اطلس سیمای طبیعی و اکولوژیکی تالاب بین المللی زریوار تهیه و تدوین شد 

۱۳۹۹/۱۰/۱۲ - ۱۲:۵۹:۲۸
کد خبر: ۱۱۱۳۲۱۱
اطلس سیمای طبیعی و اکولوژیکی تالاب بین المللی زریوار تهیه و تدوین شد 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان از تهیه و تدوین اطلس سیمای طبیعی تالاب بین المللی زریوار در استان کردستان خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ فریبا رضائی اظهارداشت: با توجه به تنوع بالای فون و فلور تالاب زریوار و  با توجه به ثبت این تالاب در دبیرخانه کنوانسیون رامسر به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی در کنار سایر برنامه ها و اقدامات مدیریتی و پژوهشی، گزیده ای از گونه های جانوری و گیاهی شاخص این تالاب و  تصاویری از زیبایی های آن در مجموعه ای تحت عنوان اطلس تالاب زریوار تهیه و تدوین شده و در سالجاری به چاپ خواهد رسید. 

وی ادامه داد: پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت 3292 هکتار در فاصله 3 کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و علاوه بر ارزش های زیست محیطی، از مکانهای دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می شود.

پناهگاه حیات وحش زریوار برابر مصوبه 304 شورای عالی محیط زیست در تاریخ 1388 ثبت شد و یکی از منحصر به فردترین تالاب های آب شیرین منطقه می باشد که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر می باشد که آخرین آمارشناسایی 278 گونه پرنده در پناهگاه می باشد .

تالاب زریوار که در 13/12/97 بعنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت گردیده با وسعت 2403 هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که 855 هکتار آن پهنه آبی می باشد .

تالاب زریوار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریوار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز