نگاه ویژه به مناطق محروم استان کردستان

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۰:۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۱۰۸۸۲۸
نگاه ویژه به مناطق محروم استان کردستان
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مجلس خواست تا طرحی برای ادغام کردن نهادهای مختلف در زمینه مدیریت روستا ارائه کرده و برای تاسیس وزارتخانه امور روستا اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه لایحه بودجه 1400 در دست بررسی است از نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق درخواست میکنم با دقت و حساسیت بیشتری لایحه تورمی را واقعی کرده و در این راستا توجه ویژه ای به مناطق محروم به خصوص استان کردستان داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر جهاد و کشاورزی در خصوص عدم توجه و نداشتن استراتژی وزارت جهاد کشاورزی جهت تامین بذر باکیفیت برای کشاورزان به ویژه دیم‌کاران افزود: منظور از بذر با کیفیت، بذر بوجاری شده نیست، بلکه منظور بذری است که موجب رشد گیاهچه‌های قوی شود و میزان استفاده از بذر را کم کند. کشاورزان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه از بذرهای نوینی استفاده می‌کنند که در دو سال گذشته استفاده از بذر را 500 هزار تن کاهش داده است. همچنین عدم تشخیص صحیح سموم برای مبارزه با آفات بر اساس نوع اقلیم و مناسب سن گندم در اقلیم‌های مختلف در سال گذشته موجب کاهش تولید و پروتئین موجود در گندم شده است.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی مشکل دیگر کشاورزان را  عدم اطلاع رسانی دولت در خصوص نحوه خرید تضمینی گندم و زمان واریزی وجه آن دانست و اظهار کرد: واسطه‌ها خرید گندم از دو سال قبل اطلاع داشتند که دولت وعده پرداخت 48 ساعته پول خرید تضمینی را داده اما نهایتاً تا یک هفته بعد پرداخت می‌کند در حالی که کشاورز زحمت کش بدون اطلاع از این موضوع اقدام به فروش گندم با 15 الی 20 درصد زیر قیمت کرده است. از طرفی وزیر جهاد کشاورزی برنامه اصولی و اساسی برای توسعه و تقویت مکانیزاسیون کشاورزی ندارد، به طوری که شهرستان بیجار علی رغم در اختیار داشتن بیشترین سهم در تولید گندم میان استان‌ها، سهم کمی از ماشین آلات کشاورزی، تراکتور و کمباین برای نوسازی ناوگان فرسوده خود دارد.

زندیان تصریح کرد: مجلس باید به دنبال راهکاری برای مدیریت روستاها باشد و چرا که مدیریت این بخش در کشور مبهم بوده و متولی مشخصی ندارد و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی برای پیگیری امورات عمرانی، اقتصادی و اجتماعی خود در سطح شهرها سرگردان هستند، دولت لایحه‌ای برای ادغام نهادهای مختلف داخل شهرستان، استان و کشور برای پیگیری و مدیریت روستا به مجلس ارائه کند یا مجلس با ادغام کردن نهادهای مختلف در زمینه مدیریت روستا عمل کرده و حدقل وزارتخانه آن را تاسیس کند.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی، در تذکر دیگری خطاب به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی، عنوان کرد: در شهرستان بیجار کارخانه اسب آهنین آریا تولیدکننده کامیون و کامیونت، دوازده سال روند فرسایشی دارد به طوری که حدود 27 ماه است که دستگاه‌ها و خط تولید این کارخانه در بندر معطل مانده و بانک صنعت و معدن به تعهدات خود عمل نکرده. از رئیس قوه قضاییه درخواست می‌کنم از ورشکستگی این سرمایه گذار در شهرستان بیجار جلوگیری کند چرا که خط تولید و دستگاه‌های آن به عنوان ضرر و زیان در حال توقیف است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز