آغاز همایش ملی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی در مشهد

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۹:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۰۷۹۲۵۴
آغاز همایش ملی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی در مشهد
همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آزمایشی در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دبیر علمی همایش یاد شده در نشست آغاز به کار آن گفت: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ۱۰۶ شهرستان مرزی دارد و پس از روسیه و چین بیشترین همسایه را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارد.

هادی اعظمی افزود: به واسطه نگاه مرکز - پیرامون و برخی از عوامل دیگر متاسفانه مناطق مرزی ایران کمتر توسعه یافته است.

وی ادامه داد: عدم توسعه در این ‌مناطق به مهاجرت از مناطق مرزی به داخل کشور انجامیده است و خالی شدن جمعیت از مناطق مرزی موجب شده چالشهایی برای کشور ایجاد شود.

دبیر علمی همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی گفت: همه این موضوعات اکنون به اهمیت پرداختن به توسعه پایدار مناطق مرزی افزوده است و در پایان این همایش نیز نتایج حاصله به مسوولان کشور ارسال خواهد شد تا برای چاره اندیشی در خصوص آمایش مرزی مورد استفاده قرار گیرد.

اعظمی افزود: ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که ۳۰ مقاله به شکل سخنرانی است و در قالب فضای مجازی طی امروز و فردا پنجشنبه ارائه خواهد شد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد هم در سخنانی بر اهمیت برگزاری این گونه همایشها برای سروسامان دادن به مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: انسان آرمان گرا باید آرزوی جهان بدون مرز داشته باشد اما اکنون با واقعیتی غیر از  آن رو به رو هستیم.

محمد کافی به تفاوت در شکل مرزهای آسیا و اروپا و مناطق مختلف اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط متفاوت مرزها باید انتظار  توسعه متفاوتی در داخل مرزها داشت در برخی نقاط وجود مرزها ملموس نیست و توسعه یافتگی نیز کاملا متفاوت است.

وی مساله مرز در ایران را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: مرزها را می توان به زور ایجاد کرد اما آنچه می تواند امنیت مرز را تامین کند رضایت و شادمانی مرزنشینان است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امید است بتوان از ظرفیتهای متمرکز در مرزها و حواشی ایران استفاده کرد چرا که مرکز ایران، کویری است که محل آبادانی نیست و بالعکس ثروتها در مناطق مرزی کشور است و همه اینها نشان دهنده اهمیت توسعه مرزها در ایران است.

 

نظر شما