بانوان پیش از بارداری از عدم ابتلا به کرونا اطمینان پیدا حاصل کنند

۱۳۹۹/۰۹/۰۹ - ۱۴:۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۰۹۵۵۹۰
بانوان پیش از بارداری از عدم ابتلا به کرونا اطمینان پیدا حاصل کنند
مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بانوان پیش از بارداری از عدم ابتلا به کرونا اطمینان پیدا کنند زیرا حاملگی به خصوص در ماه های اول مادر را دچار مشکلات جسمانی می کند و همزمانی این شرایط با بیماری کرونا ، شرایط را برای مادر سخت تر خواهد کرد.

دکتر نفیسه ثقفی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه متخصصین زنان در مواجهه با مادران باردار، باید به طور همزمان از دو نفر(مادر و جنین) مراقبت کنند از همین رو در شرایط کرونایی کار این افراد دشوارتر از گذشته است، عنوان کرد: خانم های باردار جزو افراد پر خطر در ابتلا به این بیماری هستند بنابراین مادران باردار باید بیشتر از سایرین از خود در برابر ابتلا به این بیماری مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه کرونا یک بیماری جدید است و سالها باید بگذرد که تجربیات پزشکی افزایش یابد، تصریح کرد: این بیماری بیشتر از همه اعضای بدن، ریه را درگیر می کند و از آنجایی که ماهیت بارداری به نحوی است که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد مادران باردار یکی از گروه هایی هستند که بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه موارد مشکوک به بیماری کرونا علائمی مانند تب، سرفه، ضعف ، خستگی ، بی اشتهایی و تهوع و استفراغ و سرگیجه را تجربه می کنند، اظهار کرد: دوران کمون بیماری شاید قبل از بارداری فرد باشد از همین رو زنانی که اقدام به بارداری می کنند باید از عدم ابتلا به بیماری کرونا اطمینان پیدا کنند.

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مادران باردار علاوه براین باید از عدم ابتلابه بیماریهای زمینه ای اطمینان حاصل کنند و هنگام خروج از منزل از ماسک و وسایل حفاظت فردی استفاده کنند، گفت:  همچنین رفت و آمد در محیط بیرونی برای مادران باردار خطرات بسیاری را به همراه دارد.

دکتر ثقفی  با اشاره  به اینکه اگر مادری مبتلا به کرونا باشد اما دچار علائم تنگی نفس نشود می تواند در منزل استراحت کند و تا زمانی که اشباع اکسیژن خوبی داشته باشد نیاز به بستری ندارد، ابراز کرد: اشباع اکسیژن مادر باردار باید بین 93 تا 95 باشد و اگر میزان اکسیژن کمتر از این میزان باشد مادر دچار مشکلاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه حاملگی برای مادر خود به خود ایجاد تنگی نفس می کند در شرایطی که جنین در هفته 30 باشد به دلیل رفع مشکل تنفس مادر مبتلا به کرونا حاملگی ختم می شود و نوزاد مابقی مراحل رشد خود را در دستگاه می گذراند، عنوان کرد: اما حاملگی زیر 20 هفته معمولا تاثیر چندانی در تنفس مادر ندارد و می توان جنین را برای او حفظ کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کرونا موجب مرده زایی ، سقط، سزارین، ختم حاملگی و زایمان زود رس می شود، بیان کرد: مادر باردار مبتلا به کرونا را باید در اتاق جداگانه از سایرین بستری کرد و پرستار بیمار نیز جزو افراد پر خطر و دارای بیماری زمینه ای نباشد.

وی با اشاره به اینکه اگر لباس یا پارچه ای در مجاورت بیماران کرونایی خیس شده بود  باید از تکان دادن آن خودداری کرد، گفت: همچنین سرویس بهداشتی فرد بیمار باید جدا از سایرین باشد و اگر امکان جدا سازی سرویس بهداشتی نیست پس از استفاده بیمار از سرویس بهداشتی حتما تمام سرویس ضدعفونی شود.

دکتر ثقفی با بیان اینکه اگر امکان دارد بهتر است برای غذای بیمار کرونایی از ظروف یکبار مصرف استفاده شود و یا ظروف بیمار جدا از سایرین شستشو و ضدعفونی شود، گفت:  تغذیه مادر باردار نیز بهتر است با مواد پروتئینی و ویتامین های لازم برای سیستم ایمنی باشد و از مصرف غذاهای چرب ، فست فود و غذاهای رستوران پرهیز شود همچنین مصرف مایعات فراوان و آب میوه طبیعی نیز ضروری است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز