مدیرعامل آب منطقه‌ای:

کسری مخازن آب یزد ۲۲۰ میلیون متر مکعب است

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۱۰:۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۱۰۲۶۱۹
کسری مخازن آب یزد ۲۲۰ میلیون متر مکعب است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به وضعیت ذخایر آبی و بارش‌ها در استان گفت: در حال حاضر میزان کسری مخازن استان ۲۲۰ میلیون مترمکعب است که از شهروندان می خواهیم در مدیریت مصرف این مایع حیاتی بیش از پیش همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "محمدمهدی جوادیان‌زاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در گفتگو با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد افزود: در سال آبی ۹۷ میزان کسری مخزن استان ۳۱۰ میلیون مترمکعب بود و پارسال به دلیل وضعیت مناسب بارش‌ها ۲۶۰ میلیون مترمکعب آن جبران شد و با این وجود هنوز با کسری مخزن به میزان ۲۲۰میلیون مترمکعب روبرو هستیم.

وی  از تدوین سند سازگاری با کم آبی خبر داد و اظهار داشت: طبق این سند باید در افق پنج ساله، کسری مخازن به صفر برسد و میزان مصرف در حد ورودی به منابع زیرزمینی باشد و ذخایر موجود برای  نسل‌های آینده  حفظ شود.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته ۵.۵ میلیارد متر مکعب آب سفره های زیر زمینی را از دست داده ایم افزود: منابع آبی استان از شرایط خوبی برخوردار نیستند. 
جوادیان زاده ادامه داد :امسال شاهد بارش‌های خوبی در استان یزد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین بلند مدت رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به سیلاب‌هایی که در بخش‌هایی از استان به واسطه بارش‌های اخیر رخ داده است، ادامه داد: متاسفانه سیلاب‌هایی که در مناطقی در استان به خصوص بخش‌هایی از شهرستان ابرکوه اتفاق افتاد خسارت‌هایی را در این مناطق ایجاد کرد و جلساتی نیز در این زمینه برگزار شده و معاونت عمرانی استانداری در حال پیگیری این موضوع است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره تخصیص آب دریای عمان به یزد گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب دریای عمان به استان  اختصاص یافته است که ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به صنعت و ۵۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به کشت‌های پربازده چون کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی افزود: آب دریای عمان از آنجا که هم باید شیرین سازی شود و هم انتقال پیدا کند آب گران قیمتی است و برای کشت‌ها و صنایعی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که بهره وری بالایی دارند و تعدادی سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر وارد فاز مذاکره با این سرمایه ‌گذاران شدیم.

جوادیان زاده در خصوص فعالیت معدن مس در استان یزد گفت: بحث کارشناسی و اثرات معدن مس در حوزه حفاظت محیط زیست که شامل اثرات آن بر آب، خاک و هوا است از آب منطقه‌ای به وزارت نیرو واگذار شده است، فعلا پرونده معدن مس علی آباد به دلیل نزدیکی به شهر تفت بسته شده است و برای معدن دره زرشک نیز  وزارت نیرو مشاور تخصصی گرفته که مشاور اعلام کرده که فعالیت این معدن اثرات منفی بر آبخوان منطقه دارد.

وی ادامه داد: مجموعه شرکت ملی مس پیشنهاداتی را ارائه داد که باید بررسی آنها در چارچوب مطالعاتی باشد که در حال انجام است و در جلساتی که برگزار شده صحبتی از فعالیت و بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک نشده اما قرار شد پیشنهاد شرکت مس توسط یک مشاور مورد تایید وزارت نیرو ارزیابی شود و نهایتا مشخص شود فعالیت معدن معدن چگونه می‌تواند انجام گیرد که اثرات منفی به دنبال نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز