بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خراسان از پهپاد جهت تشخیص عیوب خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ - ۱۴:۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۸۹۲۸
بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خراسان از پهپاد جهت تشخیص عیوب خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خراسان از بهره‌برداری اینشرکت از پهپاد جهت تشخیص عیوب مقره و یراق‌آلات خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای خراسان مهندس حمیدموسوی اظهار کرد: در حال حاضر تشخیص عیوب الکتریکی موجود در خطوط انتقال و فوق توزیع در شبکه برق ایران در قالب قرارداد نگهداری و تعمیرات (PM) و به صورت بازدیدهای 6 ماهه صعودی و پیاده و توسط تکنسین‌های بخش خطوط انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از موانع اصلی در بازدید صعودی دکل‌های خطوط 400 کیلوولت نیاز به خاموشی خط است که خود، هزینه‌های مالی و گاهی فنی عظیمی به شرکت‌های برق منطقه‌ای، نیروگاه‌ها و همچنین مشترکین بزرگ صنعتی تحمیل می‌کند.

مهندس موسوی اضافه کرد: همچنین در تیرهای H سیمانی در سطح ولتاژ 63 و 132 کیلوولت نیز با توجه به ساختار تیرها، امکان بازدید صعودی دقیق در حالت برق‌دار نیست. ضمنا زوایای دید در بازدید صعودی به گونه‌ای است که تکنسین دید کامل را از تمام جهات روی تجهیزات موجود در دکل را نداشته و در بعضی از موارد عدم تشخیص خطاهای مهم سبب ایجاد مشکلات فنی و اقتصادی زیادی می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: از این رو موضوع بازدید خطوط انتقال و فوق توزیع توسط پهپاد از ابتدای سال 1399 در برنامه‌های این معاونت لحاظ گردید و اولین بازدید پهپادی با توجه به شکستگی بال مقره در خط 400 کیلوولت شادمهر مدرس با 232 دکل و دومین بازدید پهپادی در خط 132 کیلوولت انشعاب فیروزه با 32 تیر H سیمانی توسط پهپاد انجام پذیرفت و مابقی خطوط 400 کیلوولت و خطوط دارای تیرهای H در دستور کار بوده که با برنامه‌ریزی انجام شده و به ترتیب اولویت در حال انجام است.

مهندس موسوی تصریح کرد: در این روش با بازدیدی که توسط پهپاد از خط 400 کیلوولت شادمهر مدرس انجام شد، کلیه مقره‌ها در محدوده 100 دکل رویت گردید که بالغ بر 40 میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل شد.

وی اضافه کرد: بازدید خطوط توسط پهپاد به دلیل کاهش بسیاری از سختی‌ها و از بین رفتن خطرات جانی نسبت به بازدید صعودی خطوط به ویژه خطوط انتقال و فوق توزیع، امروز در کشورهای پیشرو در صنعت برق مورد توجه خاص قرار گرفته و از اهداف اصلی آن می‌توان به بررسی آرک‌زدگی مقره، تخمین آلودگی مقره، پیدا کردن شکستگی و لب پریدگی در مقره‌ها، تعیین شل بودن یا نبود پیچ و مهره، تشخیص نبودن اشپیل، آنالیز تصاویر ترموویژن و کرونا ویژن و... اشاره نمود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز