چگونه پس از خرید، کرونا را به خانه نیاوریم!

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۲۱:۰۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۸۹۱۹۰
چگونه پس از خرید، کرونا را به خانه نیاوریم!
یکی از موضوعاتی که همه‌ی ما در طول روز با آن سروکار داریم و بخش مهمی از زندگی‌مان را فراگرفته خرید مایحتاجی ضروری زندگی است که نمی‌توان از آن صرفنظر کرد. این روزها نحوه خرید و ضدعفونی کردن موادغذایی پس از ورود به خانه به یکی از دغدغه‌های بزرگ همه‌ی ما تبدیل شده است چرا که این امر می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از انتقال و انتشار ویروس کرونا ایفا کند. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های صحیح تهیه مایحتاج و اصول ضدعفونی کردن کالا‌ها پس از ورود به منزل آشنا کنیم. حتما تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ تصور کنید در فضایی قرار بگیرید که افراد آلوده قبلاً در آنجا بوده اند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ افراد آلوده به کرونا در یک زمان مشخص، با سرفه، قطرات حاوی این ویروس را پخش می‌کند. تنفس این قطرات و یا لمس سطوح آلوده به این ویروس می‌تواند باعث سرایت آن شود. اگر مراکز خرید بتوانند با سنجش حرارت افراد ورودی، بیماران احتمالی را غربالگری و جداسازی کنند، ایمنی این مکان‌ها بیشتر خواهد شد.

اگر مرکز خرید فضای بزرگ و سیستم تهویه‌ی خوبی داشته باشند، زیاد جای نگرانی نیست.

هیچ شواهد تایید‌شده‌ای مبنی بر انتقال این ویروس از طریق سیستم‌های تهویه وجود ندارد. اگر برای مدتی طولانی در فضای بسته‌تری باشید، مثلاً داخل وسایل نقلیه یا کابین هواپیما، قطعاً با خطر ابتلای بیشتری مواجه خواهید بود.به نقل از سازمان جهانی بهداشت

***آیا بسته بندی مواد غذایی نیاز به ضدعفونی دارد؟

اگر چیزی که حاوی ویروس است، لمس کنید و سپس به بینی یا دهان یا چشم خود دست بزنید، ممکن است آلوده شوید. بااین‌حال، درباره‌ی بسته‌بندی مواد غذایی خطر کم است. پژوهشگران دریافته‌اند ویروس روی پلاستیک تا ۷۲ ساعت می‌ماند. همچنین مشخص شد این ویروس روی مقوا ۲۴ ساعت بیشتر نمی‌ماند. البته در این مدت هم ویروس کرونا به‌سرعت به‌سمت تخریب پیش می‌رود. نیمه‌عمر یا مدت زمانی ‌که غلظت ویروس ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، روی پلاستیک ۶/۸ ساعت و روی مقوا کمی بیش از سه ساعت است.

این احتمال کم است که بسته‌بندی‌ای درمعرض تمام شرایط لازم برای ماندن ویروس روی آن قرار گرفته باشد. با‌این‌حال، برای کاهش خطر می‌توانید شیشه‌ها و قوطی‌ها و ظروف پلاستیکی حاوی مواد غذایی را با استفاده از دستمالی ضدعفونی یا محتویات آن‌ها را به ظرف جدیدی منتقل کنید.

مهمترین اصول در هنگام خرید در زمان کرونا

مهمترین سوالی که این روزها ذهن افراد را درگیر خود کرده است این است که چه اصولی را در هنگام خرید باید رعایت کنیم تا درصد ابتدا به این ویروس را تا حد امکان کاهش دهیم.

تا جایی که ممکن است خرید خود را بصورت آنلاین انجام دهید و از خروج بیش از حد از خانه بپرهیزید.

سوپرمارکت‌ها می‌توانند شرایط ایده‌آلی را برای انتقال این ویروس فراهم کنند. افراد زیادی به اجناس دست می‌زنند آنها را جا به جا می‌کنند؛ دستگاه‌های پرداخت، کارت‌های بانکی، دکمه بلیت پارکینگ ماشین، دکمه عابر بانک‌ها، رسید خرید و غیره و البته زیادی نزدیک بودن به افراد دیگر. تمام اینها ممکن است راه انتقال این ویروس باشند.پروفسور سالی بلومفیلد از دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن

از فروشگاه‌هایی خرید کنیم که امکان ارسال داشته باشند. خرید‌ها را اینترنتی انجام دهید.

اگر دستمال مرطوب ضد باکتریایی دارید، پیش از ورود به مغازه، دستگیره چرخ دستی یا دسته سبد را تمیز و ضد عفونی کنید. 

با برنامه قبلی و لیست خرید ضروری به بازار بروید، قبل از خروج به خانه تمامی مایحتاج خود را در جایی یادداشت کنید تا مجبور به خرید مجدد و خروج از خانه نشوید.

خرید‌های غیر ضروری را تا عادی شدن شرایط به تاخیر بیاندازید و مسئولیت خرید را افراد جوانتر که ریسک ابتلای آنها پایین تر است متقبل شوند.

فاصله فیزیکی خود را در هنگام خرید با افراد دیگر رعایت کنید، حداقل فاصله فیزیکی با فرد جلویی شما در هنگام خرید باید ۱ متر باشد.

در هنگام خرید حتما ماسک و دستکش بپوشید، در تمام مدت خرید ماسک خود را در نیاورید.

به جای سبدهای موجود در فروشگاه حتما ساک شخصی با خود به همراه داشته باشید و از آن استفاده کنید.

به جای اسکناس از کارت بانکی خود استفاده کنید.

حدالامکان در روزهای تعطیل و ساعت های خلوت روز به خرید بروید.

مواد غذایی بسته بندی شده را تا ۷۲ ساعت مصرف کنید یا ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای آنها را با اسپری ضدعفونی (یا مثلا وایتکس رقیق) دستمال بکشید وپاک کنید (روش استفاده یا رقیق کردن را قبل از مصرف بدقت بخوانید و بدانید). مواد غذایی تازه و بدون بسته‌بندی که ممکن است دست هرکسی به آن خورده باشد را بدقت با آب جاری شسته و بگذارید خشک شوند.پروفسور سالی بلومفیلد از دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای لندن

***مهمترین اصول پس از خرید و ورود به خانه در زمان کرونا

مهمترین بخش پس از خرید ورود اجناس خریداری شده به خانه است، برای جلوگیری از ورود ویروس به خانه حتما باید نکاتی را رعایت کنیم، در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد.

۱- وسایل شخصی خود را ضدعفونی کنید

پس از بازگشت به خانه کلید، کارت بانکی، سوییچ ماشین و … را در جای مشخصی (به عنوان مثال تراس یا محلی که بتوانید بعدا آنجا را ضدعفونی کنید) قرار دهید و آنها را با الکل ضدعفونی کنید و سپس دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

سطوح را با مواد ضدعفونی کنننده رقیق تمیز کنید. این کار در یک دقیقه ویروس را غیرفعال می‌کند و خطر احتمالی وجود ویروس روی سطوح را از بین می‌برد.دکتر جیمز گیل از دانشکده پزشکی واریک

۲- باز کردن و دور انداختن بسته های غیر ضروری

بیاری از محصولاتی که خریداری می‌کنیم با کاورهای کاغذی یا پلاستیکی بسته بندی شده، قبل از ورود وسایل به داخل آشپزخانه آنهارا جدا کنید و در سطل آشغال بیاندازید.

همچنین کیسه های خرید قابل استفاده ی مجدد را ضدعفونی کنید و کیسه های یکبار مصرف را به داخل برگردانید و آن ها را درون یک کیسه قرار بدهید و درب آن را گره بزنید و داخل سطل زباله بیاندازید.

۳- مواد غذایی قابل شستشو را حتما بشویید

تمامی خریدهایی که قابلیت شستشو دارند را با آب و مایع بشویید، میوه و سبزی ها را با آب نمک یا سرکه شستشو دهید، سپس آنها را خشک کرده و در یخچال قرار دهید.

******راهنمای پیشگیری از ورود کرونا به خانه پس از خرید******

منابع

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز