بحران کرونا، مبتلایان به HIV را تهدید می‌کند

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۲:۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۷۳۰۲
بحران کرونا، مبتلایان به HIV را تهدید می‌کند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: افراد مبتلا به اچ آی وی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان، ابراهیم قادری با اشاره به نامگذاری اول دسامبر مصادف با ۱۱ آذرماه به نام روز جهانی ایدز، اظهار کرد: شعار روز جهانی ایدز در سال ۹۹، «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» اعلام شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اچ آی وی یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از HIV محسوب می‌شود، افزود:

اپیدمی HIV، معضلی جهانی و یکی از بزرگترین چالش‌ها را در زندگی فردی و اجتماعی انسان تشکیل می‌دهد که رشد اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان را تضعیف کرده و بر تمامی سطوح جامعه تأثیرگذار است ولی خوشبختانه اکثر کشورهای دنیا اقدامات خوبی برای کنترل آن انجام داده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کرونا را خطری جدی برای مبتلایان به اچ آی وی عنوان کرد و گفت: در زمانی که شیوع کرونا توانایی‌های نظام سلامت را تحت الشعاع قرار می‌دهد، مبتلایان به HIV و همچنین کسانی که بیشتر در معرض مبتلا شدن به HIV هستند دچار اختلال در زمینه دریافت خدمات بهداشتی می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ترغیب و تشویق مردم جهت مراجعه برای تست و تشخیص، روند درمان بیماری را سرعت می‌بخشد، افزود: پیشگیری از ابتلا، تشخیص زودهنگام و درمان مهمترین اصول در کنترل این بیماری هستند لذا افراد با مراجعه به مراکز مشاوره در سطح استان تحت آزمایش رایگان قرار می‌گیرند و در صورت داشتن اچ آی وی مثبت، کاملاً محرمانه از خدمات مشاوره، درمان و داروی رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به شمار مبتلایان به HIV در استان خاطرنشان کرد: از سال ۶۷ تاکنون ۵۸۶ بیمار مبتلا به HIV در کردستان شناسایی شده‌اند که ۲۶۶ نفر از آنان منجر به مرگ شده است.

وی با بیان اینکه  بیشترین آمار مبتلایان به HIV در کردستان مربوط به مردان است، افزود: از مجموع موارد شناسایی شده در استان ۸۹ درصد آن مردان هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیشترین آمار مبتلایان به HIV را در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال عنوان کرد.

دکتر قادری با با بیان اینکه  افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی  به دلیل بی‌اطلاعی از بیماری خود موجب مبتلا شدن افراد زیادی خواهند شد، تصریح کرد: هر فردی که در معرض رفتارهای پرخطر قرارگرفته و یا با افراد مشکوک در ارتباط بوده است باید تحت مشاوره و تست قرار گیرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شایع‌ترین علایم ابتلا به ایدز را عفونت‌های مکرر و پایین آمدن سطح ایمنی بدن نام برد و گفت:

در اوایل ابتلا به HIV علائم بخصوصی در بدن فرد دیده نمی‌شود اما بعد از گذشت زمان بسته به مقاومت بدنی افراد، بین ۳ تا ۷ سال طول می‌کشد تا علائم بیماری ظاهر  شود.

دکتر قادری با اشاره به مهمترین راههای انتقال ویروس اچ آی وی اظهار کرد: افراد دارای رفتارهای پرخطر که شامل تماس جنسی محافظت نشده و خارج از چارچوب اصول، داشتن شرکای جنسی متعدد، اعتیاد تزریقی و همچنین همسران افراد پرخطر به شدت در معرض خطر هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز