روزانه ۱۵۲ نفر با علائم حاد تنفسی کماکان در استان بستری می شوند

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۱۱:۳۷:۲۸
کد خبر: ۱۱۰۹۶۸۸
روزانه ۱۵۲ نفر با علائم حاد تنفسی کماکان در استان بستری می شوند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بستری شدگان جدید با علائم حاد تنفسی در این استان به طور متوسط روزانه ۱۵۲ نفر است که همه آنها ممکن است کرونا نداشته باشند و تشخیص قطعی آن پس از انجام آزمایش‌های مربوطه مشخص می‌شود.

به گزارش برنا؛ دکتر مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این‌خصوص گفت: هم اکنون شاهد روند نزولی تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی‌های ناشی از کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه و دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی هستیم.

وی افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری ‌شده در استان خراسان رضوی نسبت به ابتدای آذر ماه حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: موج سوم شیوع کرونا در استان خراسان رضوی در ابتدای آذر ماه امسال به اوج خود رسید که با اجرای محدودیت‌های کرونایی و رعایت بیشتر موازین و پروتکل‌های بهداشتی اکنون روند نزولی یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون حدود ۷۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که قریب به ۵۲۰ نفر از این تعداد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بقیه در شهرستانهای زیر پوشش دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور حضور دارند.

قلیان تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستانهای خراسان رضوی طی هفته چهارم آبان ماه و ابتدای آذر ماه امسال را حدود ۲ هزار و ۱۳۰ نفر عنوان کرد.

وی افزود: هم‌اکنون تعداد بستری شدگان جدید با علائم حاد تنفسی در این استان به طور متوسط روزانه ۱۵۲ نفر است که همه آنها ممکن است کرونا نداشته باشند و تشخیص قطعی آن پس از  انجام آزمایشهای مربوطه مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد مبتلایان به کرونا که به صورت سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاهها و کلینیکها مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند نیز به یک چهارم زمان اوج موج سوم بیماری در خراسان رضوی یعنی ابتدای آذرماه کاهش یافته است. 

وی اضافه کرد: کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به منزله تمام شدن این بیماری و نبود این ویروس در جامعه نیست چرا که اگر غفلت کنیم و محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیریم، خطر ورود به موج چهارم شیوع این ویروس وجود دارد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: ورود به دوره اوج  چهارم بیماری تابعی از رفتار جامعه در کل ایران است و ما نباید احساس کنیم که محدودیت ها تمام شده است و ویروس از بین رفته است.

قلیان افزود: به محض این که رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگیریم شاهد اوج دوباره بیماری خواهیم بود.

وی ادامه داد: هم اکنون موج جدید کرونا در اروپا و به ویژه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه آغاز شده است و دغدغه همه متولیان سلامت در کشور و خراسان رضوی ورود به موج چهارم کروناست.

به گفته وی، ویروس کرونا همچنان در محیط وجود دارد و با اعمال محدودیت های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی زنجیره انتقال آن قطع  می شود و اگر رفتارهای اجتماعی عادی شود و محدودیت ها اجرا نشود، خطر ورود به موج چهارم بیماری را خواهیم داشت.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا نیز گفت: با وجود افزایش ۳۰ درصدی تعداد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی طی موج سوم شیوع آن، تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این استان کاهش قابل توجهی داشته است که این امر نشان دهنده افزایش کیفیت خدمات است.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در موج سوم کرونا، برنامه ریزی برای ارائه خدمات به بیماران بستری و سرپایی به گونه ای بود که از ظرفیت تمام بیمارستان ها و همچنین درمانگاههای بخش خصوصی برای ارائه خدمات در سطوح مختلف استفاده شد لذا توزیع و سطح بندی بیماران موجب کاهش تمرکز در برخی مراکز و ارائه خدمات مناسب به بیماران شد.

وی با اشاره به کاهش روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه ادامه داد: همراهی و مشارکت مردم نقش موثری در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دارد.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد و در این مدت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سه دوره با افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ مواجه شده است.

بدیعی افزود: در این مدت مدافعان سلامت به طور شبانه روزی و تا پای جان در مسیر خدمت به بیماران کرونایی تلاش کرده اند اما قطع زنجیره انتقال کرونا و ادامه روند کاهشی بیماران مبتلا به این ویروس نیازمند مشارکت و همراهی تمام مردم است.

وی ادامه داد: در فصل سرما به دلیل قرار گرفتن در فضاهای بسته و با تهویه ضعیف تر، احتمال انتقال ویروس و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ افزایش می یابد.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به هر میزان که مردم نسبت به اصول پیشگیری و خود مراقبتی توجه بیشتری داشته باشند فشار بر روی کادر درمان کاهش می یابد و در نتیجه کیفیت خدمات افزوده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز