در کانون تفکر دانشگاه یزد اعلام شد:

شهرداری‌ها سهمی در سند توسعه گردشگری ملی ندارند

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۰:۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۱۰۲۶۱۱
شهرداری‌ها سهمی در سند توسعه گردشگری ملی ندارند
نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با محوریت ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های شهرداری یزد در حوزه گردشگری و ادامه موضوع تنوع بخشی برای بررسی و ارائه راهکارهای توسعه گردشگری درون مرزی (داخلی) به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در این نشست  دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با تاکید بر ظرفیت‌های بیشمار شهرداری در حوزه صنعت گردشگری، گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های زیاد شهرداری‌ها سهمی در سند توسعه گردشگری ملی برای آنها دیده نشده است.

محمد مهدی شرافت با بیان اینکه اگر جاذبه‌های گردشگری را در استان ارتقا دهیم در جذب گردشگر داخلی موفق هستیم، اظهار داشت: تهران مبدا اکثریت سفرها درگردشگری داخلی است که باید جدای از مثلث گردشگری به آن توجه خاصی شود. برای توسعه گردشگری داخلی استان نیز باید تصویر ذهنی ایجاد شده از شهر یزد به عنوان شهر خاموش وساکت، اصلاح شود.

به کمک فضای مجازی یزد را به زیبایی تماشا کنید

مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد  هم به تشریح عملکرد و اقدامات واحد مدیریت گردشگری این سازمان پرداخت و گفت: این واحد نزدیک به سه سال است که شروع بکار کرده و به عنوان بازوی اجرایی در حوزه گردشگری به شهرداری یزد اضافه شده است.

علیرضا ثواچه با اشاره به ضعف حوزه گردشگری استان در تولید محتوا در قالب مستند و کلیپ اظهار داشت: در این واحد نزدیک به ۱۰۰ کلیپ و مستند در حوزه‌های تاریخی، ادبی، مذهبی و تفریحی به زبان‌های مختلف تهیه و در دسترس مخاطبین وگردشگران قرار گرفته است. وی افزود: این واحد با تهیه و ارسال ۱۲ کلیپ به سازمان یونسکو، به دریافت پیام تقدیر از این سازمان نایل شده و به نمایندگی از تمامی کلیپ‌های ارسالی از کشورهای مختلف، در سایت سازمان یونسکو جهت استفاده کاربران بارگذاری شده است.

وی از تهیه کد QR و نصب آن در فضای شهری خبر داد و اظهار داشت: در آینده نزدیک تمامی مکان‌های تاریخی، مذهبی و محلات استان در قالب عکس، فیلم، متن،داستان و موشن‌گرافی  به زبان‌های رایج در دنیا مستندسازی می‌شود تا درصورت نبود تورلیدر، توریست‌ها بتوانند به اطلاعات مکان‌ها دسترسی پیدا کنند.

همچنین مدیرعامل توسعه گردشگری استان یزد در این نشست خواستار اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری موجود در یزد در حوزه‌های مختلفی از جمله گردشگری خوراک و صنایع دستی از یاد رفته شد و افزود: این اولویت‌بندی باتوجه به شرایط حال حاضر و شیوع بیماری کرونا می‌تواند کمک‌کننده و راه‌گشای رونق این صنعت باشد.

محمد مهدی لسان صدق وی اظهار داشت: برای توسعه گردشگری داخلی، امنیت سفر گردشگران در مقصد مهم است و نظام‌مند شدن گردشگری از طریق برنامه‌ریزی مدون و تامین بودجه قابل تحقق است.

درصورت تامین اعتبار، شبکه‌های اجتماعی را با دیدنی‌های یزد در می‌نوردیم

 مسئول کمیته گردشگری خوراک هم مهمترین کاری را که می‌توان با کمک شهرداری انجام داد، تولید محتوا دانست و پیشنهاد کرد: در بودجه ۱۴۰۰شهرداری یزد اعتباراتی برای حضور کمیته‌ها در گردشگری خلاق و تولید محتوا دیده شود.

حسین دهقان منشادی  همچنین آمادگی کمیته گردشگری خوراک را در تولید محتوای متن و فیلم در حوزه فرهنگ خوراکی و نوشیدنی یزد و برگزاری جشنواره گردشگری عکس خوراک و میوه استان اعلام داشت.

سیدرضا بهادری، راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار خواستار تخصیص ردیفی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری یزد برای کمیته‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های آنها شد و اضافه کرد: به دلیل عدم شناخت واقعی و صحیح هموطنان از ظرفیت‌های مختلف گردشگری یزد باید با برگزاری وبینارها، تولید محتوا و بارگذاری اثربخش آنها درشبکه‌های اجتماعی پرمخاطب کار اساسی با استفاده از بودجه خاص صورت گیرد. 

در توسعه گردشگری، طبیعت گردی و امور فرهنگی و سلامت را دریابیم

دکتر مرتضی بذر افشان مدیر موسسه آموزش هفت اقلیم در خصوص تنوع‌بخشی به محصول گردشگری و رونق گردشگری درون مرزی اظهار داشت: پتانسیل‌هایی در حوزه گردشگری استان داریم که به سند آمایش سرزمین ارجاع شده است. سه رکن اصلی گردشگری در این سند شامل گردشگری سلامت، طبیعت گردی و امورفرهنگی به عنوان پایه و اساس وجود دارد و ذیل هرکدام ازآنها زیرمجموعه‌هایی وجود دارد یا می‌تواند در آینده به وجود بیاید که هرکدام به سناریوهای خاص نیازمند است.

همچنین عضو هیات علمی بخش مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد هم عوامل کششی و رانشی را از عوامل مهم برای توسعه گردشگری بر اساس مرزها معرفی کرد که می‌تواند جریان گردشگری را شکل دهند.

علی دلشاد در زمینه توسعه گردشگری از توسعه مقصدهای هم پیوند پیرامونی شهر یزد سخن گفت و افزود: کارها در این زمینه نظام‌مند، مشخص و مبتنی بر الگوی از پیش تعیین شده و یک روند مشخص برای آینده نبوده است.

وی گفت: اگر محیط زیست استان به دلیل حضور گردشگر داخلی تخریب شود و مردم محلی ناراضی باشند این موارد دیگر به راحتی قابل بازگشت نیست، بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که محیط زیست در کنار منافع اقتصادی دیده شود.

محمدحسین ایران‌نژاد پاریزی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه یزد هم یکی از محورهای گردشگری داخلی براساس سند آمایش را اکوتوریسم دانست و با توجه به ناپایداری و شکنندگی اکوسیستم‌های مناطق گردشگری استان تاکید کرد: اگرتوسعه گردشگری داخلی در زمینه طبیعت‌گردی همراه با تعیین ظرفیت مناطق به عنوان مقصد نباشد با اصول چهارگانه اکوتوریسم در تضاد است و باید بر پایداری اکولوژیکی جاذبه‌ها تاکید شود.

 عضو هیات علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد در معرفی بخش مدیریت مقصد یزد گفت: احساس می‌شود صنعت گردشگری یزد از فضای مجازی برای معرفی خود استفاده درستی نبرده است.

منصور مهینی زاده خواستارتشکیل مجمعی برای تولید محتوا در راستای معرفی یزد به عنوان مقصد گردشگری با استفاده از فضای مجازی و سایر امکانات تکنولوژی روزدنیا برای گردشگران داخلی و خارجی شد و پیشنهاد کرد: فعالین صنعت گردشگری می‌توانند با همکاری یکدیگر صندوقی را تشکیل داده از شیوه‌های تبلیغاتی موثر بهره ببرند.

نظر شما