فعالیت ۲۳ درصد پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۸:۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۱۱۲۷۳۱
فعالیت ۲۳ درصد پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت پنج پایانه مرزی در استان گفت: ۲۳ درصد پایانه‌های کشور در استان فعال است که این آمار، ظرفیت تجاری استان و لزوم توجه به توسعه این ظرفیت را نشان میدهد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،ارسلان شکری در دیدار با رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه که در راستای بهبود روابط تجاری ایران با کشور ترکیه برگزار شد، افزود: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی و همسایگی با سه کشور خارجی در شاهراه ارتباط ایران با اروپا قرار دارد و به همین علت، نیازمند توجه و تقویت زیرساخت‌های مرزی است.

وی اضافه کرد: این استان به دلیل موقعیت خاص مرزی و ترانزیتی یکی از استان‌های مهم و برخوردار در بحث اقتصادی است که انجام بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به کشورهای همسایه از مبادی آن، وجود مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین آذربایجان غربی با شهرهای مرزی کشورهای همسایه، وجود بستر و ظرفیت افزایش واردات و صادرات کالا از طریق مرزهای آن، ضرورت توسعه و تقویت زیرساخت‌های مرزی را ملموس کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: پایانه‌های مرزی پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان قرار دارد که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.

شکری اظهار کرد: مرز بازرگان که در شمال آذربایجان‌غربی و در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، سالیان متمادی دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپا به شمار می‌رود و یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور محسوب می شود.

وی بر تقویت گارد گمرکی در مرزها تاکید کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی در اختیار گمرک بود و به سبب تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاه‌های مرتبط و همچنین توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم همچنین هر دستگاه رویه و فرآیند قانونی خاص خود را داشت و وجود موازی کاری بین دستگاهی منجر به کاهش چابکی پایانه‌های مرزی شده بود.

وی افزود: بر این اساس، دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانه‌های مرزی با هدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود که در این راستا و برای بهبود شرایط و رفع مشکلات مرزها باید به مدیران کل اختیارات داده شود.

"مهرداد سعادت" رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نیز در این دیدار، مرز بازرگان را شاهراه ارتباطی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی نامید و اضافه کرد: همه مسوولان و کارشناسان بر این باور هستند که این مرز همچنان با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹، می‌تواند جایگاه خود را در تجارت بین المللی حفظ کرده و رو به صعود نیز حرکت کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز