معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری:

ارائه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به عشایر برای تولید گوشت قرمز / ۳۴ میلیون هکتار از عرصه مراتع درجه یک در اختیار عشایر است

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۲:۴۳:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۸۴۷۷
ارائه یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به عشایر برای تولید گوشت قرمز  / ۳۴ میلیون هکتار از عرصه مراتع درجه یک در اختیار عشایر است
بهرام میرآخورلی گفت: در برنامه ششم توسعه بالای یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص داده شده است.

 به گزارش  خبرگزاری برناازلرستان، میر آخورلی روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیر کل امور عشایری لرستان با اشاره به جمعیت عشایری کشور اظهار کرد: جمعیت عشایری کشور یک میلیون و 170 هزار نفردر قالب 230 هزار خانوار است ، این جمعیت 24 تا 25 میلیون راس دام را در اختیار دارند و عمده فعالیت آن‌ها تولید گوشت قرمز است.

او افزود: جمعیت عشایری نسبت به جمعیت کشور یک و هشتم درصد است و در طول 50 سال گذشته بطور مطلق ثابت مانده زیرا شرایط طبیعت اجازه افزایش جمعیت  را نمی‌دهد.

 معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری با بیان اینکه دولت  دربرنامه شششم موقعیت‌های خوبی را  احیاءکرد ، یادآورشد: در در برنامه پنجم توسعه تنها از یک محل  برای پشتیبانی از عشایر تامین اعتبار می‌شد آن هم در کنار روستا ، اما در برنامه ششم 17 محل برای پشتیبانی از عشایر تعریف شد و اعتبارات خوبی هم در قالب کمک‌های بلا عوض و هم تسهیلات تخصیص داده شد.

 میرآخورلی تصریح کرد: این اعتبارات در راستای خدمات  آبرسانی،  تعمیر جاده، حداث  پل، پنل خورشیدی مواردی از این قبیل هزینه شد، هر چند این اعتبارات اندک است اما در جای خود قابل تامل است.

 اوبیان کرد در برنامه ششم توسعه بالای یک هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای تولید گوشت قرمز اختصاص داده شد، بخشی از این تسهیلات در قالب ماده ده- دوازده و برگشت پنج ساله کمک خوبی بود.

 معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری ادامه داد: در ماده 52  نیز برنامه خوبی طراحی شد  وحدود 800 میلیارد تومان تسهیلات ده درصدی در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص پیدا کرد، همچنین  در قالب مالیات بر ارزش افزوده فصل خوبی  قانونی شد ، حدود 250 میلیارد تومان در قالب مالیات بر ارزش افزوده به عشایر تخصیص داده شد.

 میرآخورلی عنوان کرد: دربند پ تبصره 4 با اذن رهبری در دوسال گذشته حدود 410 میلیارد برای ایجاد شبکه آبرسانی تخصیص داده  شده است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه 34 میلیون هکتار از عرصه مراتع درجه یک در اختیار عشایر است، بنابران سیاست سازمان عشایری این است که برای برداشت گیاهان دارویی  به عشایر کمک شود.

میرآخورلی با اشاره به اینکه عشایر به طور متوسط 25 درصد گوشت قرمز را تولید می‌کند، گفت:  هدف از تسهیلات پرداخت شده در برنامه‌های ماده ده- دوازده همچنین بند پ ماده 52 افزایش بهره‌وری در تولید گوشت قرمز است.

 این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر از هر 100 راس میش حدود 70 تا 75 راس بره تولید می‌شود که به دنبال افزایش این ضریب هستیم، ظرف چهار سال گذشته تولید گوشت قرمزاز 175 هزار تن به 200 هزار تن افزایش پیدا کرده است.

او خاطر نشان  کرد: پیش بینی ما این است درصورت  مدیریت گله ، تغذیه و اصلاح نژاد بیست درصد بهره وری  تولید گوشت قرمز را بالا ببریم و در یک بازه زمانی 5 ساله 40 هزار تن افزایش تولید گوشت قرمزداشته باشیم.

معاون توسعه  مدیریت و منابع سازمان عشایری در پایان با اشاره به اینکه تغذیه با جو جواب نمی‌دهد به عشایر توصیه کرد:  در آموزش تغذیه، مدیریت و اصلاح نژاد با امور عشایری همکاری کنند، زیرا این امر درآمد آنها را افزایش و از طرفی هزینه دولت را کاهش می دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز