم استان درخواست کرده که برای حفاظت از جان خود و عزیزانشان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در مکان‌هایی مانند مراکز خرید که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، پرهیز کنند.

 

نظر شما