آزمایش کرونا از نوزادان تا ۴۸ ساعت بعد از تولد از مادر مشکوک انجام می‌شود

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۴:۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۲۴۷۵
آزمایش کرونا از نوزادان تا ۴۸ ساعت بعد از تولد از مادر مشکوک انجام می‌شود
دبیر علمی سلامت نوزادان دانشگاه علوم پزشکی و خدمت بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بهترین زمان انجام آزمایش کرونا برای نوزاد ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تولد از مادر مشکوک است که پس از بررسی‌ها نسبت به بستری در بخش و یا قرنطینه در منزل تصمیم‌گیری و اقدام می‌شود.

به گزارش برنا؛ دکتر اصغر مرزبان روز چهارشنبه در خصوص ابتلای نوزادان به ویروس کرونا افزود: طبق آمار اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در آخرین پروتکل کرونا و نوزادان آمده، تقریبا ۲ درصد از مادرانی که مبتلا به کرونا یا مشکوک هستند، نوزادان آنها سه تا ۴ روز بعد از تولد، دچار کرونا شده‌اند.

وی اضافه کرد: شایع‌ترین مسیری که نوزاد در زایشگاه می‌تواند مبتلا به کرونا شود، همچنان مثل دیگر افراد جامعه از قطرات و ترشحات تنفسی فرد کرونایی پخش شده در فضا و در مجموع محیط را شامل می شود.

مرزبان با اشاره به علائم بالینی کرونا افزود: علایم بالینی در شیرخواران، نوزادان و کودکان غیر اختصاصی بوده و هرچه سن پایین‌تر، نشانه‌ها غیر اختصاصی‌تر است که عدم شیرخوردن مناسب، تغییر دمای بدن مثل تب و بیقراری، سرفه، عدم تحمل تغذیه، اسهال، استفراغ و خستگی را در بر می گیرد.

رییس بخش ان آی سی یو مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: در نوزادان، علایم غیراختصاصی‌تر است چراکه این قشر توان بیان درد و رنج و مشکلات خود را ندارند، بنابراین بسیاری از فاکتورهای محیطی می‌تواند در علایم بالینی تاثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: آزمایش کرونا در نوزادان فرقی با بزرگسالان ندارد و اینکه از نوزاد در چه زمانی و کدام نوزاد را مبتلا یا مشکوک بدانیم و از کدام مادر در زایشگاه نمونه‌گیری انجام بدهیم، امری مهم محسوب می شود.

این فوق تخصص نوزادان ادامه داد:  ابتدا برداشت سیستم بهداشتی درمانی کشور و عامه مردم این بود که بیشتر درگیری‌های ویروس کرونا، در بزرگسالان است و سن پایین کمتر درگیر می‌شود، اما بر اساس آسیب‌شناسی جدید که بر تغییرات بیماری انجام شد، معلوم شد که این ویروس سن و جنس نمی شناسد.

وی اظهار داشت: کرونا، ویروسی است که پیش از این هم به شکل و ماهیتی دیگر بوده، ولی در حال حاضر، ماهیت خود را تغییر داده و وحشی‌تر شده،  تئوری‌های زیادی مطرح شده اما  مهمترین موضوع، در آسیب‌شناسی این است که در یک مادر باردار که مبتلا به کرونا شده چه اتفاقاتی می‌افتد و آیا جنین هم آسیب می‌بیند.

مرزبان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا، جدار داخلی عروق را آسیب می‌زند و اختلال انعقادی خاصی در کل بدن بسته به شدت آن رخ می‌دهد که در این رابطه نیز باید خانم باردار به این مهم توجه داشته باشد.

به گفته این مسوول، چالش اصلی در بیماری کرونا ناقل بودن فردی است که هیچ علامتی ندارد و این فوق‌العاده خطرناک بوده و بسیار نگران کننده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز