کتابخانه دیجیتال بهترین سرگرمی روزهای کرونایی

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۱۲:۳۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۸۹۲۵۱
کتابخانه دیجیتال بهترین سرگرمی روزهای کرونایی
استفاده از کتابخانه دیجیتالی و مطالعه در خانه این روزها و با شیوع بیماری کرونا، فرصتی است تا به آموخته‌های ما افزوده و تا حدودی فکر و ذهن را از ویروس کرونا دور کند. در این میان برخی نویسندگان و ناشران با در دسترس قراردادن کتاب در سایت‌های کتابخوان، سهم بزرگی در گذران اوقات فراغت شهروندان خواهند داشت.

به گزارش برنا، این روزها دغدغه همه مردم جهان شیوع ویروس کروناست که تنها راه ساده آن پیوستن به پویش در خانه بمانیم است؛ بهترین یار همیشگی در این روزهای قرنطینه خانگی  کتاب و مطالعه کتاب است که به گفته برایان تریسی نویسنده کانادایی کتاب معروف "قورباغه‌ات را قورت بده"، اگر هر شب به جای تماشای تلویزیون ۱۵ دقیقه مطالعه کنید سالی حدود ۱۵ کتاب را می‌خوانید.

برای پیشگیری و شکست کرونا بهترین راه گذراندن اوقات فراغت استفاده از تکنولوژی است که در این بحران کرونایی می‌تواند به کمک ما آید. دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی برای اکثریت مردم امکان پذیر است و همین عامل فرصتی است تا در مسیر شکست کرونا سهیم باشیم.

داشتن تنها یک گوشی ساده اندروید می‌تواند سرگرمی‌های بسیاری را در اختیار ما بگذارد، شنیدن قصه، داستان، رمان، شعر و ... با همین دستگاه کوچک دیجیتالی جان هزاران نفر را از انتشار ویروس کرونا نجات می‌دهد.

برگزاری نشست‌های ادبی در فضای مجازی

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان، فرصت خانه ماندن به دلیل شیوع ویروس کرونا را غنیمت شمرد و بیان کرد: همه ما روزانه دغدغه‌های فراوانی داریم که فرصت انجام بسیاری از کارهای فرهنگی را از ما گرفته است ولی شیوع ویروس کرونا علاوه بر خطرات احتمالی که دارد فرصت مناسبی است برای جبران کم کاری در زمینه مطالعه و برقراری ارتباط با ادبیات و شعرفارسی است.

فردین کوراوند ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه های شعرخوانی، قصه‌گویی و نشست‌های ادبی شبانه به صورت مجازی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند در ساعاتی که از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی می‌شود به این گروه‌ها بپیوندند و از نشست‌ها استفاده کنند.

وی افزود: این شیوه برگزاری جلسات در فضای مجازی باعث می‌شود علاقه‌مندان به حوزه ادبیات در شهر تردد نکنند و از خطر بیماری کرونا در امان باشند و نیز به دلیل حذف مسافت، به سهولت به اساتید برجسته کشوری در حوزه ادبیات دسترسی داشته و در این جلسات بهره ببرند.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان گفت: از جمله برنامه‌های پیش رو در این فرصت، اجرای موسیقی با ارتباط تصویری در فضای مجازی است که باعث می‌شود نشاط را به خانه‌ها انتقال بدهیم و علاقه‌مندان به موسیقی از این محفل لذت ببرند.

عضویت در شبکه‌های مجازی قصه‌گویی

یک نویسنده کتاب آموزشی دبستان در اهواز که این روزها با تعطیلی مدرسه و شیوع بیماری کرونا در منزل به مطالعه کتاب از سایت‌های "کتاب دیجیتال" برای خود و فرزندان خود اوقات فراغت و ایمن را فراهم کرده تا از منزل خارج نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:

استفاده از کتابخانه دیجیتال مزایای بسیاری از جمله دسترسی سریع به کتاب مورد علاقه خود دارد و از طریق تلفن همراه یا رایانه شخصی، می‌توان آن را مطالعه کرد و دیگر نیازی به تردد در سطح شهر برای تهیه کتاب و یا مراجعه به کتابخانه نداریم.

مریم مهدیه ادامه داد: در کتاب‌های فیزیکی اگر کتابی بخوانید که معنای واژه‌های آن را ندانید، باید کتاب را کنار گذاشته و به واژه‌نامه مراجعه کرد در صورتی که استفاده از این نوع مطالعه می‌توانیم به راحتی با نصب برنامه‌های مترجم معنی کلمه را پیدا کنیم.

وی گفت: برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه و کتابخوانی می‌توان با برپایی مسابقه کتابخوانی، تشکیل گروه‌ها و کانال‌های کتابخانی در فضای مجازی، برگزاری میزگردهای مطالعه و کتابخوانی با حضور معلمان برجسته و نیز نقد و بررسی مشکلات آموزشی را از طریق فضای مجازی به خانه‌ها برد تا کودکان و والدین زمان بیشتری را صرف آموزش برای فرزندان خود کنند.

این نویسنده کتاب درسی بیان کرد: مطالب درسی را می‌توان به گونه‌ای ارایه داد که دانش‌آموز از آن لذت ببرد و این روش با پیوند دادن مطالب آموزشی به آنچه که دانش‌آموزان علاقه دارند تحقق می‌یابد؛ به عنوان مثال می‌توانیم درس ریاضی را با استفاده از شخصیت‌های کارتونی آموزش داد؛ این روش راهی تاثیرگذار برای جذب دانشآموز به موضوع مورد نظر است.

مهدیه ادامه داد: تشویق دانش‌آموز تاثیر بسیاری در ایجاد انگیزه دارد؛ با این روش می‌توان برای جذب دانش‌آموزان برای سایر جلسات کلاسی در فضای مجازی استفاده کرد.

این نویسنده کتاب درسی افزود: فضای مجازی تبدیل به جزیی جدا نشدنی از زندگی مردم شده است و همه گروه‌های سنی از این فضا بهره می‌برند؛ کودک، جوان، پیر و ... از این فضا استفاده می‌کنند. از سوی دیگر با پیشرفت و توسعه این فضا دانش بهره‌گیری از آن هم رشد می‌کند و به شکل‌های گوناگون در گروه‌های مختلف ارایه می‌شود.

وی گفت: به شهروندان و همچنین دانش‌آموزان توصیه می‌کنم در این ایام از کتابخانه‌های دیجیتال برای مطالعه، سرگرمی و قصه خوانی استفاده کنند و اوقات خود را در خانه بگذرانند تا در شکست بیماری کرونا سهیم باشند.

 

نظر شما