منابع آبی کردستان زیستگاه های مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۴:۲۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۱۰۴
منابع آبی کردستان زیستگاه های مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر
با آغاز فصل سرما از نقاط سردسیر قطب شمال همچون سیبری در روسیه به سمت نقاط گرمسیر در قطب جنوب کوچ می کنند و کشور ایران هم با دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی، مأوای این پرندگان است و استان کردستان نیز در مسیر مهاجرت پرندگان با داشتن زیستگاه ها و منابع آبی متنوع و فراوان، مأمن مناسبی برای پذیرای این پرندگان در چندماه از سال بوده و ضمن استراحت و ذخیره انرژی به راه خود ادامه می دهند. 

 به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان، مدیرکل این اداره گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر با آغاز فصل پاییز و پایین آمدن دمای هوا و شروع سرما در عرض های جغرافیایی بالاتر، به سمت عرض های جغرافیایی پایین تر مهاجرت می کنند و منابع آبی کردستان هم در مسیر مهاجرت این پرندگان پذیرای دسته های بزرگی از آنها است.

فریبا رضائی ادامه داد: تالاب بین المللی زریوار و سدهای کردستان از جمله وحدت و آزاد سنندج، شهیدکاظمی سقز، گلباغ بیجار، گاوشان کامیاران و سنگ سیاه قروه، قوچم دهگلان و سیازاغ دیواندره مهمترین منابع آبی کردستان بوده و گونه های مختلف پرندگان مانند: فلامینگو، لک لک ها، باکلان ها،کاکایی ها، جغدها، ماهی خورک ها، سسک ها، چرخ ریسک ها، عقاب ماهی گیر، حواصیل خاکستری و سفید، درنای معمولی، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.

وی اظهار داشت: دی ماه سال 1398 در مجموع حدود 14 هزار قطعه پرنده از میان 19 خانواده پرندگان از جمله کشیم ها، باکلان ها، پرستوی دریایی، حواصیل ها، لک لک ها، مرغابی ها و قوش ها با 61 گونه شمارش شده است.

به گفته وی، پروانه شکار پرندگان آبزی تا کنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت قانون از هر گونه شکار و صید غیر مجاز خودداری کنند.

وی افزود: یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان بصورت شبانه روزی منابع آبی را مورد پایش قرارداده ودر صورت برخورد با هرگونه تخلف شکار و صید طبق قانون برخورد و متخلفین را به مراجع قانونی معرفی می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطر نشان کرد: تالاب زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه ها برای پرندگان محسوب می شود.

رضائی با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز تعداد هفت هزار و 820 قطعه پرنده با 52 گونه مختلف پرنده در تالاب بین المللی زریوار سرشماری شده که دارای بیشترین تنوع و جمعیت پرندگان مهاجر در استان بوده است خاطر نشان کرد: بیشترین حضور پرندگان با 14 گونه متعلق به خانواده مرغابی ها خوتکا، اردک سرسبز، اردک مرمری، سرحنایی، بلوطی، سیاه کاکل، مرگوس سفید، غاز خاکستری، فیلوش، اردک نوک پهن، گیلار، تنجه، آنقوت و اردک ارده ای بود.

مطالعه نحوه زندگی پرندگان مهاجر، تعیین مسیر مهاجرت، زیبا شناختی برای منطقه مورد مهاجرت و آشنایی مردم با این پرندگان و کمک به اکوتوریسم در مناطق یاد شده از اهمیت حضور و مهاجرت پرندگان به شمار می‌آید. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز