چرا هشدارها و اخطار ها و حتی التماس ها در زمینه کرونا تاکنون در استان موثر نبوده است؟

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۱۱:۴۵:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۸۵۶۴
چرا هشدارها و اخطار ها و حتی التماس ها در زمینه کرونا تاکنون در استان موثر نبوده است؟
آذربایجان‌شرقی از چند ماه قبل از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می‌برد و هشدار، اخطار و التماس مسوولان به مردم برای جدی گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  آذربایجان شرقی از نظر شمار مبتلایان، بستری ها و فوتی های کرونا در وضعیت ناگواری قرار دارد؛ وضعیت به اندازه ای حاد است که تردد به وادی رحمت این کلان شهر ممنوع شده است و نهادهای مسوول با راهبری و نظارت مدیریت ارشد استان و پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از هر امکان موجود برای کاستن از شدت شیوع بیماری بهره می گیرند، اما انگار اسب کرونا مهارناشدنی است و گوش ها به خطر کشندگی کرونا بدهکار نیست. 

در تبیین وضعیت بحرانی شیوع کرونا در آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته کافی است که به گفته محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ۱۰ پزشک پیشروی استان در مقابله با کرونا همه به این ویروس مرگبار آلوده شده اند و تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از کادر درمانی این خطه نیز بر بستر این بیماری افتاده اند. 

با این وجود به نظر می رسد توصیه ها و هشدارهای بهداشتی از سوی جمعی از شهروندان همچنان جدی گرفته نمی شود و افزایش شمار شهرستان های قرمز آذربایجان شرقی از نظر شیوع کرونا به ۱۵ مورد در هفته گذشته، دلیل آشکاری بر بی توجهی برخی ها به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و بازی رقم زدن مرگ برای خود و دیگران است. 

از سوی دیگر اظهارات ۲ روز قبل رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مبنی بر اینکه ۱۰ درصد بستری های کرونایی کشور در آذربایجان شرقی هستند، نشان دهنده عمق فاجعه ابتلا به این پاندومی در سایه عدم رعایت اصول اولیه و بدیهی مقابله با آن از قبیل استفاده از ماسک و به ویژه حضور نیافتن در اجتماعات تحت هر عنوانی است. 

شناسایی روزانه ۵۰۰ کرونایی در سطح آذربایجان شرقی و دو رقمی شدن فوتی های این بیماری نیز دال بر ضرورت هم افزایی مردم و مسوولان برای مهار آن و لزوم توجه بیشتر شهروندان به مسوولیت پذیری اجتماعی است، امری که تا به امروز به شکل شایسته و کافی به آن توجه نشده است.

هر چند ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان شرقی برای کاستن از شدت شیوع کرونا محدودیت های یک ماهه در ۶ شهرستان وضع کرده است، اما کارشناسان می گویند تا زمانی که مردم درجه خطر ناشی از شیوع این ویروس را به طور کامل درک نکرده و برای مبارزه با آن به میدان نیایند، هر گونه اقدام نهادهای مسوول بی نتیجه و یا در بهترین حالت، کم نتیجه خواهد بود.

اعمال محدودیت‌های یک ماهه کرونایی در ۶ شهرستان آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی از اعمال محدودیت‌های کرونایی در تبریز و پنج شهرستان دیگر از بیستم آبان ماه جاری به مدت یک ماه خبر داد و اعلام کرد: در شهرستان‌های سراب، میانه، مراغه، مرند و اهر نیز این محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی افزود: در حال حاضر آذربایجان شرقی طبق آمارهای ثبت شده از مبتلایان و فوت شدگان نه وضعیت بسیار خطرناک دارد و نه دارای شرایط خوب است و بدون تردید با حاکم شدن سرمای هوا و بروز مشکلات بهداشتی و درمانی و نیز افزایش سرماخوردگی ها بر آمار کرونایی های استان افزوده خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس باید از هم اکنون کمربندها را محکم کنیم و با اعمال محدودیت ها و نظارت بر اجرای کامل قوانین مربوطه به ویژه از سوی اتحادیه صنوف درباره تعطیلی بخشی از صنف ها، برای مقابله با کرونا از آمادگی  کامل برخوردار شویم که در این راه تعامل و هماهنگی کامل بین دستگاه های مختلف اجرایی با دانشگاه علوم پزشکی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان، ادامه داد: در حال حاضر هیچ دارو و واکسن قطعی برای مقابله با ویروس کرونا کشف نشده است و بر همین اساس استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی اصلی‌ترین عامل در قطع زنجیره بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا به شمار می آید.

پورمحمدی با بیان اینکه رفتار ویروس کویید ۱۹ در مقایسه با ماه‌های نخستین سال تفاوت اساسی و بسیار داشته است، افزود: تعداد فوتی‌های روزانه بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال به ویژه ایام عید نوروز از سه تا هشت نفر روزانه به ۲۰ تا ۲۵ نفر رسیده است که جای نگرانی دارد.

وی روند فعلی آمار مبتلایان به کرونا در استان را رو به افزایش اعلام کرد و گفت: طی هفته‌های اخیر نیز با افزایش ملایم تعداد مبتلایان به کرونا مواجه هستیم.

پورمحمدی از افزایش تعداد مبتلایان خانوادگی به کرونا در استان خبر داد و با تاکید بر روشن گری رسانه ها در این زمینه، اظهار داشت: متاسفانه آلودگی به کرونا در روستاهای استان نیز در حال افزایش است که باید رسانه های گروهی به مدد استانداری و ستاد مقابله با کرونا آمده و خانواده ها را از خطرات جانی کرونا ناشی از تجمع ها و دورهمی های خانوادگی آگاه کنند.

وی تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌های نظارتی، اتحادیه‌ها، اصناف و بازرسی سازمان صمت، بیشتر از گذشته بر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، نظارت کرده و با هنجارشکنان و تهدیدکنندگان سلامت و امنیت جامعه، برابر با ضوابط و قوانین برخورد کنند.

پورمحمدی همچنین پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای ترخیص تمامی داروها و تجهیزات پزشکی از گمرکات را خواستار شد و اضافه کرد: باید همه با هم تلاش کنیم که مردم هیچ نگرانی و دغدغه‌ای در ارتباط با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی همچون اکسیژن و دستگاه ونتیلاتور برای درمان بیماران کرونایی خود نداشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز