افزایش دوبرابری عرضه سوخت به عشایر استان

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۱۱:۵۳:۵۱
کد خبر: ۱۱۱۲۹۰۱
افزایش دوبرابری عرضه سوخت به عشایر استان
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات سهمیه سوخت عشایر در فصل زمستان که همان نغت سفید است و حضور عشایر در مناطق قشلاقی سهمیه سوخت عشایر بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد نبوی‌فرد افزود: با توجه به ورود به فصل سرما و نیاز مبرم عشایر به نفت سفید، کمبود سهمیه ماهانه ۵۰ لیتر برای عشایر کاملا مشهود و موجب گلایه‌مندی عشایر شده بود که با پیگیریهای صورت گرفته و موافقت شرکت نفت سهمیه قبلی ۵۰ لیتر به ۱۲۵ لیتر افزایش یافت.

وی ادامه داد: عشایر خراسان رضوی می‌توانند با مراجعه به شرکت تعاونیهای عشایری شهرستان خود میزان نفت سفید مورد نیاز خود را تا ۱۲۵ لیتر در ماه دریافت کنند.

هم اکنون ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند اما آنان تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند.

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است که با وجود پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.

در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوانی برخوردارند.

عشایر این استان در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز